آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Humanities placeجایگاه علوم انسانی72234380FAJournal Article20161021 <br /><strong>Editorial Board</strong> <br />This writing, first reviews tow sciences divisions that one of them is Aristotle’s heritage that Avicenna has reflected it in some of his works and the other is from Avicenna. Then, it glances on some divisions that were brought up in Europe and in new centuries. <br /> The writer has divided sciences to humanities and non humanities and believes that humanities has to deal with human and non humanities has to deal with objects except human and then humanities regard the other sciences is as worth as that human superiors over other objects. Meanwhile, philosophy has exalted place, and it should be known as the mother of humanities; because philosophy discusses about the origin and end and why-ness of human being. <br /> <br/><strong>نویسنده : هیأت تحریریه مجله </strong> <br/><span style="font-size: 10px;">این نوشتار، نخست مروری دارد بر دو تقسیم از تقسیمات علوم که یکی میراث ارسطوست که ابن سینا آن را در برخی از آثار خود بازتاب داده است، و دیگری از خود وی.</span> <br/>سپس نگاه کوتاهی دارد بر چند تقسیمی که در اروپا و در قرون جدید مطرح شده است. <br/>نگارنده علوم را به انسانی و غیرانسانی تقسیم کرده و معتقد است که علوم انسانی با انسان و علوم غیرانسانی با اشیائی غیر از انسان سر وکار دارد، و بنابراین، ارزش علوم انسانی نسبت به علوم دیگر به همان اندازه است که انسان بر سایر اشیاء برتری دارد. در این میان فلسفه از جایگاهی والا برخوردار است، و باید به عنوان مادر علوم انسانی شناخته شود؛ زیرا فلسفه است که از مبدء و غایت و چرائی وجود انسان بحث میکند. <br/>*** <br/> https://www.aghlodin.ir/article_34380_8f2bb4b1c4eac082ddab3d922a8e9cac.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Who is the most excellent of the companions?افضل صحابه کیست؟234634381FAJournal Article20161021<strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong>Ahmad Beheshti</strong><strong><strong>[1]</strong></strong> <br />Since companionship with the prophet is superiority for people have not deviated, and since all of the companions don’t have the same superiority, this writing wants to recognize the most excellent of the companions in prejudice and solidity ages. According to some people have voted to Abubakr’s superiority and probably have included Omar as the most excellent of the companions after him, in this writing, on the strength of debate between Amir-al momenin and Abubakr and on the basis of documentary and proved criterions that Imam Ali has enumerated, we demonstrate that he has superiority on all of the companions. Also we have indicated to Khaje Tusi’s reasons and criterions. <br /> <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]. Islamic azad university Tehran iran. www.ahmadbeheshti.ir <br /> <br /> <br />pt;font-family:"B Lotus"'> <br /> <strong style="font-size: 10px;">احمد بهشتی</strong><strong>[1]</strong> <br/><span style="font-size: 10px;">از آن جایی که صحابت پیامبر| برای آنهایی که منحرف نشدهاند، فضیلت محسوب میشود، و از آن جایی که همه صحابه در فضیلت یکسان نیستند، این نوشتار در پی این است که به دور از تعصب و جمود، افضل صحابه را شناسائی کند. با توجه به این که برخی به افضلیت ابوبکر رای داده، و احیاناً عمر را هم بعد از ابوبکر افضل شمردهاند، در این نوشتار، با استناد به مناظره امیرالمؤمنین× با ابوبکر و ملاکات مستند و مستدلی که آن حضرت برشمرده، ثابت کرده ایم که آن حضرت بر همه صحابه برتری دارد. به دلایل و ملاکات خواجه طوسی هم اشاره کرده ایم.</span> <br/> <br/> <br/> <br/>[1]. دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران. www.ahmadbeheshti.irhttps://www.aghlodin.ir/article_34381_a6b9492fa70727c3e42b4865fdebd396.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Study of Avicenna’s argument on the necessity of prophecy Considering the problem of secularizationبررسی برهان ابن سینا بر ضرورت نبوت با توجه به معضله عرفی کردن دین476634382FAJournal Article20161021
<strong>Mahdi Beheshti</strong>[1]
Avicenna in the end of the theology of Shifa, has adduced an argument on necessity of prophecy that based on people need to law in their social life. It’s possible, somebody objects that his argument is in direction of secularize religion.
For respond to this issue, after express some rudiments, we explain exactly concept and meaning of secularization and then with represent its requisites that are conversion or suspension of religious laws, show that not only in this argument but in similar cases as common usage in fiqh (religious jurisprudence) and worldly basis of cosmological argument in proving of God don’t present necessary elements of secularization of religion.
[1]. Ph.D student, Islamic Azad University, Tehran, Iran mbeheshti92@yahoo.com <strong style="font-size: 10px;">مهدی بهشتی</strong><strong>[1]</strong>
<span style="font-size: 10px;">ابن سینا در اواخر الاهیات شفا برهانی بر ضرورت وجود نبی اقامه میکند که مبتنی بر نیاز انسانها به قانون در زندگی اجتماعی شان است. حال با توجه به مقدمه این برهان ممکن است این اشکال مطرح گردد که او با ابتناء آن بر نیاز انسانها در حیات دنیوی به قانون و در نتیجه قانون گذار، به شائبه سکولاریزه یا عرفی کردن دین دامن زده است.</span>
برای پاسخ به این مسئله، ابتدا با بیان مقدماتی به شرح دقیق معنا و مفهوم عرفی کردن دین میپردازیم و سپس با بیان لوازم آن که تغییر یا تعطیل احکام شرع در جهت هماهنگی با دنیای مدرن است، نشان میدهیم که نه تنها در این برهان بلکه در موارد مشابهی همچون حضور عرف در فقه یا بنیان دنیوی براهین جهان شناختی اثبات وجود خدا نیز عناصر ضروری سکولاریزاسیون دین حضور ندارد.
[1]. دانشجوی دکتری فلسفه غرب ـ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران mbeheshti92@yahoo.com
https://www.aghlodin.ir/article_34382_6cd6d498b0052cf8e83c624b24ad0e04.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Clarification of God's Essential and Existential Agency by way of Ibn Sina Providence doctrineتبیین اراده ذاتی و فاعلیت وجودی خداوند از رهگذر نظریهی عنایت نزد ابن سینا678834383FAJournal Article20161021<strong> </strong>
<strong>Shahaboddin Zoofaghari</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
The serious separation between Ibn Sina and Aristotle in metaphysics, in its particular sense, begins from suggestion of the Necessary Being’s proposition and foundation of the proof from contingency and necessity instead of the proof from primary mover. Thus, the Divine Agency, in the view of Ibn Sina is existential not motive, and His Agency may be traced in the whole universe, not only in physical world, but also in spiritual world. The distinction between Ibn Sina and Plotinus in the subject of Holy emanation is about clarification of God’s will.
Plotinus only says that God’s will is different from human’s will. But Ibn Sina by means of his doctrine for Divine Providence tried to clarify: Knowledge, Power, Will, Agency and other attributes of Essence and Act, and to explain union of the Knowledge and Will. In the view of Ibn Sina the pre-eternal Will and the existentially Agency is able to be explained without any purpose over Essence.
[1] . qoran and etrat university, Esfahan, iran. shahabquran@yahoo.com<strong style="font-size: 10px;">شهاب الدین ذوفقاری</strong><strong>[1]</strong>
<span style="font-size: 10px;">افتراق جدی ابنسینا از ارسطو در الاهیات بالمعنی الاخص از طرح احکام واجبالوجود و ارائه </span><strong style="font-size: 10px;">برهان وجوب و امکان</strong><span style="font-size: 10px;">، در برابر برهان محرک نخستین، آغاز میشود. بدین ترتیب فاعلیت الهی از دیدگاه ابنسینا فاعلیت وجودی است نه تحریکی و بنابراین تا آنجا که وجود و آثار وجود دیده میشود، میتوان فاعلیت الهی را سراغ گرفت، خواه حرکت در کار باشد یا خیر؛ تمایز ابنسینا از فلوطین نیز در مبحث فیض الهی در توجیه و تبیین ارادهی حقتعالی است. فلوطین به همین مقدار بسنده میکند که نمیتوان برای مبدأ نخستین ارادهای از قبیل ارادهی ما انسانها قائل شد.</span>
اما ابنسینا کوشیده است دیدگاه خود دربارهی عنایت الهی را چنان سامان ببخشد که در پرتو آن علم، قدرت، اراده، فاعلیت و دیگر صفات ذاتی و فعلی به نحو درست تبیین گردد و نقشی همچون حد وسط برای اثبات اتحاد اراده و علم ایفا کند. از دیدگاه ابنسینا ارادهی ذاتی خداوند و فاعلیت ایجادی او در پرتو علم عناییاش به ذات خود قابل تبیین است، بدون آنکه قصد و غرضی ورای ذات اقدس خود داشته باشد
[1]. استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان. shahabquran@yahoo.comhttps://www.aghlodin.ir/article_34383_12d315eec361f3c201b9e436f2dc403a.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Review the arguments of theologians in proving of God beingنقد و بررسی مبانی برهان حدوث متکلمین دربارۀ اثبات خدا8910534384FAJournal Article20161021<strong>Mostafa Samani</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
Prove the being of God, philosophers have considered the issue. Several arguments have been presented in the context of its creation arguments can be cited. This argument, which is used mainly by theologians, the occurrence where by occurs when an object needs to be cause is known. Theologians claim that this argument is that any reason why it needs to happen is that he will not step you. It may also occur if the reason he would need another reason. The third reason is if you like the first and the second thing happened, he would need another reason... Since the sequence of causes is impossible, the chain of events ultimately leads to a cause that does not happen again and that it is old and does not record is not that way. This article explains the pleadings speakers to express their problems against critique of Ibn Sina, Mulla Sadra, Mollahadi Sabzwari and Allameh Tabatabai arguments about the deals and the end result is the occurrence of the argument in terms of Allameh Tabatabai based on the ink, the ink back and accept that accidents and natural occurrence, function and essence if it is proven that both fixed and variable if it is, it would be too variable, argument creation argument would be beneficial and win.
[1] . payamenoor university jahrom iran. mostafa.samani92@gmail.com
-US; mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:AR-SA'>[i]. برای بحث تفصیلی در این مورد رجوع کنید به: حق الناس (اسلام و حقوق بشر)؛ محسن کدیور؛ 1386: صفحات 34 ـ15.
ar=all style='page-break-before:always;mso-break-type:section-break'>
<br clear="all" />
[1]. Ph.D student, Islamic Azad University, Tehran, Iran mbeheshti92@yahoo.com <strong style="font-size: 10px;">مصطفی سامانی قطب آبادی</strong><strong>[1]</strong>
<span style="font-size: 10px;">مسألهی اثبات وجود خداوند همواره مورد توجه فلاسفه و متکلمان بوده است. در این راستا براهین متعددی ارائه شده است که یکی از آنها برهان حدوث است. در این برهان، که عمدتاً به وسیله متکلمان مورد استفاده قرار میگیرد، حدوث زمانی شیء حادث موجب نیازمندی آن به علت شناخته میشود. ادعای متکلمان در این برهان این است که هر امر حادثی نیازمند علتی است که او را از نیستی به هستی میرساند. اگر این علت نیز امر حادثی باشد او هم نیازمند علتی دیگر خواهد بود. علت سوم هم اگر مانند امر اول و دوم امری حادث باشد او نیز نیازمند علتی دیگر خواهد بود و.... از آنجا که تسلسل در علتها محال است، سلسله حوادث در نهایت باید به علتی ختم شود که دیگر حادث نباشد؛ یعنی امری قدیم باشد و سابقه نیستی و عدم در آن راه نداشته باشد. این مقاله ضمن تبیین برهان حدوث متکلمان به بیان اشکالات وارده بر آنها میپردازد و در پایان نتیجه گرفته میشود که اگر برهان حدوث را از دیدگاه علامه طباطبایی بر مبنای حرکت جوهری تقریر کنیم، برهان مفید و پیروزی خواهد بود.</span>
[1]. مدرس دانشگاه پیام نور جهرم. mostafa.samani92@gmail.comhttps://www.aghlodin.ir/article_34384_a668c0eb0c14d86579865214160230c0.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X61020140401Religion and relation between heart and intellectدین و رابطه قلب و عقل10511934385FAJournal Article20161021<strong>sayyed Alireza kabiri</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<strong><em> </em></strong>
This writing wants to impress that in religious uses and in Quran specially heart apparent meaning is the pineal and limb that is in chest. But its real meaning is the pearl of human’s entity and it is the psyche that is declared: “it is the first completeness of organic body that is known by faculty of perception and active powers”. Sometimes it is named spirit. Because according to the verse
«و نفختُ فیهِ من روحی» (I blew from my spirit to it) says that when Adam prospered divine spirit, he was deserved angel’s bowing and his humanity was at this time. This blown spirit is the psyche or on the other word is heart. Intellect in the meaning of concrete noun is the faculty of perception that it is superior to sense, estimations and fancy. And its task is apprehension of generalities and issuance of injunctions in both dimensions of contemplation and action. It is divided to parts of conceptual and functional intellect. If the heart gets luminosity, it will make the intellect brilliant and do useful indecisions and meditations and otherwise, it will do diabolism and deception and ruse.
[1] . MA in islamic azad university teharn iran. Az.kabiri@gmail.com<strong style="font-size: 10px;">سید علیرضا کبیری</strong><strong>[1]</strong>
<span style="font-size: 10px;">این نوشتار در پی آن است که نشان دهد در استعمالات دینی و به ویژه قرآنی، معنای ظاهری قلب همان عضو صنوبری است که در سینه جای دارد؛ ولی معنای واقعی آن، همان گوهر ذات آدمی است، و همان نفسی است که در تعریف آن گفته میشود: «کمال اول جسم آلی است که با قوای دراکه و فعاله شناخته میشود» گاهی به این گوهر شریف روح نیز گفته میشود؛ چرا که آیه کریمه «نفخت فیه من روحی» بیانگر این است که آدمیت حضرت آدم× و قابلیت وی برای مسجود شدن فرشتگان زمانی بود که او از روح منفوخ الهی برخوردار شد. عقل به معنای اسم ذات، همان قوه دراکه ای است که برتر از حس و وهم و خیال است، و کارش ادراک کلیات و صدور احکامی در بعد نظر و در بعد عمل است و به دو قسم عقل نظری و عقل عملی تقسیم میشود. اگر قلب از راه تزکیه و تهذیب نورانیت پیدا کند، عقل را هم به نور خویش منور میکند، و به تفکرات و تأملات مفید روی میآورد، و در غیر این صورت، به شیطنت و مکر و حیلت میپردازد.</span>
[1]. کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران. Az.kabiri@gmail.comhttps://www.aghlodin.ir/article_34385_c34fa7f49a9454a86b36ee39731823df.pdf