نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
احمد بهشتی*
مهدی بهشتی**
این نوشتار به دنبال این حقیقت است که خلق و خوی انسانی از مفاهیم متواطی ـ که بر همهی مصادیق یکسان حمل شود ـ نیست و نباید انتظار داشت که همهی انسانها به لحاظ اخلاق حمیده و فضایل کریمه و پیراستگی از رذائل قبیحه، مساوی باشند.
در حقیقت باید بگوییم: انسانها به دو گروه اخلاقی و غیر اخلاقی تقسیم نمیشوند، بلکه در نسبت به اخلاق، یک گروه بیشتر نیستند، ولی این گروه عظیم به لحاظ سلسلهی مراتب و درجات از مرتبهی ضعیفترین شروع میشود و تا بینهایت ادامه مییابد. آن که در مرتبهی بینهایت است، پیامبر گرامی اسلام است. دیگران بر حسب درجات و مراتب خود، سایه نشین طوبای پر بر و بار خلق عظیم اویند.
*. استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
**. کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Morality and gradation
چکیده [English]
Ahmad beheshti*
Abstract
The writing follows these fact that the human temperament isn’t from the univocal concepts – that it is predicated equally to all of the instances- and it shouldn’t be anticipated that all of the human be equal from the viewpoint of good morality and generous virtues and trimming from the ugly evils.
In fact, we should say: humans are not divided in two groups of moral and not moral, but with relation to morality, they are only one group, of course, the great group from the viewpoint of hierarchy is started from the weakest degree and continues to infinite. person who is in the infinite degree, hi is dear prophet of Islam. Others according to their hierarchy sit down in the shade of fruitful Tooba of his exalted morality.
*- Islamic AzadUniversity, Science and Research Branch, Tehran, Iran Beheshti92@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
- univocal
- Gradation
- exalted morality
- Koran
- The last of the prophets