صد میوۀ درخت تناور عقل در حدیث شمعون
دوره 7، شماره 13 ، مهر 1394، صفحه 7-18

چکیده
   صد میوۀ درخت تناور عقل در حدیث شمعون در حدیث آمده است که راهبی به نام شمعون فرزند لاوی، که جدش یهودا از حواریین حضرت عیسی× بوده، از نبی مکرم اسلام، دربارۀ معنا، کیفیت، و شاخه های بر آمده از عقل پرسش هایی مطرح نمود و پاسخ همۀ آن ها را با وجود گستردگی و کثرتشان دریافت کرد و در نهایت خودش نیز به آن حضرت ایمان آورد و او را تصدیق نمود. ...  بیشتر

هم‌رأیی معرفت عقلانی و وحیانی در تبیین رابطهٔ معنا و سبک زندگی

L محمد علی اخگر

دوره 7، شماره 13 ، مهر 1394، صفحه 19-40

چکیده
   محمد علی اخگر*مقاله‌ی حاضر با استفاده از آموزه‌های عقلانی و وحیانی در حیطه‌ی معنای زندگی و سبک زندگی به بررسی رابطه‌ی این دو مساله‌ی اساسی پرداخته و با نشان دادن همراهی و هم‌رأیی عقل و وحی، به اثبات ارتباط مستحکم بین معنا و سبک زندگی می‌پردازد. کیفیت این ارتباط از دیدگاه این دو منبع مهم معرفتی به گونه‌ای است که سبک زندگی افراد ...  بیشتر

صلح پایدار از منظر عقل و دین

محمد صادق بهشتی

دوره 7، شماره 13 ، مهر 1394، صفحه 65-88

چکیده
   محمد صادق بهشتی*چکیدهاسلام دین صلح است. صلح عادلانه و پایدار، خیر مطلق و جنگ، شر است. صلح ناعادلانه و ناپایدار، خیر نسبی است. از نظر مسیحیت ارتدکس نیز اصالت با صلح است. مبنای صلح پایدار، صلح با خداست. روح ادیان الهی همین است. کسی که با خدای خود آشتی کند، با خویشتن و با کل بشریت و با جهان هستی در صلح مطلق و آشتی همیشگی است و حتی با دشمنان ...  بیشتر

تبیین وجودی و معرفتی قوه خیال در حکمت متعالیه و پیامد دین شناختی آن در مساله ابطال تناسخ ملکی

سید محمد‌هاشم پورمولا؛ عبد العلی شکر

دوره 7، شماره 13 ، مهر 1394، صفحه 181-198

چکیده
  محمد نجاتی*مرتضی صفدری نیاک**وجود دغدغه های دین شناختی همواره در حوزه های مختلف تفکر صدرایی قابل رویت است. یکی از وجوه بارز آن را می‌توان در ذیل نگرش متفاوت وی به بحث های وجودی و معرفتی قوه خیال مشاهده نمود. در حوزه علم النفس، ملاصدرا با طرح وحدت خیال و حس مشترک، بر خلاف عموم فلاسفه، خیال را دارای سه شاخصه خلاقیت، تجرد مثالی و جامعیت ...  بیشتر

قلمرو عقل در تشخیص مصادیق عدالت

محمد نجاتی؛ مرتضی صفدری نیاک

دوره 7، شماره 13 ، مهر 1394، صفحه 89-110

چکیده
  سید محمد‌هاشم پورمولا* عبد العلی شکر** حسن عدالت و قبح ظلم از احکام عقل عملی است که به دلیل اشتمال بر حفظ نوع و مصالح عامه، از قضایای عقلایی نیز محسوب می‌شود. بین حکم عقل و حکم شرع ملازمه وجود دارد. معیار قضیه اولی بودن، آن است که با تصور دو طرف قضیه، حکم صادر شود که این مسئله در مورد قضیه مذکور صادق است. در قضایای اولی، بحث از مطابقت با ...  بیشتر