%0 Journal Article %T هماهنگی عقل و نقل در مسأله توحیدصفاتی از دیدگاه ملاصدرا %J عقل و دین %I آیت الله دکتر احمد بهشتی %Z ۲۵۸۸-۳۸۱X %D 2014 %\ 10/01/2014 %V 6 %N 11 %P 81-110 %! هماهنگی عقل و نقل در مسأله توحیدصفاتی از دیدگاه ملاصدرا %K قرآن %K نهج البلاغه %K ملاصدرا %K توحید صفاتی %K برهان صدیقین %K قاعده بسیط الحقیقه %R %X   علی محمد ساجدی[1] فاطمه زارع[2]  پرسش اصلی تحقیق حاضر چگونگی هماهنگی میان عقل و نقل در مسأله توحید صفاتی در منظومه فلسفی ملاصدرا است. پس از تبیین هماهنگی عقل و نقل از دیدگاه صدرا، و با ذکر پیشینه ای از آراء متکلمان(اشاعره و معتزله) در خصوص رابطه میان ذات و صفات الهی وگذری نیز به آراء ابن سینا در این موضوع، به اندیشه های صدرا درباب توحید صفاتی روی آورده، برهان وی بر نظریه"عینیت ذات وصفات"را که عمدتا بر محوریت برهان صدیقین و قاعده عقلی «بسیط الحقیقه» استوار است بیان، واستناد به آیات مربوطه را معلوم نموده ایم.آیات مورد استناد همگی دال بر این است که خدا وجود محض بوده، و واجد جمیع کمالات وجود است. همچنین، با نظر به قواعد فوق، صدرا با تحلیل دقیقی نشان می دهد که کثرت اوصاف کمالی خداوند با وحدت و بساطت ذاتش همخوانی داشته، و از ناحیه کثرت صفات، کثرت و ترکیبی در ساحت قدس ربوبی پدید نمی‏آید. ادله عقلی ملاصدرا مبنی برعینیت ذات وصفات که جمعا 5 دلیل از مجموعه آثار وی استخراج، و در پی مباحث فوق مطرح شده است، همگی با کلام نورانی مولی الموحدین امام علی× که؛کمال توحید را نفی صفات از او می‏داند مهر تأیید ‏خورده، و تأثیر پذیری صدرا از آموزه‏های بلند خداشناسی در نهج البلاغه و سایر جوامع روایی را نمایان می‏سازد.در پایان نیزبه تناسب بحث از صفات به ذکراقسام صفات و نیز طرح مسئله تشبیه وتنزیه جهت نشان دادن اصل امکان شناخت صفات در حدود کارایی عقل بشری همراه با ادله عقلی و نقلی صدرا پرداخته ایم.   *** [1]. عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز                                                                      drsajedi@yahoo.com [2]. دانش آموخته ارشد فلسفه وکلام اسلامی از دانشگاه شیراز.                               fatemeh_zare20@ymail.com %U https://www.aghlodin.ir/article_34376_b7c8dda52a0ed422e2a052e2bce8b9b9.pdf