@article { author = {Pormula, Seyyed Mohammad Hashem and ashokr, Abdul Ali}, title = {Ontological and epistemological explanation of imagination in Hekmate motalieh}, journal = {Reason and Religion}, volume = {7}, number = {13}, pages = {181-198}, year = {2015}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {Mohammad nejati* Morteda safdari niak**   The existence of theological concerns in sadra"s various spheres of thought is visible always. It can be seen following his different approaches to the discussion of ontological and epistemological imagination. Mulla Sadra knows Imagination has three characteristic creativity, abstraction and universality of opposites, unlike all philosophers with the unity of imagination and common sense in psychology. According to him, at death, the soul through creativity and universality of imagination can create properties According to new level and maintain in herself. Mulla Sadra does not know death preventing of soul's intensity with consideration unity of death and essential intensity and believes that soul in level of imagination can continue to her self-intensity movement, Because of the physical and Purgatorial characteristics and then not been need to the lap of physical reincarnation. Key words:  *Azad university of bandarabbas       email: mnejati1361@yahoo.com  ** Azad university of bandarabbas       email:nyakiamoli@yahoo.com}, keywords = {Imagination,Common sense,creativity,universality of opposites,physical reincarnation}, title_fa = {تبیین وجودی و معرفتی قوه خیال در حکمت متعالیه و پیامد دین شناختی آن در مساله ابطال تناسخ ملکی}, abstract_fa = {محمد نجاتی*مرتضی صفدری نیاک**وجود دغدغه های دین شناختی همواره در حوزه های مختلف تفکر صدرایی قابل رویت است. یکی از وجوه بارز آن را می‌توان در ذیل نگرش متفاوت وی به بحث های وجودی و معرفتی قوه خیال مشاهده نمود. در حوزه علم النفس، ملاصدرا با طرح وحدت خیال و حس مشترک، بر خلاف عموم فلاسفه، خیال را دارای سه شاخصه خلاقیت، تجرد مثالی و جامعیت اضداد می‌داند. از نظر وی در هنگام مرگ نفس به واسطه خلاقیت و جامعیت قوه خیال می‌تواند خصوصیاتی متناسب با مرتبه جدید را ایجاد و در خود حفظ نماید.ملاصدرا با لحاظ عینیت مرگ و اشتداد جوهری، مرگ را مانع استدامه اشتداد نفس نمی‌داند و معتقد است نفس در مرتبه خیال به جهت وجدان خصایص برزخی و مادی می‌تواند به حرکت اشتدادی خویش پس از مرگ ادامه دهد و در نتیجه نیازی به تمسک به تناسخ ملکی نخواهد بود. * عضو هیات علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد بندر عباس .email:mnejati1361@yahoo.com** عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بندرعباس، email:nyakiamoli@yahoo.com}, keywords_fa = {خیال,حس مشترک,خلاقیت,جامعیت اضداد,تناسخ ملکی}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_38517.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_38517_f0e188d5091292c398b43d70fffc28e3.pdf} }