نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار رشته فلسفه، دانشگاه قم، (نویسنده مسئول)،
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته فلسفه اسلامی، دانشگاه قم،
چکیده
فمینیسم در نگاه کلی نظریهای است که به دنبال برابری زنان و مردان میباشد. فمنیسیم، در طول سه دورهای که پشت سر گذاشته، دستخوش تغییرات فراوانی شده و انواع گوناگونی به خود دیده است نظیر فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیسم، فمینیسم رادیکال، فمینیسم سوسیال و فمینیسم پست-مدرن تا فمینیسم اسلامی. نوشتار حاضر مسئله مادری را در فمینیسم رادیکال مورد بررسی قرار میدهد و سپس براساس نظرات برخی حکمای معاصر مسلمان به نقد و بررسی مؤلفههای آن میپردازد. فمینیستهای رادیکال با مسائلی همچون ازدواج، تولیدمثل و مادری و بهطورکلی خانواده به شدت مقابله میکنند. آنها ازدواج را مساوی با فحشا دانسته و مادری را سدی بزرگ بر سر راه زنان میدانند که هدف آن سرکوب زنان است. در بستر فکر اسلامی معاصر نیز اندیشمندانی نظیر علامه طباطبایی (ره)، شهید مطهری (ره) و آیتالله جوادی آملی و برخی دیگر، نگاهی متفاوت به موضوع خانواده بهویژه مسئله مادری داشتهاند که به آن خواهیم پرداخت. علیرغم فمینیستهای رادیکال که مادری را مانعی بر سر راه سعادت زنان میدانند، اسلام و حکمای مسلمان، بهطور کلی مادری را به منزله پلی میدانند که میتواند زن را به مقامات عالی معنوی برساند. بهعبارتی، یکی از راههای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت از مسیر رابطه مادر با فرزندش حاصل میشود. در این راستا مقایسه آراء و دیدگاههای گوناگون، ما را به فهم عمیقتر و متفاوتی از مسئله مادری و فرزندآوری خواهد رساند.
تازه های تحقیق
نتیجهگیری
موضوع مادری از مسائل مهم و چالشبرانگیزی میباشد که نظرات گوناگونی در رابطه با آن وجود دارد. ازجمله جنبشهایی که مخالفت شدیدی با این مسئله دارد، فمینیسم رادیکال است. فایرستون، از سردمداران این جنبش، علت نابرابری میان زن و مرد را ناشی از تفاوتهای زیستی آن دو و قدرت باروری و بچهزایی زن میداند و تأکید دارد که زنان باید از این وضعیت طبیعی، اما غیرانسانی که موجب فرودستی تاریخی آنها شده است، رهایی یافته و با پیروزی بر طبیعت و با وضع حمل مصنوعی، کودکان خود را به وجود آورند. او همچنین برچیدهشدن بساط مادری در شکل کنونیاش را عامل مهمی در تغییر جامعه و احیاء قدرت و جایگاه زنان میداند. اما در مقابل نظرات حکیمان مسلمانی همچون علامه طباطبایی (ره)، آیتالله جوادی آملی، شهید مطهری (ره) و آیتالله مصباح (ره) نگاه متفاوتی را عرضه میکنند. ایشان اتفاق نظر دارند که مسئله مادری، مسئلهای کاملاً فطری و طبیعی است و کمرنگشدن آن، خسارتی جبرانناپذیر در پی دارد. از نظر علامه طباطبایی (ره)، زنان از بدو تولد مادران بالقوهای هستند که هم ازجهت جسم و هم ازجهت عواطف برای تولد و پرورش فرزندان تجهیز شده اند. آیتالله جوادی آملی نیز سکونت و سکینت جامعه را بهعهده مادران میداند و از دیدگاه شهید مطهری (ره) مادران، پیکرسازان اول اجتماعند.
با مقایسه دو دیدگاه فمنیسم رادیکال و حکیمان مسلمان، این نتیجه حاصل شد که علیرغم نظر رادیکالها که مادری را مانعی بر سر راه زنان دانسته و دست به هر شیوهای میزنند تا این مانع را به کلی از میان بردارند، حکیمان مسلمان، مادری را همچون نردبانی میدانند که زن را به سعادت ابدی و اخرویاش میرساند، لذا با تجلیل از مقام شامخ مادری، زنان را به مادری و فرزندپروری تشویق میکنند. همچنین در این دیدگاه، مادری علاوه بر آثار و فوایدی که برای خود فرزند و تحکیم خانواده دارد، برای والدین به خصوص مادر نیز برکات فروانی را به دنبال دارد و محبت مادری، مادر را به کمال معنوی میرساند.
توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به زعم فمینیستهای رادیکال، پرورش فرزند تنها بهعهده زن میباشد؛ اما این موضوع میتواند یک سوءبرداشت از جانب آنها تلقی شود، زیرا اگرچه نقش زنان به عنوان مادر، بسیار پررنگ و پر اهمیت است، اما پرورش فرزند تنها بهعهده زن نیست و در اسلام وظایف متعدد تربیتی داریم که برعهده پدر میباشد. حال به دلیل چنین سوءبرداشتی شایسته نیست که اصل نقش مادری را منکر شد، بلکه باید به اصلاح برداشتها همت گماشت.
در آخر باید خاطر نشان کرد برای ارتقاء جایگاه مادران، گذشته از اصلاح رویکردهای اجتماعی، این خود مادران هستند که باید جایگاه خود را به خوبی درک کنند و بدانند که نقش مادری، لذت مادری و رابطه مادر و فرزند، چیزی است که در فطرت او وجود دارد و هیچگاه مادر به واسطه انجام این امور و یا صرف زمان برای تربیت فرزند، وقتش را تلف نکرده بلکه به تعبیر شهید مطهری مادر مهمترین کار در هستی را انجام میدهد و آن تربیت انسان است. جامعه اسلامی با تمسک به مکتب اسلام -بهعنوان صاحب بهترین ایدئولوژی در مسئله زنان و خانواده- میتواند شرایط را برای آگاهیبخشی نسبت به امر خطیر مادری محیا کرده و در مرحله اجرا جایگاه ارزشمند مادری را احیا نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Motherhood Place in Radical Feminism and its Analysis Based on the Opinions of Muslim Sages
نویسندگان [English]
- Maryam Ardeshir Larijani 1
- mohaddeseh eisavi 2
1 - Assistant professor in philosophy, University of Qom, (Corresponding author),
2 Master’s student in Islamic philosophy, University of Qom
چکیده [English]
In general, feminism is a theory that seeks gender equality. During the three periods Feminism has gone through, it has undergone many changes and has seen various types such as liberal feminism, Marxist feminism, radical feminism, social feminism and post-modern feminism and also Islamic feminism. This article examines the issue of motherhood in radical feminism and then reviews its components based on the opinions of some contemporary Muslim scholars. Radical feminists deal strongly with issues such as marriage, reproduction, motherhood, and the family in general. They consider marriage equal to prostitution and consider motherhood as a big obstacle on the path of women, whose purpose is to suppress women. In the context of contemporary Islamic thought, thinkers such as Allameh Tabatabaei (RA), Shahid Motahari (RA) and Ayatollah Javadi Amoli and some others have had a different view on the issue of the family, especially the issue of motherhood. Their view is discussed. Despite the radical feminists who consider motherhood as an obstacle to women's happiness, Islam and Muslim sages generally consider motherhood as a bridge that can bring women to high spiritual positions. In other words, one of the ways to achieve the happiness of this world and the hereafter is through the relationship between a mother and her child. In this regard, the comparison of different opinions and views will lead us to a deeper and different understanding of the issue of motherhood and childbearing.
کلیدواژهها [English]
- Radical feminism"
- "Motherhood"
- Ibn Sina
- "Allameh Tabatabai"
- "Ayatollah Javadi Amoli"
- "Shahid Motahari"
- "Ayatollah Mesbah Yazdi
قرآن کریم
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1381)، الإشارات و التنبیهات، قم، بوستان کتاب (مرکز النشر التابع لمکتب الإعلام الإسلامی).
- _______________ ، ( 1392)، ترجمه اشارات و تنبیهات، مترجم: حسن ملک شاهی. ج1، تهران، انتشارات سروش.
- أفندی اصفهانی، میرزا عبدالله، (1401ق)، ریاض العلماء وحیاض الفضلاء، تحقیق: سید أحمد حسینی، قم، نشر مکتبة آیةالله المرعشی.
- الأمین، سید محسن، (1403ق)، أعیان الشیعة، تحقیق: حسن الأمین، ج3و9، بیروت ، دار التعارف للمطبوعات.
- بروجردی، آقاحسین، (1386)، منابع فقه شیعه (ترجمه جامع احادیث الشیعه)، ج 26، مترجم: عدهای از فضلاء، چاپ اول، تهران، انتشارات فرهنگ سبز.
- تانگ، رزمری، (1387)، نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، مترجم: منیژه نجم عراقی، تهران، نشر نی.
- حاجی اسماعیلی، سمیه؛ دهقان، محمد صادق، (1395)، مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی/ با گفتارها و گفتوگوهایی از اساتید و دانشوران: عبدالله جوادی آملی ... (و دیگران)، چاپ دوم، بیجا، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- چراغی کوتیانی، اسماعیل، (1393)، خانواده، اسلام و فمینیسم تبیین رویکرد اسلام و فمینیسم به کارکرهای خانواده، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
- حسّون، محمد؛ مشکور، أم علی، (1421ق)، أعلام النساء المؤمنات، ایران، تهران، دار الأسوة للطباعة والنّشر.
- خوئی، سید ابوالقاسم، (1410ق)، معجم رجال الحدیث، قم، مرکز نشر آثار الشیعة.
- دمارنف، دافنه، (1390)، فمینیسم در ترازوی نقد، غریزه مادری، ج 8، مترجم: آزاده وجدانی، قم، دفتر نشر معارف.
- رید، ایولین، (1396)، آزادی زنان، مترجم: افشنگ مقصودی، چاپ پنجم، بیجا، گلآذین.
- صادقی فسائی، سهیلا، (1384)، «چالش فمینیسم با مادری»، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره
- صدر، موسی، (1387)، زهرا فصلی از کتاب رسالت، مترجم: علی حجتی کرمانی، تهران، امام موسی صدر، موسسه نشر شهر.
- طباطبایی، محمدحسین، (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم: محمدباقر موسوی، جلد 3، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
- _____________، (بیتا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران، صدرا.
- طبرسی، حسن بن فضل، (1412ه ق)، مکارم الاخلاق، قم، الشریف الرضی.
- فرهمند، مریم و آمنه بختیاری، (1385)، «واگردهای فمینیستی در ازدواج»، بیجا، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره 31.
- فریدمن، جین، (1381)، فمینیسم، مترجم: فیرزوه مهاجر، چاپ چهارم، تهران، آشیان.
- مصباح، محمدتقی، (1343)، زن یا نیمی از پیکر اجتماع، چاپ اول، قم، انتشارات آزادی.
- مطهری، مرتضی، (1376)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 7و13، تهران، صدرا.
- ______________ ، (1385)، یادداشتها، جلد 5 و 7، چاپ سوم، بیجا، انتشارات صدرا.
- هام، مگی، (1382)، فرهنگ نظریههای فمینیستی، مترجمان: نوشین احمدی خراسانی؛ فیروزه مهاجر و فرخ قرهداغی، تهران، توسعه.
- Bernard, Lewis, (2002), What Went Wrong, London, Phoenix.
- Buchanan, Ian, (2010), A Dictionary of Critical Theory, Oxford University Press.
- Budig, Michelle, (2004), The Blackwell Companion to Sociology of the Family, Chapter, Feminism and the Family, Blackwell Publishing.
- Brunell, Laura; Burkett, Elinor, "Feminism", Encyclopaedia Britannica.
- De Beauvoir, Simone, (1989), The second sex, Trans, H. M, Parshley, New York, Vintage Books.
- Debora, Halbert, (2004), Shulamith Firestone, Information Communication and Society.
- Fauré, Christine, (Ed), (2003), "Political and Historical Encyclopedia of Women", New York & London, Routledge.
- Firestone, Shulamith, (1970), The Dialectic of Sex, New York, Bantam.
- Freedman, Jane, (2001), Feminism, Open University Press.
- George Ritzer and Ryan Michael (Ed.), (2011), The Concise Encyclopedia of Sociology, Wiley-Blackwell.
- McAfee, Noëlle, (2018), "Feminist Philosophy", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (Ed.), Fall Edition, URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2018/entries/feminist-philosophy/>.
- Paletschek, Sylvia; Bianka Pietrow-Ennker, (2004), "Women's Emancipation Movements in Europe in the Long Nineteenth Century: Conclusions", in Women's Emancipation Movements in the 19th Century, Paletschek & Pietrow-Ennker (Ed.), Stanford, Stanford University Press.
- Reed, Evelyn, (1969), Problems of Women's Liberation: A Marxist Approach, Merit Publishers.
- Ruddick, Sara, (1986), Maternal Thinking, Beacon Press.
- Tong, Rosemarie, (2009), Feminist Thought, Westview Press.