آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922Ebne Roshd’s outlook about role of Reason for anderstanding of religion And effect of this view on aquinasدیدگاه ابن رشد درباره نقش عقل در فهم دین و تأثیر این دیدگاه بر توماس آکویناس72846565FAعباس بخشنده بالیعضو هیات علمی دانشگاه مازندران0000-0003-0087-7307Journal Article20161227 EbneRoshd bin famous growth to the growth of one of the most famous works of Aristotle commentators in Andalusia of the Middle Ages. Unlike some Muslim scholars that خردورزی wrong in religious texts , for reasons of verses and attention narratives that not only reason in religion is wrong , but it is necessary. On the other hand, Thomas aquinas in the field of Christianity by providing various bases , reason in their religious texts and religious scholar who knows the argument in it and thought . <br />This paper descriptive approach - rigorous analytical perspective in each of the Ibn aquinas about reason and growth in religious texts , and after that, this aquinas due to his mentor to Albert Great of Ibn Muslim growth . <br />Ibn Roshd, Aquinas ,Andalus, reason , the sacred texts, Appearance, inside .ابوالولید محمدبن احمدبن رشد معروف به ابنرشد یکی از معروف ترین مفسران آثار ارسطو در اندلس قرون وسطی می باشد. وی بر خلاف برخی اندیشمندان مسلمان که خردورزی در متون دینی را نادرست میدانستند، به دلایلی از آیات و روایات توجه می دهد که نه تنها خردورزی در متون دینی نادرست نیست بلکه از نگاه دین ضروری است.<br /> از سویی دیگر، توماس آکویناس در حوزه مسیحیت با ارائه ی مبانی مختلف، به خردورزی در متون دینی خود پرداخته و اندیشمند دینی را کسی می داند که اندیشه و استدلال را در آن متون به کار می گیرد.<br /> این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی در پی واکاوی دیدگاه هر یک از ابن رشد و آکویناس درباره خردورزی در متون دینی بوده و به این نتیجه می رسد که آکویناس به واسطه ی استادش یعنی آلبرت کبیر از آثار ابن رشد مسلمان استفاده نموده و آن را واسطه ای برای فهم بهتر آثار ارسطو قرار داد.آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922Holy Qoran and presenting an independent rationalityقرآن کریم و عرضه عقلانیت مستقل294846564FAمهدی رسولی فینیدانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحمد علی لسانی فشارکیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161223Does Holy Quran present an independently rationality? Or the contents of this book is not enough in order to establish a comprehensive and independently rationality without the need for human findings? This is the main question of this article. At first expressed the views of those who believe that Holy Quran never presented an independent rationality. It is showed that their main reasons for this claim are two hypotheses: Historicity of the Quran, and Differentiate between the Quran and its written form. Then expressed the views of those who believe that Holy Quran presenting and independent rationality and tried to represent different interpretations about Qurans independent rationality. Finally explained two different theories about the relationship between theoretical and practical rationality in Quran: the continuum theory and the gap theory about the problem of “ is ” and “ ought ”.تاثیر نزول قرآن کریم بر تزلزل فرهنگ و عقلانیت مسلط عصر جاهلی، مورد اتفاق همگان است. اما چگونگی این تاثیرگذاری، در میان متفکران مورد مناقشه قرار گرفته است. سوال اصلی این مقاله آن است که آیا قرآن کریم عرضه کننده عقلانیتی مستقل است یا محتوای قرآن کفایت تاسیس یک عقلانیت جامع و مستقل را بدون نیاز به معارف و دادههای بشری نمیکند. ابتدا، نظر منکران عرضه عقلانیت مستقل از سوی قرآن مورد بازخوانی قرار گرفته تا مشخص شود که مستمسک آن ها در پافشاری بر نظر خود دو چیز است. یکی تاکید بر تاریخمندی این کتاب و دیگری نقد نص انگاری قرآن. سپس نظر برخی از موافقان عرضه عقلانیت مستقل از سوی قرآن کنکاش شده تا روایتهای متفاوتی که از این عقلانیت مستقل وجود دارد روشن شود.آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922The centrality of man in legislation systemمحوریت انسان در نظام تشریع497046562FAمحمدجواد سلمانپوردانشیار گروه فلسفه دانشگاه شیرازJournal Article20161127 The knowledge of fiqh is based on a kind of anthropology and reason because the main theme of fiqh is committed human and the most important source of it is reason and essentially human and reason are the axis of Islamic legislation. But since understanding human and reasonis a theological discussion and is related to the principles of fiqh, it is centrally and directly not investigatedor researched in the knowledge of fiqh and its principles, thus, faqih’s understanding of reason and human is formed outside the jurisdiction of fiqh and its principles. However, there are other issues in three areas of knowledge of fiqh, rules of fiqh and principles of fiqh which directly or indirectly give us a specific understanding of human and reason. In this article, some of these issues have been investigated and researched which largely shows human and reason in the Islamic fiqh system. <br /> دانش فقه مبتنی بر نوعی انسانشناسی و عقل شناسی است، زیرا موضوع اصلی فقه انسان مکلف و مهمترین منبع آن عقل میباشد و اساسا انسان و عقلمحور و مقوم تشریع اسلامی است. اما از آنجا که شناخت انسان و عقل بحثی کلامی و از مبادی فقه به حساب میآید، به طور متمرکز و مستقیم در دانش فقه و اصول فقه مورد بررسی و تحقیق قرار نمیگیرد، از همین رو عقلشناسی و انسانشناسی فقیه در خارج از دانش فقه و اصول شکل میگیرد، در عین حال مباحث متفرقه ای در سه دانش فقه، قواعد فقه و اصول فقه مستقیم یا غیر مستقیم در باره انسان و عقل وجود دارد که عقل و انسانشناسی خاصی را به دست میدهد. در این مقاله برخی از این مباحث مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است که تا حدود زیادی انسان و عقل را در نظام فقه اسلامی نشان میدهد.آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922A new theory in picturing the urgency of "rational obeying" from "legal commandments" Insisting on "Quran &narratives"نگرشی نوین در تبیین ضرورت عقلی عمل به دستورات شرعی با تأکید بر آیات و روایات719046561FAمهدی شجریاندانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلومJournal Article20161117One of the most mainfest sign of wise men in Quran and narratives is "Divine obeying" And doing" legal commandments" This subject is useable from snatch and multiple Descriptions for wise men in the passages that was told .Allthough some of this commands could be foud out by absolute mindBut not most of them .we call them " Higher than the intellect" So its nessesary to explain the fact of wise ment in obeying in front of commands. This script is covering this title. And it can explain 3 answers to this subject. In Analyze_Descriptive way By Quran and narrativesbiengsign"of legal commandment and talking about further purpos.being scientific.With leaning to the base of certitude. And in the endbeing certain "Repulse the probable harms by doing themThey are 3 reasons that are going to be explained in this script .
Key words: Quran ,narratives,wisdom,signs,science, repulse the probable harms.
<br clear="all" />
[1] . PH.D university-Bagherol olum m.shajarian110 @gmail.com
<strong>A new theory in picturing the urgency of "rational obeying" from "legal commandments"</strong>
<strong>Insisting on "Quran &narratives"</strong>
<strong>Mahdi Shajarian<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup></strong>
<strong><em>Abstract</em></strong>
One of the most mainfest sign of wise men in Quran and narratives is "Divine obeying" And doing" legal commandments" This subject is useable from snatch and multiple Descriptions for wise men in the passages that was told .Allthough some of this commands could be foud out by absolute mindBut not most of them .we call them " Higher than the intellect" So its nessesary to explain the fact of wise ment in obeying in front of commands. This script is covering this title. And it can explain 3 answers to this subject. In Analyze_Descriptive way By Quran and narrativesbiengsign"of legal commandment and talking about further purpos.being scientific.With leaning to the base of certitude. And in the endbeing certain "Repulse the probable harms by doing themThey are 3 reasons that are going to be explained in this script .یکی از ویژگی های بارز خردمندان در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، «اطاعت الهی» و عمل به دستورات شرع است. این مساله از اوصاف جزئی و متعددی که برای عاقلان در این متون ذکر شده اند نیز قابل استفاده است. هر چند پاره ای از این دستورات با عقل مستقل نیز قابل کشف هستند اما اکثریت قریب به اتفاق آنها نیز اینگونه نبوده و «عقل گریز» ارزیابی می شوند. بر همین اساس ضرورت دارد تا عاقلانه بودن اطاعت در قبال این دستورات تشریح گردد. نوشتار پیش رو این مساله را مد نظر قرار داده است و با روش تحلیلی – توصیفی در آیات و روایات جستجو نموده و توانسته است سه پاسخ نوین برای آن استنباط نمایند. «آیه بودن دستورات شرع» و حکایت آنها از مقصودی فراتر، «علمی بودن آنها» و تکیه این دستورات بر عنصر یقین و در نهایت «منجز بودن آنها» و دفع ضرر محتمل از طریق عمل به آنها، سه دلیلی هستند که در این نوشتار به تفصیل تبیین گردیدهاند.آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922Having aim in the view point of Holy Qoran And transeendenal theosophyهدفداری آفرینش از منظر قرآن کریم و حکمت متعالیه9112046566FAعلیرضا فارسی نژاداستادیار دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بخش فلسفه و کلام اسلامیJournal Article20170128There has been controversy on compatibility or incompatibility of transcendent Philosophy teachings with the teachings of the Qur'an and revealed. This paper aims to investigate the coordination of transcendent Philosophy teachings with the teachings of the Quran, examined the purposefulness from the perspective of the Holy Quran and the transcendent Philosophy, in three domain; the principle of finality, ultimate cause and goal of acts of God, with the analytical comparative method, and came to the conclusion that the creation is purely teleological from the perspective of the Holy Quran and the transcendent Philosophy; the ultimate cause of the creation of the world is human and The ultimate cause of the creation of the human is Essence of God; the purpose of The Divine Acts is the same Essence of God. so it can be said in general, the ultimate cause and purpose of God's actions, is The Unique nature of God. Therefore the viewpoint of the transcendent Philosophy is Coordinated with the teachings of the Holy Qur'an and there is no conflict even differences in this field.در خصوص سازگاری یا ناسازگاری آموزههای حکمت متعالیه با آموزههای قرآنی و وحیانی همواره اختلاف نظر وجود داشته است. مقالهی حاضر با هدف بررسی میزان هماهنگی آموزههای حکمت متعالیه با آموزههای قرآنی، یکی از مهمترین مسائل فلسفی-کلامی یعنی مسألهیهدفداری آفرینش را با روش تحلیلی-تطبیقی، در سه محور اصل غایتمندی، علت غایی و غایت افعال الهی، از دیدگاه قرآن کریم و حکمت متعالیه مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که از دیدگاه قرآن کریم و حکمت متعالیه، آفرینش کاملاً غایتمند است؛ علت غایی آفرینش جهان، انسان، و علت غایی آفرینش انسان، ذات خداوند است؛ غایت و هدف فعلی مخلوقات و افعال الهی نیز همان ذات خداوند است، پس به طور کلی میتوان گفت علت غایی و غایت افعال الهی، ذات بیهمتای اوست. بنابراین، دیدگاه حکمت متعالیه در زمینهی غایتمندی افعال الهی با قرآن کریم هماهنگ بوده و هیچگونه تعارض و حتی اختلافی در این زمینه وجود ندارد. آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X81520160922On What Epistemology Is In the Light of Philosophy and Religionچیستی معرفت از منظر فلسفه و دین12114546563FAمحمّدتقی فعّالیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، واحد علوم و تحقیقات عالی تهران، گروه عرفان اسلامی.Journal Article20161219That what epistemology is has since long been a significant issue proposed for critical examination. What elements play the fundamental role and constitute the definition of epistemology? Any answer to this question depends on our understanding of what epistemology is. The above question can be studied in three views: the view of Muslim thinkers, the view of contemporary epistemologists and the view of the Qur'an. In what follows, the author has studied and critically compared the three views. There are two conclusions: first is the consideration of similarities and differences, and second is to show that the Qur'an is independent on epistemological issues. یکی از مسألههایی که از قدیم الایام مطرح بوده است اینکه حقیقت معرفت چیست؟ چه عناصری در تعریف معرفت دخالت داشته نقش اساسی ایفا میکنند؟ هر گونه حکمی دربارۀ معرفت داده شود، مبتنی بر دانستن چیستی معرفت است.<br /> چیستی معرفت را حداقل از سه زاویه میتوان بررسی کرد؛ یکی از منظر متفکران مسلمان، دیگری از دیدگاه معرفتشناسان معاصر و سوم با نگاه قرآن. محور مقالۀ حاضر بررسی سه نگاه مزبور و تطبیق و مقایسه این سه دیدگاه است. آنچه از این رهگذر به دست میآید دو امر است؛ یکی ملاحظه اشتراکها و افتراقهاست و دیگری نشاندادن استقلال قرآن در حوز مسائل معرفتی.<br /> <br /> <br /> <br />