آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401The relationship between reason and religion from the perspective Shirazi, Ayatollah Seyyed Raziرابطة عقل و دین از دیدگاه آیة الله سید رضی شیرازی71233970FAJournal Article20161006به فضل و عنایت پرورگار متعال و همکاری و همیاری فرهیختگان و اندیشمندان اهل قلم، شماره دوم فصـلنامه علمی تخصصی عقل و دین به زیور طبع آراسته میگردد. در این شماره، علاوه بر درج و نشر مقالات تخصصی در حـوزه عقـل و دیـن، مصـاحبـهای نیـز با یـکـی از فرزانگان و اندیشهوران علوم عقلی و نقلی معاصر، حضرت آیت الله سید رضی شیرازی از سوی این جانب به عمل آمده است. نگارنده با هدایت و راهنمایی حضرت آیت الله والد و استاد عظیم الشأنم، از سال 1374 با شخصیت والای علمی و معنوی و اخلاقی حضرت آیة الله شیرازی آشنا شد و بنا به سفارش و فرمایش مطاع معظم له در حلقه درس وی حضور فعال و منظم پیدا کرد. به فضل و عنایت پرورگار متعال و همکاری و همیاری فرهیختگان و اندیشمندان اهل قلم، شماره دوم فصـلنامه علمی تخصصی عقل و دین به زیور طبع آراسته میگردد. در این شماره، علاوه بر درج و نشر مقالات تخصصی در حـوزه عقـل و دیـن، مصـاحبـهای نیـز با یـکـی از فرزانگان و اندیشهوران علوم عقلی و نقلی معاصر، حضرت آیت الله سید رضی شیرازی از سوی این جانب به عمل آمده است. نگارنده با هدایت و راهنمایی حضرت آیت الله والد و استاد عظیم الشأنم، از سال 1374 با شخصیت والای علمی و معنوی و اخلاقی حضرت آیة الله شیرازی آشنا شد و بنا به سفارش و فرمایش مطاع معظم له در حلقه درس وی حضور فعال و منظم پیدا کرد. آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Morality and gradationاخلاق و تشکیک132533973FAJournal Article20161007
Ahmad beheshti<sup>*</sup>
<strong><em>Abstract </em></strong>
The writing follows these fact that the human temperament isn’t from the univocal concepts – that it is predicated equally to all of the instances- and it shouldn’t be anticipated that all of the human be equal from the viewpoint of good morality and generous virtues and trimming from the ugly evils.
In fact, we should say: humans are not divided in two groups of moral and not moral, but with relation to morality, they are only one group, of course, the great group from the viewpoint of hierarchy is started from the weakest degree and continues to infinite. person who is in the infinite degree, hi is dear prophet of Islam. Others according to their hierarchy sit down in the shade of fruitful <em>Tooba</em> of his exalted morality.
*- Islamic AzadUniversity, Science and Research Branch, Tehran, Iran Beheshti92@yahoo.com
<strong>احمد بهشتی</strong><strong>*</strong>
<strong>مهدی بهشتی</strong><strong>*</strong><strong>*</strong>
<span style="font-size: 10px;">این نوشتار به دنبال این حقیقت است که خلق و خوی انسانی از مفاهیم متواطی ـ که بر همهی مصادیق یکسان حمل شود ـ نیست و نباید انتظار داشت که همهی انسانها به لحاظ اخلاق حمیده و فضایل کریمه و پیراستگی از رذائل قبیحه، مساوی باشند.</span>
در حقیقت باید بگوییم: انسانها به دو گروه اخلاقی و غیر اخلاقی تقسیم نمیشوند، بلکه در نسبت به اخلاق، یک گروه بیشتر نیستند، ولی این گروه عظیم به لحاظ سلسلهی مراتب و درجات از مرتبهی ضعیفترین شروع میشود و تا بینهایت ادامه مییابد. آن که در مرتبهی بینهایت است، پیامبر گرامی اسلام است. دیگران بر حسب درجات و مراتب خود، سایه نشین طوبای پر بر و بار خلق عظیم اویند.
<br clear="all" />
*. استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
**. کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبائی آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Comparative study of anthropological viewpoints of Ostad Motahhari and Carl Rogersبررسی تطبیقی دیدگاههای انسانشناختی استاد مطهری و کارل راجرز265633974FAJournal Article20161007Saeed Beheshti<sup>*</sup>
Setareh Nazemi<sup>*</sup><sup>*</sup>
Aim of the research is comparison between Islam and humanistic psychology from viewpoint of healthiness and illness or deficiency and perfection of human. The viewpoints of Islam and humanistic psychology are positive about human and his abilities. For this purpose, Ostad Motahhari has been chosen from the Moslem scientists and Carl Rogers from the humanistic psychologists. They have some things in common and of course some differences. The essay explains these aspects and shows that in the viewpoints of them, faith have a salient and important role in the healthiness and perfection of human.
<strong><em>Key words:</em></strong>Ostad Motahhari, Carl Rogers, anthropological viewpoints, deficiency, perfection
<br clear="all" />
*. AllamehTabatabaeiUniversity, Tehran, Iran
* *. MA in School counseling, AllamehTabatabaeiUniversity<strong style="font-size: 10px;">سعید بهشتی</strong><strong>*</strong>
<strong>ستاره ناظمی</strong><strong>*</strong><strong>*</strong>
<strong> </strong>
<strong>چکیده</strong>
دانشمندان اسلامی و دانشمندان روانشناسی و مکاتب مختلف هر یک دیدگاه خود را درباره انسان و سلامت و بیماری یا نقص و کمال او بیان کردهاند. دیدگاه اسلام و روانشناسان انسانگرا نسبت به انسان و تواناییهای او مثبت است. با وجود مشترکات دیدگاه اسلام و روانشناسی انسانگرا میتوان نکات اختلافی نیز بین نظرات دو مکتب مشاهده کرد. استاد مطهری به عنوان یکی از دانشمندان اسلامی و کارل راجرز به عنوان یک روانشناس با دیدگاه انسانگرایی و پدیدارشناختی هر کدام دیدگاه خود را درباره ویژگیهای انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیرکامل ارائه دادهاند. در این مقاله ابتدا به بررسی دیدگاه استاد مطهری درباره انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیر کامل پرداخته میشود و در ادامه دیدگاه کارل راجرز درباره انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیر کامل مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان بحثی تطبیقی در ارتباط با نکات اشتراک و اختلاف دو دیدگاه نسبت به انسان سالم و کامل و انسان بیمار و غیرکامل خواهیم داشت.
<br clear="all" />
*. دانشیار و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
**. کارشناس ارشد مشاوره مدرسهآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Place of reason from viewpoint of Quranمنزلت عقل از مَنْظَرِ قرآن579733977FAJournal Article20161007Shokrollah Jahan mahin<sup>*</sup>
<strong><em>Abstract</em></strong>
Religion of Islam calls persistently his followers to reasoning contrary to other religions and social ideologies at present and past. In the many verses of Quran has been regarded to this fact. From viewpoint of Quran, the reason faculty of human is one of the sources of his science and knowledge, and also it is one of the factual distinctions of him from the other animals. For this reason, it has a very important role in the various aspects of true knowledge and consequently in attaining human to truth.
In the essay, we follow, after explain the meanings of reason, that discuss about the valuable place of this divine blessing and its efficiencies by using from verses of Quran as far as possible.
*.Islamic Azad University, Jahrom, Iran jahanmahin62@yahoo.com
<strong>شکرالله جهان مهین</strong><strong>*</strong>
<strong>چکیده </strong>
دین مقدس اسلام بر خلاف همه مذهبها و مسلکهای اجتماعی موجود و گذشته مصرّاً پیروان خود را به تعقّل و خردورزی دعوت میکند و در بسیاری از آیات قرآن کریم به این حقیقت توجه شده است. از نظر قرآن کریم، نیروی عقل و خرد آدمی یکی از سرچشمههای علم و آگاهی بشر و نیز یکی از ممیزات واقعی انسان از سایر حیوانات میباشد. به همین علت، نقش عمدهای در ابعاد گوناگون شناخت حقیقی و در نتیجه رسیدن آدمی به حق و واقعیت دارد. در این مقاله در پی آنیم که پس از روشن شدن معانی عقل، با بهره مندی از آیات قرآنی و روایات به قدر میسور از ارزش این موهبت الهی و کارایی آن سخن بگوییم.
* عضو هیأت علمی و مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث jahanmahin62@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Theory of innate disposition and human sciences; reciprocal actionsنظریه فطرت و علوم انسانی؛ کنشهای متقابل9811333978FAJournal Article20161007Mohammad Ghafoori Nejad<sup>*</sup> <strong><em>Abstract</em></strong> Theory of innate disposition that has been mooted seriously in the philosophical sources and meetings, besides importance that it has in ontology in part of proving of God exist, it has reciprocal actions with lots of human sciences. The theory can be studied in two sides of perceptions or sciences and tendencies and from each sides, it is effective or affected with the spectrum of human sciences' branches. The theory effects on the sciences such ontology, epistemology, psychology, philosophy of religion, philosophy of ethics, philosophy of law, philosophy of history, philosophy of education and training and affected with sciences such psychology, philology and biology. <br clear="all" /> *. PHD Candidate in Philosophy, TehranUniversity, Tehran, Iran Ghafoori_n@yahoo.com <strong>محمد غفوری نژاد</strong><strong>*</strong> <strong> </strong> نظریة فطرت که در قرن حاضر به صورت جدّی در محافل و منابع فلسفی مطرح گردیده است، گذشته از اهمیتی که در هستیشناسی در باب اثبات وجود خداوند داراست، با بسیاری از دانشهای انسانی کنشهای متقابل دارد. این نظریه از دو بعد ادراکات یا دانشها، و تمایلات یا گرایشها قابل بررسی است و از هر دو بعد نسبت به طیفی از شاخههای علوم انسانی تاثیر گذار یا تاثیر پذیر است. این نظریه بر دانشهایی همچون: هستیشناسی، معرفتشناسی، روانشناسی، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه تاریخ، فلسفه تعلیم و تربیت تاثیر گذار و از دانشهایی چون روانشناسی، زبانشناسی و زیستشناسی تاثیر پذیر است. هدف از این مطالعه، تعیین جایگاه مهم نظریه و ضرورت پرداختن به آن میباشد. *. دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران. Ghafoori_n@yahoo.comآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Islam and religiosity paradigmsاسلام و سه پارادایم دین داری709733979FAJournal Article20161007Mojtaba Zarvani<sup>*</sup>
Behzad Hamidiye<sup>*</sup><sup>*</sup>
<strong><em>Abstract</em></strong>
Today’s world experiences different paradigms of religiosity. Various depending on their nature and goal and also their intellectual, cultural, economic and political paradigms manifest themselves within these paradigms in the behavior and ideas of the believers.
Reviewing the situation of religiosity in the present communities, it is necessary to pay attention to these paradigms. Furthermore, in this direction, the qualitative changes of religiosity should be given attention too.
In general, three religiosity paradigms can be distinguished from each other: Traditional Paradigm, Modern Paradigm, and Subjective Paradigm.
In the Traditional Paradigm, dutifulness has the highest position and religion is an obligation and a full-fledged authority which one should surrender to it.
In the Modern Paradigm, religion is considered as a hand-made product of a magical thought and human myth which bows down before the instrumental rationality and some of its benefits should be utilized within a pragmatic view.
In the Subjective Paradigm, religion is considered at the service of needs arising from human narcissism and is converted into a consuming commodity.
In a theological view, it can be said that the specific context of Islam for explicit reasons is such that it does not bear Modern and Subjective Paradigms and it is wholly tied to obedience and submission.
<br clear="all" />
*. TehranUniversity, Tehran, Iran
**.Institute for Islamic culture and thought, Tehran, Iran <strong style="font-size: 10px;">مجتبی زروانی</strong><strong>*</strong>
<strong>بهزاد حمیدی</strong><strong>*</strong><strong>*</strong>
در بررسی تحولات دین داری در جامعه امروز، در نظر گرفتن صرف کمیت دینداران، گمراه کننده خواهد بود. در این راستا باید به تحولات کیفی دین داری نیز توجه نمود. برای بررسی کیفیت دین داری، نگاه پارادایمی یکی از بهترین طرق است. میتوان سه پارادایم دین داری را از هم تمییز داد: پارادایم سنتی، پارادایم مدرن و پارادایم سوبژکتیو. در پارادایم سنتی، وظیفه مداری، حرف اول را میزند و دین، یک تکلیف و یک اتوریته تمام عیار است که باید در برابر آن تسلیم شد. در پارادایم مدرن، دین به عنوان امری دست ساز تفکر جادویی و اسطورهای انسان تلقی میشود که در برابر عقلانیت ابزاری سرخم فرود میآورد و باید با نگاه پراگماتیستی از برخی منافع آن بهره برد. در پارادایم سوبژکتیو، دین، در خدمت نیازهای برخاسته از خودشیفتگی انسان دیده میشود و تبدیل به کالای مصرفی میگردد. با نگاهی الهیاتی میتوان گفت بافت ویژهی دین اسلام، به دلایل روشن به گونهای است که پارادایمهای مدرن و سوبژکتیو را برنمیتابد و سراسر آن ذاتا با تعقل و تعبد گره خورده است.
*. دانشیار دانشگاه تهران
**. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Problem of reason and religion in the explanation of Allameh Helli’s logical researchمسأله عقل و دین در تبیین منطقپژوهی علامه حلی11413133980FAJournal Article20161007
Ahad Faramarz Qaramaleki<sup>*</sup>
<strong><em>Abstract</em></strong>
Allameh Hasan Ibn Motahhar-e Helli is a jurist (in Mohammedan law), <em>Osooli</em>, expert in science of <em>Rejal</em>, narrator of traditions (<em>mohaddes</em>) and effective theologian in the history of Islamic thought. His reputation in these sciences has shadowed his logical heritage. Multiplicity of his logical works should be explained. What are his tendency factors to the logical research? On the one hand, his theological challenge with persons as <em>al-Ghazali, Fakhr-e Razi, Ormavi,</em> <em>Katebi</em> and the other hand, Avicenna and <em>Khaje Toosi’s</em> profound influence on him led him to logical research; but analysis of his logical viewpoints indicates a more profound factor: logicality and rationality of theological thought of shi’ah.
*. TehranUniversity, Tehran, Iran
" title="">*. PHD Candidate in Philosophy,TehranUniversity,Tehran,Iran Ghafoori_n@yahoo.com
<strong>احد فرامرز قراملکی</strong>*
<span style="font-size: 10px;">علامه حسن بن مطهر حلی فقیه، اصولی، رجالشناس، محدث و متکلم مؤثر در تاریخ اندیشة اسلامی است. شهرت وی در این دانشها بر میراث منطقی وی سایه افکنده است. حلی در پژوهشهای منطقی آثار فراوان، بالغ بر بیست اثر، تدوین کرده است. کثرت تألیف اثر منطقی، تبیین میطلبد. عوامل گرایش وی به تحقیقات منطقی چیست؟ رقابت کلامی حلی با کسانی چون غزالی، فخررازی، ارموی و کاتبی از سویی، تأثیر ژرف ابنسینا و خواجه طوسی بر وی از سوی دیگر او را به منطقپژوهی سوق میدهد اما تحلیل دیدگاههای منطقی علامه عاملی ژرفتر را نشان میدهد: منطقپذیری و عقلانیت تفکر کلامی شیعه.</span>
***
*. استاد دانشگاه تهرانآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X1220100401Vahy from viewpoint of Avicennaچیستیشناسی وحی از دیدگاه ابن سینا13215633981FAJournal Article20161007Mohammad Hasan Yaghubian<sup>*</sup>
<strong><em>Abstract</em></strong>
When Alfarabius as a philosopher proceeded to express the Vahy (revelation in the Islamic tradition) problem and used the philosophic method about it, hi made a new design founded on the peripatetic philosophy and the philosophers after him accepted his paradigm and its general plan. Central role of Vahy caused that Avicenna as an inheritor of Alfarabius’ thought accepted his method in confrontation The Vahy problem. Importance of this method appears better when we know that some of the philosophers as Averroes brought up their own philosophy argument about Vahy in a reversed position and tried to study necessity and place of philosophy knowledge from viewpoint of Vahy. Therefore Avicenna with collection of peripatetic philosophy foundations tries in addition to accept elements such active intellect, acquired intellect and imaginative faculty of prophet proceeds to bring up factors such guess faculty, holy intellect and motive power for qualitative elevation of this viewpoint; furthermore among study possibility of Vahy, hi researches Vahy necessity and miracle problem. With not acceptance union between the intellect and the intelligible and trying for review Alfarabius’ foundations and harmonizing his viewpoint with text of Vahy, hi makes modifications in this viewpoint and choices finally knowledge kind of Vahy founded on the guess faculty. To propound argument of distinction prophetic Vahy and to lay stress on to being forgiveness prophet revelation relation are also from the salient points of his viewpoint.
*. NajafAbadUniversity, Najaf Abad, Iran
<strong>محمد حسن یعقوبیان</strong><strong>*</strong>
<strong>چکیده</strong>
پس از آن که فارابی با تکیه بر جایگاه یک فیلسوف به طرح مسئله وحی پرداخت و در واقع به برخورد فلسفی با وحی رو آورد، بر اساس مبانی فلسفی مشاء طرحی نو در انداخت که پارادایم و چهار چوب کلی آن مورد پذیرش فیلسوفان پس از خودش قرار گرفت. نقش کانونی وحی ابن سینا را برآن داشت تا به عنوان وارث اندیشههای فارابی چنین نحوه از مواجهه با مسئله وحی را بپذیرد. اهمیت این نحوه از مواجهه هنگامی روشنتر میشود که بدانیم برخی از فلاسفه نظیر ابن رشد در زاویهای کاملا معکوس به طرح فلسفه و برهان در دامن وحی پرداختند و کوشیدند تا ضرورت و جایگاه معرفت فلسفی را از دیدگاه وحی به بررسی بنشینند. این چنین بود که ابن سینا با کوله باری از مبانی فلسفی مشاء، میکوشد علاوه بر پذیرش عناصری نظیر عقل فعال، عقل مستفاد و قوه متخیله نبی، در راستای تعالی کیفی این دیدگاه به طرح مولفههایی مانند قوه حدس، عقل قدسی و قوه محرکه بپردازد و ضمن بررسی امکان وحی، ضرورت وحی و مسئله معجزه را نیز مورد واکاوی قرار دهد. در همین امتداد، با عدم پذیرش اتحاد عاقل و معقول و تلاش برای باز خوانی مبانی فارابی و هم خوانی دیدگاه او با متن وحی به جرح وتعدیل این نظر میپردازد سرانجام سنخ معرفتی وحی رامبتنی بر قوه حدس بر میگزیند. طرح بحث تمایز وحی نبوی و تاکید بر موهبتی بودن رابطه وحیانی نبی نیز از نکات برجسته نظرگاه وی است.
***
<br clear="all" />
*. مدرس دانشگاه نجف آباد