فلسفه
علی محمد قهرمانی؛ احمد بهشتی؛ محمد سعیدی مهر
دوره 12، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 96-113
چکیده
چکیدهعقل و بهتبع آن، فلسفه بهعنوان نماد عقلگرایی یکی از مهمترین مؤلفههای شکلگیری معرفت دینی در رابطه دوسویه عقل و نقل است.در این میان علامه طباطبائی با احصاء راههای معرفت دینی به،وحی،عقل،کشف و شهود قلبی، با بهکارگیری این سه سعی در ایجاد رویکردی اتحادی در حوزة معرفت دینی داشته است.لیک استاد حکیمی با طرح بحث تفکیک و همچنین ...
بیشتر
چکیدهعقل و بهتبع آن، فلسفه بهعنوان نماد عقلگرایی یکی از مهمترین مؤلفههای شکلگیری معرفت دینی در رابطه دوسویه عقل و نقل است.در این میان علامه طباطبائی با احصاء راههای معرفت دینی به،وحی،عقل،کشف و شهود قلبی، با بهکارگیری این سه سعی در ایجاد رویکردی اتحادی در حوزة معرفت دینی داشته است.لیک استاد حکیمی با طرح بحث تفکیک و همچنین ابداع اصطلاحاتی چون عقل خود بنیاد دینی و عقل دفائنی، در پی القای بینیازی متون دینی از فهم فلسفی است. این مقاله با روش کتابخانهای و مقایسۀ آثار این دو به بررسی موضوع پرداخته است که یافتهها، حاکی از عدم تناظر دو دیدگاه و روش اتخاذی آنان است و هرچه طباطبایی را شخصی فیلسوف و عامل به فلسفه در طریق معارف دینی میبینیم،حکیمی را در حال ستیز و گریز از فلسفه مییابیم. بهگونهای که حکیمی با تأکید بر خودکفائی و حجیت ظواهر متون دینی،هرگونه کنکاش فلسفی در متون دینی را مردود میداند.
سید علی اکبر فاطمی؛ احمد بهشتی؛ محمد سعیدی مهر
دوره 11، شماره 21 ، مهر 1398، ، صفحه 83-106
چکیده
توحید و اقسام آن از جمله مباحثی است که راه را به سوی خداشناسی باز میکند و در این میان توحید ذاتی یکی از کلیدی ترین مباحث به شمار میرود. شیخ بهائی از محققین و اندیشمندانی است که به دقت به این مهم پرداخته به نوعی که تحلیل و بررسی اندیشههای او میتواند به روشن شدن بیشتر این موضوع مدد رساند. شیخ بهائی توحید ذاتی را از ارکان یقینی ...
بیشتر
توحید و اقسام آن از جمله مباحثی است که راه را به سوی خداشناسی باز میکند و در این میان توحید ذاتی یکی از کلیدی ترین مباحث به شمار میرود. شیخ بهائی از محققین و اندیشمندانی است که به دقت به این مهم پرداخته به نوعی که تحلیل و بررسی اندیشههای او میتواند به روشن شدن بیشتر این موضوع مدد رساند. شیخ بهائی توحید ذاتی را از ارکان یقینی در اسلام میداند یکی از مسائلی که به اهمیت آراء او می افزاید روش شناخت توحید ذاتی و ارائه آن از طریق فطرت است. البته در تکمیل آراء خویش، اقدام به طرح استدلالات فلسفی و اثبات توحید ذاتی از طریق عقل و نقل کرده و در این بیان به خوبی نشان داده است که پرداختن به مقام احدیت و واحدیت و نیز تمیز آنها تا چه حد اهمیت دارد و نیز در نهایت اقدام به ابطال آراء قائلین به ثنویت کرده است.
مهدی جلالوند؛ اسحاق طاهری؛ محمد سعیدی مهر
دوره 10، شماره 18 ، خرداد 1397، ، صفحه 7-28
چکیده
عقلانیت یکی از موضوعات معرفت شناسی است که درباره آن نظرات مختلف و گاه متضادی از سوی اندیشمندان ارائه شده است. علامه طباطبایی نیز با غور در معارف دینی رویکرد خاصی در مباحث عقلی برگزیده و با ادله ای محکم که برخاسته از باور راسخ ایشان بوده، رویکردهای مطرح دیگری را به چالش کشیده است. این مقال، ضمن ارائه تعریفی مبسوط از عقل و بیان اقسام آن، ...
بیشتر
عقلانیت یکی از موضوعات معرفت شناسی است که درباره آن نظرات مختلف و گاه متضادی از سوی اندیشمندان ارائه شده است. علامه طباطبایی نیز با غور در معارف دینی رویکرد خاصی در مباحث عقلی برگزیده و با ادله ای محکم که برخاسته از باور راسخ ایشان بوده، رویکردهای مطرح دیگری را به چالش کشیده است. این مقال، ضمن ارائه تعریفی مبسوط از عقل و بیان اقسام آن، انواع رویکردهای عقلی را مطرح نموده و در ادامه به مختصات رویکرد عقلی مختار علامه طباطبایی می پردازد. در نظر ایشان رویکرد صحیح به کارگیری عقل برای دستیابی به شناخت صحیح امور، ارائه حجت ها و براهین کشف شده توسط عقل به فطرتی است که تجلی گاه حق است. ادراک توأم با سلامت فطرت و نیز ادراک عقلی برخاسته از تهذیب نفس، دو لازمه عقلانیت فطری این اندیشمند فرزانه محسوب می شوند. کلید واژگان: علامه طباطبایی، عقل، عقلانیت، فطرت، عقلانیت فطری .