اسدالله کردفیروزجائی؛ محمدتقی رکنی لموکی
دوره 12، شماره 23 ، مهر 1399، ، صفحه 54-75
چکیده
باور به رستاخیز و قیامت یکی از باورهای بنیادین دینی است که در علم کلام با عنوان فرجامشناسی به آن پرداخته می شود. در همۀ ادیان آسمانی این گزاره تصدیق شده است که همۀ انسانها، در مجمعی به نام قیامت، نزد خداوند حاضر میشوند، تا نسبت به اعمال خویش پاسخگو باشند. اما فرجام حیوانات همواره در هالهایاز ابهام مانده است. از این رو، پژوهش ...
بیشتر
باور به رستاخیز و قیامت یکی از باورهای بنیادین دینی است که در علم کلام با عنوان فرجامشناسی به آن پرداخته می شود. در همۀ ادیان آسمانی این گزاره تصدیق شده است که همۀ انسانها، در مجمعی به نام قیامت، نزد خداوند حاضر میشوند، تا نسبت به اعمال خویش پاسخگو باشند. اما فرجام حیوانات همواره در هالهایاز ابهام مانده است. از این رو، پژوهش در این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد و این سؤال مطرح می شود که آیا با حیوانات همچون موجودات معمولی و غیر انسانی برخورد خواهد شد یا آنان نیز فهیم، صاحب ادراک و مکلفاند و در روز رستاخیز بر آنچه انجام دادهاند مؤاخذه و بازخواست خواهند شد؟ فرض بر این است که حیوانات اگرچه مکلف به تکلیف در تراز تکلیف انسانی نیستند اما هرگز معاف از پاسخگویی در رستاخیز نیستند و باید نسبت به اعمال خود جوابگو باشند.این مقاله توانسته است با ابزار و تکنیک کتابخانهای و روش تحلیل دادههای عقلی و نقلی به« بازشناسی و تحلیل رستاخیز حیوانات» بپردازد و به این نتیجه رضایت داد که با توجه به فهم و ادراک نسبی حیوانات و وجود آیات و روایت، حیوانات دارای رستاخیز بوده و در قیامت محشور میشوند و باید حساب پس دهند.