@article { author = {Danesh shahraki, Habib and yaghobi, hasan}, title = {The Intellect in viewpoint of Mirza Mehdi Esfahani and Mohammad Reza Hakimi}, journal = {Reason and Religion}, volume = {9}, number = {16}, pages = {55-76}, year = {2017}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {      Abstract The question of what kind of intellect is in Tafkikian is one of the most important issues. Comparing the views of the two influential characters in the Tafkik school is that Isfahani regards mind as an abstract individual, in contradiction to science and philosophy, and with other sensible ones. It is a fact that discontinuity and certainty are valid if they produce the acquired knowledge. Also, the belief in the intellect and the knowledge of both knowledge is similar to the Ash'arite's view. Hakimi, however, believes that there is no equality between the philosophical and theological sciences with the divine teachings, and in the event of a conflict between reason and appearance, he does not interpret the meaning and does not convey the power of reason. The essence of the perception of the eternal will be on the rational and original wisdom of the religious foundation. Their opinions differ in the method of using intellect and intellect.    }, keywords = {Isfahani,Hakimi,Tafkik school,Intellect,Soul,Science}, title_fa = {عقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی و محمدرضا حکیمی}, abstract_fa = {سئوال از چیستی عقل در نزد تفکیکان اصلی‏ترین مسئله است. حاصل مقایسه دیدگاه دو شخصیت تاثیرگذار در مکتب تفکیک این است که اصفهانی با توجه به نوع انسان شناختی که دارد عقل را امری مجرد، مغایر با علم و نفس و متغایر با معقول می‏داند. و قائل است که قطع و یقین در صورتی که علم حصولی را ایجاد کند، معتبر است. همچنین اعتقاد به اینکه عقل و علم هر دو معرفت‏ را به‏ نفس‏ می‏دهد، شبیه دیدگاه اشاعره است. اما حکیمی قائل به عدم تساوی میان علوم فلسفی و عرفانی با معارف الهی است و در صورت تعارض میان عقل و ظواهر نصوص، تأویل را مطرح و حجیت عقل را به نقل نمی‏داند. عقل را ابزار ادراک و قائل به عقل فطری عقل خود بنیاد دینی می شود. البته نظرات آنان در روش بکار گیری عقل و حکمی که بر عقل بار می‏شود، متفاوت است.      }, keywords_fa = {اصفهانی,حکیمی,مکتب تفکیک,عقل,نفس,علم}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_54064.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_54064_c8a7abe2a46254e3c1ca3ecbaaab8433.pdf} }