آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122A criticism against religious pluralism (reductive and nonreductive)نقدی بر کثرت گرایی دینی(فروکاهشی و غیر فروکاهشی)52258054FAاحمد بهشتیاستاد دانشگاه تهرانمهدی بهشتیدانشچوJournal Article20180226This article after the explanation about appreciate Legenhausen, first, according to his writing, looks at John Hick’s reductive pluralism and that such a view may lead to polytheism or atheism. Then, two possibilities are explained about Legenhausen’s non reductive pluralism and is demonstrated that none of kinds of pluralism – both of reductive and nonreductive- is not acceptable.این نوشتار پس از ذکر مقدمهای درباره نکوداشت استاد لگنهاوزن، نخست با توجه به نوشته ایشان نگاهی دارد به کثرتگرایی فروکاهشی جانهیک و این که چنین دیدگاهی ممکن است منتهی به شرک یا الحاد شود. سپس با ذکر دو احتمال درباره کثرت گرایی غیر فروکاهشی ایشان، به نقد و بررسی پرداخته و نشان داده است که هیچگونه ای از کثرتگرایی – اعم از فروکاهشی و غیرفروکاهشی- قابل پذیرش نیست.https://www.aghlodin.ir/article_58054_2d73643f8b4ac7c40519d4754a0bf97e.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122Critique of the Basics of Wahhabism Thoughts with an Emphasis on Allamah Tabataba'i's Perspectives in the Interpretation of Al-Mizanنقد مبانی اندیشههای وهابیت با تأکید بر دیدگاههای علامه طباطبائی در تفسیر المیزان234658047FAکاوس روحیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-3474-0421نصرت نیل سازاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسلیلا مرادیدانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170819Wahhabism is a political-intellectual stream that has emerged in the last century. This trend has emerged from the perspective of the Qur'an and, like any school of thought, relied on the basics and assumptions, and the first step is to survey of the correctness or inaccuracy of a thought, analysis, and critique of its foundations. In an attempt to determine the validity of the Wahhabism pretexts based on Allamah Tabataba'i (RA)'s ideas in the commentary of al-Mizan, this paper examines the foundations of Wahhabism's beliefs and concluded that Wahhabism, by believing in the absolute authority of the appearances of the Qur'an and the empowerment the single message of the Companions and Follower of the believes and the Confrontation of wisdom and the metanymy Denial, as well as with the misunderstanding of the meanings of monotheism, polytheism and worship, has gone astray.وهابیت جریانی فکری سیاسی است که در قرن اخیر ظهور کرده است. این جریان دیدگاههای نوظهوری در برداشت از قرآن داشته و مانند هر مکتب فکری بر مبانی و پیشفرضهایی تکیه دارد و نخستین گام برای بررسی درستی یا نادرستی یک نحله فکری، تحلیل و نقد مبانی آن است. این مقاله با هدف مشخص کردن میزان اعتبار پیشفرضهای وهابیت با محوریت اندیشه های علامه طباطبائی (ره) در تفسیر المیزان به بررسی مبانی عقاید وهابیت پرداخته و به این نتیجه دست یافته که وهابیت با اعتقاد به حجیت مطلق ظواهر قرآن و حجیت بخشیدن به خبر واحد صحابه و تابعان در عقاید و عقل ستیزی و انکار مجاز، و نیز با برداشت اشتباه از معانی توحید و شرک و عبادت مسیر بیراهه را پیموده است.<br /> <br /> <br /> https://www.aghlodin.ir/article_58047_c31583f55101d8f067acd3697a15bf83.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122Investigating the Consequences of the Revelation Issues in Avicenna's philosophyبررسی پیامدهای مساله وحی در حکمت سینوی476858046FAیاسر سالاریگروه الهیات و معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایرانمحمد نجاتیگروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.Journal Article20170625The leading study seeks to investigate the implications of Avicenna's approach to revelation. The consequences that the Sheikh has not explicitly acknowledged in his philosophy, but his attitude toward the issue of revelation and its components suggests that he is aware to them. Avicenna, in the revelation of the concept of the two modes of common sense and imagination, attributes the perception and preservation of the intuitive nature of the unseen and kingdoms to these two powers, which inevitably involves the existential stature and the physical movement of the population, and explicitly the cognitions of the imagination And it results in the perceptions of the reservoir. Avicenna believes in the thought of the Prophets as the symbol of such a process, and believes that his people, for refinement and exaltation, lack active and interventional aspects in the process of receiving and transmitting the revelation. In Avicenna's view, the two modes of the common sense and the imagination of the Prophet, in contrast to other human beings, can preserve the transcendental perfectional forms and perceptions without interference and, therefore, have the lowest possible means for interference and manipulation The captivating power or likeness will not remain perceptible.
چکیده<br />مطالعه پیشرو در صدد بررسی پیامدهای رویکرد ابن سینا در مساله وحی است. پیامدهایی که اگرچه شیخ در فلسفه خود به صورت صریح به آنها اذعان نکرده؛ اما نوع نگرش وی به مساله وحی و مولفه های آن حاکی از استبصار وی بدانهاست. ابن سینا در مساله وحی با توجه به دو قوه حس مشترک و خیال، ادراک و حفظ صوری شهودی از عوالم غیب و ملکوت را به این دو قوه انتساب می دهد که به وضوح هم مستلزم اشتداد وجودی و حرکت جوهری نفوس بوده و هم تجرد قوه خیال و ادراکات مخزون در آن را نتیجه می دهد. ابن سینا در تفکر مشرقی، نفس پیامبران را نماد چنین فرایندی می داند و معتقد است نفوس ایشان به جهت پالایش و تعالی وجودی فاقد جنبه فعال و مداخله گر در فرایند دریافت و انتقال وحی است. از نظر ابن سینا دو قوه حس مشترک و خیال پیامبر به جهت اشتداد وجودی نفوسشان، بر خلاف سایر نفوس بشری می تواند صور و ادراکات جزئی متعالی وحیانی را نیز بدون هیچ دخل و تصرفی در خویش حفظ نماید و در نتیجه کمترین وجهی برا ی دخالت و دستکاری قوه متخیله و یا تشبیه و تبدیل معقول به محسوس باقی نخواهد ماند.https://www.aghlodin.ir/article_58046_995874e50f13710784fb4fd0f62ea8e9.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122Emotional wisdom in the teachings of Islam with an emphasis on educational-psychological functionsعقل عاطفی در آموزه های اسلامی با تأکید بر کارکردهای تربیتی-روانشناختی آن699458048FAعلی نقی فقیهیدانشیار دانشگاه قمJournal Article20170504Emotional wisdom in the teachings of Imam Ali (AS) with an emphasis on pedagogical-psychological functions<br />Ali Naghi Faghihi <br />Abstract<br />This study examines the pedagogical-psychological conditions and capabilities and functions of its emotional wisdom. This study used qualitative research with descriptive - analytic method, to deal with the problem is how to promote the function of reason? And fostering coordination of both cognitive and emotional intellect Educational Psychological what will work? The results showed that the teachings of Imam Ali (AS), but its source is not reason against emotion, And stressing the need to optimize performance with the help of revelation, wisdom, knowledge and experience, cognitive and emotional harmony, be nurtured Education Coordinator cognitive and emotional aspects of the functions of the intellect, cognitive development trend with the love of God, man, world, universe, life and human virtues The desirable trainee to function properly and lead a life of closeness and pleasure grounds to attain God provides.<br />Keywords: reason, emotion, synchronization, Educational psychological functionsهدف پژوهش حاضر بررسی شرایط و توانمندی های عقل عاطفی و کارکردهای تربیتی-روانشناختی آن است. این پژوهش از تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی – تحلیلی، به این مساله پرداخته است که چگونه می توان کارکرد عقل را ارتقا داد؟ و پرورش هماهنگ دو بعد شناختی و عاطفی عقل چه آثار تربیتی- روانشناختی خواهد داشت؟. نتایج این تحقیق نشان داد که در آموزه های امام علی(ع)، عقل در برابر عاطفه نیست بلکه سرچشمه آن است، و تاکید بر این است که جهت بهینه سازی کارکرد عقل باید با کمک گرفتن از وحی، علم و تجربه، بعد شناختی و عاطفی به صورت هماهنگ، پرورش یابد. از جمله کارکردهای پرورش هماهنگ جنبه های شناختی و عاطفی عقل، رشد شناختی توام با گرایش محبتی به خدا، انسانها، خود، جهان هستی، زندگی و فضائل انسانی است که متربی را به عملکردهای شایسته و مطلوب سوق میدهد و زمینه را برای نیل به حیات قرب و رضوان الهی فراهم می آورد.https://www.aghlodin.ir/article_58048_2d2ea9f05e8551e9f9643991de472cfd.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122The Evaluation of the Narrations of the Theory of Providence in: “Had there been other deities in the heavens and the earth besides God, both the heavens and the earth would have been destroyed”ارزیابی تقریرهای برهان تمانع درآیه 22 سوره انبیاء «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتَا»9511858049FAمحمد رضا خانیمرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قمفتح الله نجارزادگانگروه علوم قرآن و حدیث پردیس قم دانشگاه تهرانJournal Article20170719The verse 22 of Sura AL-ANBIYA: “Had there been other deities in the heavens and the earth besides God, both the heavens and the earth would have been destroyed” is considered by the commentators, theologians, and philosophers of the denominations to be one of the rational and transcendental proofs to prove unity that serves as an example of the link between reason and religion. The analogy in the verse is an exceptional analogy in which with modus tollens the modus ponens is resulted. The controversy of the scholars is in the revelation of the verse in the expression of the coexistence in the first part of the analogy (Had there been other deities in the heavens and the earth besides God, both the heavens and the earth would have been destroyed); therefore different narrations are available on this argument. According to the fourth narration since any effect exists due to its cause and has a reason, if two or more causes are assumed along together in the universe, their effects will be dependent on their own cause and have no dependence on the other reason. In this case, the multiplicity of deities requires multiple and non-interconnected systems that are in conflict with the existing unit system of the world in which the connection between its phenomena is evident. This narration is more consistent with the appearance of the verse and the negation of the polytheists’ belief in the adoption of a master for the guidance of the world while believing in the Creator’ unity and considering the bilateral relationship between Robubi (deity) unity and divine unity it is considered as a proof based on Robubi (deity) unity and divine unity.آیه 22 سوره انبیاء«لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَه إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتَا» از منظر مفسران، متکلمان و فلاسفهی فریقین یکی از ادلهی عقلی و نقلی برای اثبات توحید و از مصادیق پیوند عقل و دین محسوب میگردد. قیاس موجود در آیه به صورت یک قیاس استثنایی است که در آن با نفی تالی، نفی مقدم نتیجه گرفته میشود. اختلاف نظر محققین در مدلول آیه، در بیان ملازمه موجود در مقدمه اول قیاس (اگر در جهان چند إله وجود داشته باشد، جهان به فساد و تباهی کشیده میشود) است، از این رو تقریرهای متفاوتی از این استدلال ارائه دادهاند. بنا بر تقریر چهارم، از آن رو که هر معلولى قائم به علت هستی بخش خود و عین ربط به علت خود است، اگر دو یا چند علت هستى بخش در عرض هم در عالم فرض شوند، معلولهای هریک از آن دو به علت خودش وابسته بوده و هیچ گونه وابستگى به علت دیگر ندارند. در اینصورت تعدد آلهه مستلزم نظامهایی متعدد و غیر وابسته به همدیگر است که با نظام واحد موجود در جهان که پیوند بین پدیدههای آن مشهود است، منافات دارد. این تقریر با ظاهر آیه و نفی اعتقاد مشرکان در اتخاذ اربابی برای تدبیر عالم در عین اعتقاد به توحید خالقی، سازگارتر است و با توجه به ارتباط دو سویه توحید ربوبی و توحید الوهی، برهانی متقن بر توحید ربوبی و توحید الوهی محسوب می شود.https://www.aghlodin.ir/article_58049_a6c8b556b38f1226fec9a31899c36678.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X91720171122Studying of Mollasadra's view about the thoroughness of Qoranبررسی دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی در باب جامعیت قرآن11914558050FAابراهیم نوئیگروه مدرسی معارف اسلامی ، دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهرانمجتبی جلالیدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-3435-5817Journal Article20170430 The Koran as numerous topics , including the divine truth is that in some cases, the state affairs and sometimes in detail of homologous of each other. the main research question how the Sadriddin approach in the territory and universality of the Koran , which quantifies the discursive way . of the findings , pointing out that these points of view , but he is not Sadruddin , furniture , entry and its ends in the Koran is understanding of science and all the Koran dedicated to the people of the material interests and separation based on this explanation of Education and Science Koranic enclosed stopped on mediation Rasool God and imams , from the perspective of the Sadriddin as humans have much different , though , are also on the Koran contains far and are numerous and human existence in the understanding of science and understand the Koran is pretty impressive . Sadriddin from the inference that he would be in the Koran and territory integrity , with respect to the length and the Koran consisted of two parts : the appearance and know that seemed to appear in the comprehensive eatedali and in the bottom with respect to the maximum theory .
<strong> </strong>قرآن به عنوان وحی آسمانی مشتمل بر موضوعات متعدد است که در مواردی متصدی تبیین امور و گاه در مقام تفصیل امور متشابه از یکدیگر است. نوشتار پیشِ رو رویکرد ملاصدرا در باب قلمرو و جامعیت قرآن را با روشی نقلی - برهانی بررسی کرده و به این نتایج رسیده است: از دیدگاه ملاصدرا، همه امور به نحوی در قرآن مذکور است؛ حال یا صریحاً و یا اینکه مقوّمات، اسباب، مبادی و غایتش در قرآن آمده است. البته فهم همه علوم قرآن مختص به افرادی است که توفیق مفارقت از تعلقات مادی نصیب آنان شده است. همین ویژگی است که تبیین معارف و علوم قرآنی را متوقف بر وساطت رسول الله و ائمه (ع) می کند. ملاصدرا معتقد است همانطوری که انسانها دارای مراتب وجودی مختلفند، قرآن نیز مشتمل بر مراتب و بواطن متعددی است و مراتب وجودی انسانها در میزان فهم و درکشان از علوم قرآن تأثیر گذار خواهد بود. ملاصدرا در باب جامعیت و قلمرو قرآن، قائل به تفصیل است و قرآن را مشتمل بر دو بخش؛ ظاهر و باطن دانسته است. او در بخش ظاهر قائل به جامعیت اعتدالی و در بخش باطن قائل به نظریه حداکثری است.https://www.aghlodin.ir/article_58050_9e99880917859e8ef302c4a0051a83c9.pdf