آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Epiphany of Islamic worldview and verve wisdom in Avicenian wisdomتجلی جهانبینی اسلامی و حکمت ذوقی در حکمت سینوی72634366FAJournal Article20161021 <br /> <strong>Ahmad Beheshti<strong>[1]</strong></strong> <br />This writing glances firstly Aristotelian philosophy with a view to content and method. Then asks this question that is Avicenian wisdom the very same Aristotelian philosophy or not? If we accept difference between them, these questions will create that is Avicenian wisdom the very same platonic philosophy or neoplatonic philosophy or it is the same very Islamic worldview that has manifested in Avicenna’s works in the shape of philosophy? Writer answers that it is touched from Islamic worldview and it is tendency towards illuminationist philosophy and it is starter step to establishment of transcendent philosophy. <br /> <br /> <br /> <br />[1]- Islamic Azad university, Tehran, Iran <strong style="font-size: 10px;">احمد بهشتی</strong><strong>[1]</strong> <br/><strong>چکیده</strong> <br/>این نوشتار نخست، نگاهی کوتاه دارد به لحاظ محتوا و روش به فلسفه مشّاء. آنگاه این سؤال را مطرح میکند که آیا حکمت سینوی عیناً همان فلسفه مشّاء است یا با آن اختلاف دارد؟ با پذیرش اختلاف، این سؤالات مطرح میشود که آیا فلسفه افلاطونی است یا فلسفه نوافلاطونی یا عیناً جهانبینی اسلامی است که در آثار شیخ الرئیس در قالب فلسفه تجلی یافته است؟ پاسخ نگارنده این است که متأثر است از جهانبینی اسلامی و گرایش است به سوی اشراقیت و گامی آغازین است در راه تأسیس حکمت متعالیه. <br/> <br/> <br/> <br/>[1]. دانشگاه آزاد اسلامی ـ استاد واحد علوم و تحقیقات تهران آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Characteristics of Justice in Alavi Political Thoughtشاخصه های عدالت در اندیشه سیاسی علوی274634367FAJournal Article20161021 <strong>Ghasem Bostani<strong>[1]</strong></strong>
<strong>Fatemeh Beheshti<strong>[2]</strong></strong>
One of the concepts which have been considered to political scientists and scholars in various social-political systems and ideologies is justice, and different votes and opinions have been expressed about basic indicators and features of this concept.
By the advent of intelligible religion of Islam and the specific world view of this school in looking at human and society and also lifestyle of the prophet Muhammad (peace be upon him) and infallible Imams in running this divine world view, we witness special attention of these elites to the specific kind of the justice which has not been experienced in human beings’ history. Such that, the justice is mentioned, not only in social and outer aspect but also in inner aspect, i.e. purification of oneself and personal piety and considered justice as a prelude to reach the social justice.
One of the famous characters of this school in enforcing this importance is Ali, the Amir al-mo’menan, such that, his name has been constantly conjoined justice in human’s history and everyone, even his opponents have acknowledged the obvious features of his justice-seeking.
The purpose of the following article is to recognize the justice’s features in political-thought system of this prominent character, Imam Ali (peace be upon him), by detailed studying of his lifestyle and his valuable statements.
[1] . Shahid Chamran university, Ahvaz, Iran
[2] . MA in sciences of Quran and Hadis <strong style="font-size: 10px;">قاسم بستانی</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<strong>فاطمه بهشتی</strong><strong><strong>[2]</strong></strong>
<span style="font-size: 10px;">یکی از مفاهیم مورد توجه دانشمندان و اندیشمندان سیاسی در نظامها و ایدئولوژیهای سیاسی اجتماعی گوناگون، عدالت بوده و در این باره آراء و نظرات گوناگونی در مورد شاخصهها و ویژگی های اساسی این مفهوم بیان گردیده است.</span>
با ظهور دین مبین اسلام و جهانبینی خاص این مکتب در نگاه به انسان و جامعه و هم چنین سیره پیامبر گرامی اسلام| و ائمه معصومین^ در اجرای این جهانبینی الهی، شاهد توجه ویژه این بزرگان به نوع خاصی از عدالت میباشیم که به هیچ وجه در تاریخ بشریت سابقه نداشته است. بدین صورت که عدالت را نه تنها در بعد اجتماعی و بیرونی بلکه در بعد درونی یعنی تزکیه نفس و تقوای فردی نیز مورد عنایت قرار داده و آنرا مقدمه رسیدن به عدالت اجتماعی دانستهاند.
یکی از شخصیتهای نامدار این مکتب در اجرای این مهم امیر مؤمنان علی× میباشد به گونهای که در تاریخ بشریت، همواره نام وی قرین عدالت بوده و همگان حتی مخالفین نیز به ویژگی بارز عدالت طلبی ایشان اذعان داشتهاند. نوشتار پیش رو برآن است با بررسی موشکافانه سیره عملی امام علی× و سخنان گهربار ایشان در این باره به بازشناسی شاخصههای عدالت در منظومه فکری سیاسی این شخصیت برجسته بپردازد.
[1]. دانشیار گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز
[2] . کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز f.beheshti@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Functional intellect expanse in the domain of law and moralityگستره عقل عملی در حوزه قانون و اخلاق476434368FAJournal Article20161021 <br /> <strong>Shokrollah Jahanmahin<strong>[1]</strong></strong> <br />This writing explains first briefly about creation, temperament and law and it claims that if law is executed correctly and exactly, will be established social justice and order. Social justice is effect of respect to law, but moral justice is effect of equilibrium and rational faculties. If moral justice is fulfilled, social justice will be fulfilled deeply and fundamental, but necessarily it is not in company with moral justice. Moral justice requires achievement of Nobel and eminences dispositions, and the Nobel dispositions that is caused by soul greatness is superior than morality virtues that is caused based on convenience. There for it’s obvious that functional intellect expanse is limited in the domain of law and it is unlimited in the morality one. <br />[1]. Islamic Azad university, Jahrom, Iran .<strong style="font-size: 10px;">شکرالله جهان مهین</strong><strong><strong>[1]</strong></strong> <br/><span style="font-size: 10px;">این نوشتار، نخست توضیحی کوتاه دارد دربارهٔ خَلق و خُلق و قانون، و مدعی است که اگر قانون به طور صحیح و دقیق اجرا شود، عدالت اجتماعی و نظم برقرار میشود. عدالت اجتماعی معلول قانونمندی است، ولی عدالت اخلاقی معلول تعادل و توازن قوای نفسانی شهویه و غضبیه و نطقیه است . اگر عدالت اخلاقی تحقق یابد، عدالت اجتماعی به طور عمقی و ریشهای تحقق مییابد ؛ ولی عدالت اجتماعی لزرماً همراه با عدالت اخلاقی نیست. عدالت اخلاقی مستلزم تحقق مکارم و معالی اخلاق است، و مکارم اخلاق که برخاسته از کرامت نفس است، از محاسن اخلاق که برخاسته از مصلحت اندیشی هاست، برتر است؛ از این رو معلوم میشود که گستره عقل عملی در حوزه قانون، محدود و در حوزه اخلاق، نامحدود است.</span> <br/> <br/> <br/> <br/>[1] . کارشناس ارشد علوم قرآنی و پژوهشگر حوزه معارف دانشگاه آزاد اسلامی جهرم jahanmahin@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Exterior and Interior Proofحجت ظاهـر و حجت باطـن658234369FAJournal Article20161021
<strong>Seyed Reza Moaddab<strong>[1]</strong></strong>
<strong>Mostafa samani Ghotb Abadi<strong>[2]</strong></strong>
<strong><em> </em></strong>
The first article in this Hadith of Imam kazem expressed in relation to the proof of God's For people and Topics discussed. Then explains that The spirit of Islam, including Islamic intellectual and messengers of God. West thinkers who believed in the authenticity of a sense of perspective and experience Is criticized. And will argue although they have the appearance of wisdom credit But they have not been able to fully free from the shackles of mental perceptions. Expressed Based on justice and Shiite discerning intellect and its role in perfecting the human form the philosophy of sending messengers of God and their successors - To compensate for the failure of human wisdom -. The end result is that all intellects, their ability to understand the divine messengers and as such is open to Interior Proof of God And wisdom And Exterior Proof not only wisdom but also help to strengthen and complete supporting them as well.
[1]- University of Qom, Qom, Iran .
[2]- MA in Islamic theology and philosophy .<strong style="font-size: 10px;">سیدرضا مؤدب</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<strong>مصطفی سامانی قطب آبادی</strong><strong><strong>[2]</strong></strong>
<span style="font-size: 10px;">در این نوشتار نخست روایت ارزشمندی از امام کاظم× در رابطه با حجت های خداوند بر مردم بیان شده و محور بحث قرار گرفته است. سپس توضیح میدهد که روح پر فتوح اسلام شامل معارف عقلی (رکن درون ذاتی) و سفرای الهی (رکن برون ذاتی) است. در ادامه، ضمن نقد و بررسی دیدگاه قائلین به اصالت حس و تجربه، استدلال خواهد شد که اینان گرچه در ظاهر عقل را بی اعتبار دانستهاند؛ اما در نهایت نتوانستهاند خود را به طور کامل از قید ادراکات عقلی برهانند. همچنین فلسفهی بعثت سفیران الهی و جانشینی اوصیای آنان ـ که جبران نارسایی عقل انسان ها است ـ بر اساس عقل فهیم عدلی و شیعی و نقش آن در به کمال رساندن نوع انسانی بیان شده است. در پایان نتیجه خواهیم گرفت که همهی عقول، توانایی درک حقانیت حجت ظاهر را دارند و بدین لحاظ راه تعامل حجت ظاهر و باطن باز است و حجت ظاهر نه تنها مؤید عقل است بلکه راهگشای تقویت و تکمیل آن ها نیز میباشد.</span>
[1] . استاد دانشگاه قم. Moadab-r114@yahoo.com
[2] . کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی mostafa.samani92@gmail.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Discussion of rational approach in some schoolsبررسی جایگاه رویکرد عقلی در برخی از مکاتب8310334370FAJournal Article20161021
<strong>Abdossamad Mianshahri<strong>[1]</strong></strong>
This writing wants to explore the place of rational approach in some schools. Although for introducing the essence of reason, necessarily has explained its application. In philosophic schools both Islamic and western philosophy will be disicussed. In the subject of theological tendency, we have studied theological opinions of Ashaereh and Matoridieh and Motazeleh and Shiite
It is certain that there is no difference in the essence of reason. There is difference in using of this divine gift.
[1]<sup>. MA in Islamic philosophy.</sup><strong style="font-size: 10px;">عبدالصمد میانشهری</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<span style="font-size: 10px;">این نوشتار در پی این است که جایگاه رویکرد عقلی در برخی از مکاتب را بررسی کند؛ هر چند که به حکم ضرورت، به معرفی چیستی عقل نیز پرداخته است.</span>
در قسمت مکاتب فلسفی هم به فلسفه اسلامی پرداخته شده و هم به طور اجمال به فلسفه غرب مروری شده است. در مبحث گرایش کلامی، نظرات کلامی اشاعره، ماتریدیه، معتزله و شیعه اثتاعشری را ـ بدون توجه به مکتب اشعری گونه اخباری و تفکیکی که در خور نقد است ـ بررسی کردهایم. آن چه مسلم شده، این است که در چیستی عقل اختلافی نیست. اختلاف در میزان و نحوهٔ بهکار گیری این نعمت الهی در تحلیل مسائل میباشد.
[1] . پژوهشگر در حوزه عقل و دین A.mianshahri@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X71220151001Review and critique of supposing Quran, dreamنقد و بررسی روایت رؤیا انگاری قرآن10512434371FAJournal Article20161021
<strong>Mohammad Hasan Yaghoubian<strong>[1]</strong></strong>
Theory of prophetic dream by cognitive and phenomenological method believes that the prophet is not as a reporter and audience but he is the narrator that narrates his dreams and the Quran as its result is a report of sleep that requires to explanation of dream more than interpretation. And he reasons for his claim to some of the traditional arguments for suppose the prophetic veridical dreams.
devine revelation, traditional descriptology of Quran's context, and its confusions and contradictions. Review and critique of the theory shows that ambiguity of imaginational foundations in confusion of the concepts of revelation, dream, imagination and mystical imagination, and many mistakes in positive reasons such reductionist, irrefutable, circle and incomplete reading of the Quran text; don't help him for her claim. Moreover there are serious questions about the method of this theory and its practical application. In contrast, according to horizontal variety of cross-revelation, narratology on the text, multiple sub narrations of the Quran, cohesive narrative of the text, and attention to special style of the Quran's text in view to the general public and its gradual descent, show a different environment from narratology of the Quran.
[1] . University of Māaref-e Quran and Etrat, Esfahan, Iran. <strong style="font-size: 10px;">محمد حسن یعقوبیان</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<span style="font-size: 10px;">نظریه رؤیای رسولانه با روشی پدیدار شناختی و روایت شناختی بر آن است که پیامبر نه مخبر و مخاطب که به سان روایت گری است که راوی رؤیاهای خود است و قرآن به عنوان حاصل آن، خواب نامهای است که بیش از تفسیر و مفسر، نیازمند تعبیر و معبر است. و بر این ادعا به برخی از ادله نقلی در وحیانی بودن رؤیاهای صادقه نبوی، توصیف شناسی روایی از متن قرآن و تشتتات و تناقضات آن استدلال میکند. نقد و بررسی این نظریه حاکی از آن است که ابهام مبانی تصوری در خلط مفاهیم مکاشفه، رؤیا، خیال به معنی غیر واقعی و حضرت خیال عرفانی؛ و اشکالاتی در ادله اثباتی نظیر فروکاهش گرایی، ابطال ناپذیری، دور و خوانش ناقص از متن قرآن؛ مدعی را در اثبات ادعای این نظریه یاری نمیرسانند. مضاف بر این که روش نظریه و کاربرد عملی آن نیز با سؤالاتی جدی روبرو است. در مقابل، توجه به تنوع عرضی اقسام وحی، روایت شناسی ناظر به متن، خرده روایت های متعدد قرآن، روایت منسجم و کلی ماتن متن و توجه به سبک خاص متن قرآن در نظر به مخاطب عام و نزول تدریجی آن، فضایی متفاوت از روایت شناسی قرآن را به تصویر میکشد.</span>
[1] . استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت^ اصفهان mohammadyaghoobian@yahoo.com