%0 Journal Article %T قلمرو عقل در تشخیص مصادیق عدالت %J عقل و دین %I آیت الله دکتر احمد بهشتی %Z ۲۵۸۸-۳۸۱X %A نجاتی, محمد %A صفدری نیاک, مرتضی %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 7 %N 13 %P 89-110 %! قلمرو عقل در تشخیص مصادیق عدالت %K عدالت %K ظلم %K عقل %K عقلا %K یقین %K مصلحت %R %X سید محمد‌هاشم پورمولا* عبد العلی شکر** حسن عدالت و قبح ظلم از احکام عقل عملی است که به دلیل اشتمال بر حفظ نوع و مصالح عامه، از قضایای عقلایی نیز محسوب می‌شود. بین حکم عقل و حکم شرع ملازمه وجود دارد. معیار قضیه اولی بودن، آن است که با تصور دو طرف قضیه، حکم صادر شود که این مسئله در مورد قضیه مذکور صادق است. در قضایای اولی، بحث از مطابقت با نفس الامر و واقع و یقین مطرح است. اما در قضایای عقلایی و آراء محموده، بحث از تطابق با آراء عقلا مورد نظر است. بنابراین مصادیق عدالت و ظلم باید بر اساس حق، یقین و قطع از طرف عقل تشخیص داده شود. هرگاه عقل با ادراک تام و کامل، مصلحت یا مفسده بدون مزاحم را در تشخیص مصداق عدل و ظلم کشف کرد، نظر او معتبر است.   * ستادیار دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)                                                   pourmola@shirazu.ac.ir ** دانشیار دانشگاه شیراز                                                          ashokr@rose.shirazu.ac.ir %U https://www.aghlodin.ir/article_38513_f78374aadc695dd53b830d83d07bf990.pdf