نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه قم،
2 استادیار دانشگاه قم،(نویسنده مسئول)،
3 دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم،
چکیده
ترادف از مسائل بنیادین در روابط مفهومی است و بازنگری در مفهوم و ادله وجود یا عدم وجود آن نقشی مهم در فهم دقیق گزارههای دینی دارد. اساس بسیاری از اختلاف نظر اندیشمندان به تفاوت در تعریف از ترادف باز میگردد. قرآنکریم مهمترین منبع برای دستیابی به مفهوم ترادف و ادله عدم وجود آن است. ازاینرو، در پژوهش حاضر تلاش شده است با روش تحلیل محتوا، مفهوم ترادف و ادله آن در قرآن بررسی شود. نتیجه پژوهش نشان میدهد، اعجاز ادبی، إحکام و اطلاق امر به تدبر در قرآن از مهمترین دلایل قرآنی اصل عدم ترادف هستند. همچنین، اعتقاد به اصل عدم ترادف آثار اعتقادی و تربیتی مهمی را در تفسیر مفردات و ترکیبات قرآن به همراه دارد. در این پژوهش با توجه به ادله قرآنی، قلمرو این اصل را از مفردات به ترکیبات ناقص و ترکیبات کامل نحوی، گسترش داده و از این طریق از اختلاف معنایی و مغفول ماندن پیامهای مهم از سوی مفسران پرده برداشته است و نقش چنین اصلی را در فهم معارف به صورت نمونه به عنوان یک روش مهم در ترجمه و تفسیر متون تبیین نموده است.
تازه های تحقیق
- نتیجهگیری
مسئله ترادف، از حیث زبانشناسی و ادبی، با بحث از ترادف در اعجازالهی و قرآنکریم متفاوت است. قرآنمحوری به عنوان وجه تمایز این مقاله و بازنگری ادله موافقان و مخالفان ترادف در قرآن، منجر به دستیابی تعریفی قرآنی از اصل عدم ترادف و قلمرو آن شد.
ترادف یعنی استعمال دو تعبیر مشابه در قرآن بدون افاده معنی تازهای، اعم از مفرد یا مرکب. «اعجاز، اِحکام و إطلاق آیات تدبر قرآن» سه دلیل بر اثبات اصل بنیادین ِعدم ترادف در واژگان و ترکیبات نحوی و بلاغی قرآن میباشد.
اعجاز قرآن در سه حوزه لفظ، معنا و هماهنگی لفظ و معنا است. ازمشخصههای ضروری اعجاز ادبی و بلاغی، برتری متن بلاغی ازحیث گزینش کلمات و جملات میباشد. این انتخاب به نحوی است که اگر کلمهای را از جای خود برداشته تا کلمه دیگری را که تمامی ویژگیهای موضع کلمه اصل را ایفا کند، جایگزین کنیم، آن کلمه یافت نمیشود و پذیرش ترادف یعنی بهکارگیری دو واژه مشابه بدون افاده معنایی تازه.
حکمت خداوند و ظهور وتجلی آن در قرآن کریم و قسم یاد نمودن به این ویژگی، دال بر بیبدیل بودن واژهها، ترکیبات نحوی و بلاغی میباشد. پس از چنین حکیمی هرگز دو تعبیر مشابه بدون افاده معنی تازهای سر نخواهد زد که در این صورت زیادهگویی و لغوگویی خواهد بود.
دعوت به تدبر در قرآن که کاوش عمیق همراه با دقت و ژرفنگری میباشد، نشاندهنده دقت و ظرافت تمام و کمال و بیبدیل الهی در بهکارگیری واژهها در ترکیبات و گزینش بهترین ترکیب نحوی و بلاغی آیات میباشد، به نحوی که هیچ بدیل و جانشینی نمیپذیرد؛ ازاینرو پذیرش اصل ترادف و بهکارگیری دو کلمه مشابه بدون افاده معنی تازهای ما را از رسیدن به حقایق خاصه زیادی محروم خواهد نمود و درواقع آفت مهمی است جهت تدبر در قرآن. ترادف منجر به اختلال انتقال از ظاهر الفاظ به باطن آن خواهد شد و مخاطب را به تسامح در فهم دچار خواهد نمود.
شناخت ویژگیهای قرآنکریم ما را به اصل بنیادین عدم ترادف در تار و پود قرآن رهنمون مینماید که راهبردی است جهت کشف و فهم معارف دینی.
چگونگی بهرهمندی از این اصل و بیان نمونهها، نشانگر توسعه معانی قرآن، تبیین جایگاه اهل بیت (علیهمالسلام) و سایر آثار تربیتی و هدایتی قرآن است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Review to the Principle of Non-synonomy, its Evidence and its Impacts on Religious Knowledge
نویسندگان [English]
- reza abbaszadeh 1
- vallia alla naghipoor far 2
- MohammadAli Akhaveian 3
1 Phd student of teaching Islamic knowlege, Qom University
2 Assistant professor of Qom University, (Corrsesponding author),
3 Associate professor, Department of education, Qom University,
چکیده [English]
Synonymy is one of the fundamental issues in conceptual relationships, and reviewing the concept and evidence of its existence or non-existence plays an important role in the accurate understanding of religious propositions. A number of disagreements among thinkers arise from the difference in the definition of synonymy. The Holy Quran is the most important source for obtaining the concept of synonymy and the evidence of its non-existence. Therefore, in the present study, an attempt has been made to investigate the concept of synonymy and its evidence in the Quran using the content analysis method. The result of the research shows that Quran’s literary miracle, as well as its explicity and the absolute command to deliberation in the Quran are among the most important Quranic reasons for the principle of non-synonomy. Also, the belief in the principle of non-synonyms brings important religious and educational effects in the interpretation of single words of Quran as well as its compounds. In this research, according to the Qur'anic evidence, the scope of this principle has been expanded from nouns to incomplete combinations and complete syntactic combinations, and in this way, it has revealed the difference in meaning and the neglect of important messages by the commentators, and the role of such a principle in understanding knowledge has been explained, for example as an important method in the translation and interpretation of texts.
کلیدواژهها [English]
- revision of evidence
- the principle of non-synonymy
- influence
- religious teachings
منابع
قرآنکریم
نهجالبلاغه
- ابناثیر، مبارک بن محمد، (1399)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، بیروت، المکتبة العلمیة.
- ابنعطیة الأندلسی، (1413)، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، لبنان، دار الکتب العلمیة.
- ابنفارس، ابوالحسین احمد، (1414) ،الصاحبی فی فقه اللغة العربیة و مسائلها و سنن العرب فی کلامها، بیروت، دار المعارف.
- ابنفارس، احمد، (1404)، مقائیس اللغة، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
- ابنندیم، محمد بن اسحاق، (1391) ،کتاب الفهرست، تحقیق: رضا تجدد، تهران، بیجا.
- ازهری، محمدبن احمد، (بیتا) ،تهذیب اللغة، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
- فارابی، ابونصر اسماعیلبن حماد، (1407) ،الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، بیروت، دار العلم للملایین.
- بنتالشاطی، (1376)، اعجاز بیانی قرآن، ترجمه: حسین صابری، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- پرچم، اعظم؛ انصاریطادی، زهرا، (1396)، «نقش قراین درون متنی و برون متنی در مراتب ترادف واژههای قرآن»، مجله مطالعات متون ادبی و اسلامی، سال دوم، شماره دوم.
- جزایری، سید نعمتالله، (1407)، فروق اللغات فی التمییز بین مفاد الکلمات، تحقیق: دایه، محمدرضوان، دمشق، المستشاریة للجمهوریة الاسلامیة الایرانیة.
- جوادیآملی، عبدالله، (1384)، وحی و نبوت در قرآن، محقق: مرتضی واعظجو، قم، اسراء.
- _________________، (1385)، سیره رسول اکرم (ص) در قرآن، جلد 8، محقق: حسین شفیعی، قم، اسراء.
- _________________، (1388الف)، تفسیرتسنیم، جلد1، محقق: علی اسلامی، قم، اسراء.
- _________________، (1388ب)، تفسیرتسنیم، جلد16، محقق: عبدالکریم عابدینی، قم، اسراء.
- _________________، (1388ج) ،نزاهت قرآن از تحریف، محقق: علی نصیری، قم، اسراء.
- _________________، (1389الف)، تفسیرتسنیمجلد10، محقق: سعید بندعلی، قم، اسراء.
- _________________، (1389ب)، قرآن در قرآن، محقق: محمد محرابی، قم، اسراء.
- _________________، (1389ج) ،همتایی قرآن و عترت (علیهمالسلام)، محقق: سید محمود صادقی، قم، اسراء.
- راغباصفهانی، حسین بن محمد، (1412)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دار القلم.
- رافعی، مصطفیصادق، (1421)، اعجاز القرآن و البلاغة النبویة، بیروت، دار الکتب العلمیة.
- رمانی، علی بن عیسی، (2008)، ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن، قاهرة، دارالمعارف.
- سیبویه، عمروبنعثمان، (1410)، الکتاب، بیروت، منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
- سیوطی، جلالالدین، (1380)، الاتقان فی علوم القرآن، بیجا، فخر دین.
- طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفترانتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم.
- طبرسی، فضلبنحسن، (1372) ،مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو.
- طیب حسینی، سید محمود، (1392)، «نقدی بر نظریه بنت الشاطی در عدم ترادف میان واژه های قرآن»، نشریه پژوهش های ادبی – قرآنی، شماره 3.
- عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، (1415)، تفسیر نور الثقلین، قم، انتشارات اسماعیلیان.
- فراهیدی، خلیلبناحمد، (1409)، کتاب العین، قم، دار الهجره.
- قمی، علی بن ابراهیم، (1367)، تفسیر قمی، قم، دار الکتاب.
- کریمی جهرمی، علی، (1360)، نمونههایی از تأثیر و نفوذ قرآن، قم، دار القرآن الکریم.
- کلینی، محمدبنیعقوب، (1407)، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیة.
- متقی هندی، علی بن حسامالدین، (1431)، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
- مجلسی، محمدباقر، (1403)، بحار الانوار، تهران، مؤسسه الوفاء.
- معرفت، محمدهادی، (1366)، التمهید، قم، مرکز مدیریت حوزهعلمیه.
- مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- ________________، (1386)، پیام قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- منجد، محمد نورالدین، (2007)، الترادف فی القرآن الکریم، دمشق، دار الفکر.
- میرلوحی، سیدعلی، (1393)، ترادف در قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- نجفی خمینی، محمدجواد، (1398)، تفسیر آسان، تهران، انتشارات اسلامیه.
- نقیپورفر، ولیاله، (1392)، پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن، تهران، انتشارات اسوه.
- نقیپورفر، ولیاله، (1379)، «جلوههاییازاعجازادبیقرآنکریم»، مجله پژوهشهای فلسفیکلامی، دوره 1، شماره 4.
- نقیپورفر، ولیاله؛ حاجخلیلی، رضا، (1390)، «گونهشناسی»، فصلنامهکتاب قیم، سال اول، شماره دوم.
- نقیپورفر، ولیاله، همکاران، (1398)، «نقشه جامع مدیریت اسلامی«نجما»»، قم، انتشارات دانشگاه قم.
- نقیپورفر، ولیاله؛ فاطمه رضایی، (1399)، «تفسیر تطبیقی آیه 179آلعمران با تأکید برتمییز خبیث از طیب»، نشریه علمی مطالعات تفسیری، سال 11، شماره 42.
- نکونام، جعفر، (1384)، «ترادف در قرآن کریم»، مجله پژوهش دینی، شماره12.