فلسفه
تربیت مدنی و مبانی عقلی آن در اندیشه فارابی

عطیه سادات علوی؛ سعید بهشتی؛ شیرین رشیدی

دوره 13، شماره 25 ، مهر 1400، ، صفحه 92-115

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تبیین مختصات و ابعاد تربیت مدنی و مبانی عقلی آن در اندیشه فارابی است. این ­مقاله ­با­ روش­ تحلیل­ محتوای ­کیفی ­از نوع قیاسی، مبتنی بر مطالعه اسنادی (کتابخانه­ای) انجام­شده است. بر این اساس مبانی عقلی تربیت مدنی فارابی در قالب دو بخش مبانی عام و مبانی تخصصی ارائه شد. مبانی عام عبارتند از مبانی انسان­­شناختی ...  بیشتر

تحلیل تطبیقی بنیان‏های معرفت‏ شناختی بر اساس دیدگاه‏های استاد مطهری و استاد جوادی آملی

شیرین رشیدی؛ سوسن کشاورز؛ سعید بهشتی؛ اکبر صالحی

دوره 9، شماره 16 ، فروردین 1396، ، صفحه 77-104

چکیده
        هدف پژوهش، تحلیل تطبیقی بنیان‏های معرفت شناختی بر اساس دیدگاه‏های استاد مطهری و استاد جوادی آملی است. در این تحقیق از روش تطبیقی بردی، برای استخراج تفاوت‏ها و شباهت‏های موجود، بین بنیان‏های معرفت شناختی این دو متفکر استفاده گردیده است. یافته‏های تحقیق بیانگر آن است که هر دو اندیشمند در زمینه امکان معرفت دارای ...  بیشتر

روش‌های تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا

سعید بهشتی؛ شیرین رشیدی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، ، صفحه 67-102

چکیده
  چکیده این تحقیق، که از نوع تحقیقات کاربردی است، با هدف بررسی روش‌های تربیت عقلانی بر مبنای سخنان حضرت رضا7 انجام شده است، در این تحقیق تلاش شده به روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال پاسخ داده شود: روش‌های تربیت عقلانی برمبنای سخنان امام رضا چیست؟ در پایان پس از گردآوری اطّلاعات به روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل آن‌ها به روش تحلیل محتوا، ...  بیشتر