آیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001Conflict or coordination?تعارض یا تعاضد؟71733983FAJournal Article20161007Mehdi Beheshti*
<strong><em>Abstract</em></strong>
In the Islamic philosophy, principle of contrariety has been accepted in the world of being, of course in the horizontal order of the nature universe. It’s our claim that reason and religion are not included in principle of contrariety, but they are coordinated and harmonious together. What should do, if occur conflict in the place of affirmation? Should we denigrate the reason or paraphrase the religion problem? And of course, conclusion of denigration of reason is congelation on the religion appearances that it has great dangers.
<br clear="all" />
*. MA in philosophy, AllamehTabatabaeiUniversity; Beheshti92@yahoo.com.<strong>یادداشت مدیر اجرایی</strong><strong>*</strong>
<strong> چکیده </strong>
در فلسفه اسلامی با تکیه بر معارف اسلامی، اصل تضاد در عالم آفرینش آن هم در نظام عَرضی عالم طبیعت پذیرفته شده است. مدّعای ما این است که عقل و دین مشمول قاعده تضاد نیستند، بلکه متعاضد و با یکدیگر هماهنگند.
اگر در مقام اثبات، تعارضی پیش بیاید، چه باید کرد؟ آیا باید عقل را تخطئه کنیم یا به تأویل مسأله دینی روی آوریم و البته نتیجه تخطئه عقل، جمود بر ظواهر دینی است که خطراتی عظیم دارد.
<strong> </strong>
***
<br clear="all" />
*. مهدی بهشتی، کارشناس ارشد فلسفه غرب.https://www.aghlodin.ir/article_33983_6ce7ba73fe8a8c959633d2f15b006ce4.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001Position of reason in theology from the viewpoint of the muslem theologiansجایگاه عقل در الهیات از نگاه متکلمان مسلمان183933985FAJournal Article20161007Ali Allah Badashti*
<strong><em>Abstract</em></strong>
The muslem theologians have different viewpoints about limits of human reason in knowledge of supranatural facts of the religion. Some of them as Mu’tazilites are perfectly rationalist and some such as Salafieh are running away from the reason but they are traditionalist and others such Ash’arites -that include wide spectrum of the theologians- are two groups: in the viewpoint of some, power of reason in understanding of religious facts is limit and others believe that it is large. Imamism theologians believe that reason and revelation are valid in knowledge of these facts. In the article, this subject has become argumentative on the base of theologians’ documentaries.
<br clear="all" />
*. QomUniversity, Qom, Iran.<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<strong><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">علی الهبداشتی</span></strong><span class="MsoFootnoteReference"><strong><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: Symbol; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;" lang="AR-SA">*</span></strong></span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<strong><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Roya';" lang="FA"> چکیده</span></strong>
<span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="FA">متکلمان مسلمان درباره حد و مرز عقل بشری در شناخت حقایق فرا طبیعی دین دیدگاههای گوناگون دارند. برخی مانند معتزله به شدت عقل محورند و برخی مانند سلفیه عقل گریز ولی سنت محورند و گروهی دیگر مانند اشاعره که طیف گستردهای از متکلمان را در خود جای دادهاند دو گروهاند که برخی حدود دخالت عقل در فهم حقایق دین را مضیّق و برخی دیگر موسّع میدانند. متکلمان امامیه عقل و نقل را در شناخت این حقایق معتبر میدانند. در این مقاله براساس مستندات متکلمان این سخن برهانی شده است.</span>
<span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 14pt; line-height: 20pt; text-align: center; text-indent: 0cm;">***</span>
<span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: Symbol; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;" lang="AR-SA">*</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">. دانشیار دانشگاه قم</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">.</span>
<br clear="all" />
<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'B Lotus'; mso-hansi-font-family: 'B Lotus';" dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;">[i]</span></span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">.</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">مراد از الهیات در اینجا بالمعنی الاخص یا حقایق فرا طبیعی است که ادیان الهی از آن سخن میگویند.</span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<span style="font-size: 15.0pt; mso-ansi-font-size: 13.0pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">جایگاه عقل در الهیات</span><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 15.0pt; mso-ansi-font-size: 13.0pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA"><span dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><strong><span style="font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 15.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">[i]</span></strong></span></span></span></span><span style="font-size: 15.0pt; mso-ansi-font-size: 13.0pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA"> از نگاه متکلمان مسلمان</span>
<strong><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">علی الهبداشتی</span></strong><span class="MsoFootnoteReference"><strong><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: Symbol; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;" lang="AR-SA">*</span></strong></span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
<strong><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Roya';" lang="FA"> چکیده</span></strong>
<span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="FA">متکلمان مسلمان درباره حد و مرز عقل بشری در شناخت حقایق فرا طبیعی دین دیدگاههای گوناگون دارند. برخی مانند معتزله به شدت عقل محورند و برخی مانند سلفیه عقل گریز ولی سنت محورند و گروهی دیگر مانند اشاعره که طیف گستردهای از متکلمان را در خود جای دادهاند دو گروهاند که برخی حدود دخالت عقل در فهم حقایق دین را مضیّق و برخی دیگر موسّع میدانند. متکلمان امامیه عقل و نقل را در شناخت این حقایق معتبر میدانند. در این مقاله براساس مستندات متکلمان این سخن برهانی شده است.</span>
<strong><span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="FA">واژگان کلیدی</span></strong><span style="font-size: 13.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="FA">: عقل، معتزله، امامیه، اشاعره، سلفیه</span>
<span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">***</span>
<br clear="all" />
<span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: Symbol; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol;" lang="AR-SA">*</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">. دانشیار دانشگاه قم</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">.</span>
<br clear="all" />
<strong><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-font-size: 11.0pt; font-family: 'B Roya';" lang="FA">پینوشتها</span></strong>
<span style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'B Lotus'; mso-hansi-font-family: 'B Lotus';" dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;">[i]</span></span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">.</span><span style="font-size: 10.0pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA">مراد از الهیات در اینجا بالمعنی الاخص یا حقایق فرا طبیعی است که ادیان الهی از آن سخن میگویند.</span>https://www.aghlodin.ir/article_33985_c2a1c97a6282ee36c30f480a3b14f882.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001o be miracle of Prophet's morality and to be patternمعجزه بودن اخلاق پیامبر و اسوگی405633986FAJournal Article20161007Ahmad Beheshti*
<strong><em>Abstract</em></strong>
Undoubtedly, the grand Prophet is pattern of all of the persons in all of the epochs and ages. In the viewpoint of some of the critics of the chair of theorization under the title of: "to suppose as in miracle Prophet's morality", to be miracle of the final Prophet's morality is inconsistent with to be pattern of that Excellency. In this writing, with attention to Quran and non Quran documents, we have emphasized absolutely on to be pattern of that Excellency and have said: firstly, if there isn't miracle his morality, it might some of people become coordinate with him or higher. In this case, the grand Prophet isn't their pattern, and this opposes absoluteness of verse that indicates to be pattern of that Excellency. Secondly, position of the blessed Prophet is lower than the creator and above the creatures and so, to be pattern of him is essential, in the same way, to be miracle of his morality is decisive. We detect by a posteriori argument that they aren't inconsistent together; because if they were inconsistent together, God wouldn't judge to their adaptation cosmically and legislatively. Thirdly, the blessed Prophet has example in the human world, but doesn’t have any likeness. To be pattern of that Excellency necessitates that humans try to be his example, not his likeness. If his morality isn't miracle, it's possible they will be his likeness and in this case, he isn't their pattern.
*. TehranUniversity, Tehran, Iran.
<strong>احمد بهشتی</strong><strong>*</strong>
بدون شک، پیامبر اعظم اسوه همه انسانها در همه اعصار و قرون است. به نظر برخی از ناقدان کرسی نظریه پردازی «معجزه انگاری اخلاق نبوی»(نگ: بهشتی، 1389، 22) معجزه بودن اخلاق پیامبر خاتم، با اسوه بودن آن حضرت منافات دارد. در این نوشتار، با توجه به مدارک قرآنی و غیر قرآنی، بر اسوه بودن آن حضرت، به نحو اطلاق و شمول، تأکید کرده و گفته ایم: اولاً اگر اخلاق او معجزه نباشد، ممکن است برخی همتای او یا برتر شوند. در این صورت، پیامبر اعظم اسوه آنها نیست، و این، با اطلاق آیهای که دلالت بر اسوگی آن حضرت دارد، مخالف است. ثانیاً مقام پیامبر اکرم، دون خالق و فوق همه مخلوقات است و بنابراین، همان طوری که اسوه بودن او ضروری است، معجزه بودن اخلاقش هم قطعی است و از راه برهان انّی عدم منافات آنها را کشف میکنیم؛ چرا که اگر منافات داشتند، تکویناً و تشریعاً حکم به اجتماع آنها از سوی خدای حکیم نمیشد. ثالثاً پیامبر اکرم در عالم انسانیت، مَثَل دارد، ولی مِثل ندارد. اسوه بودن آن حضرت اقتضاء میکند که انسانها بکوشند تا مَثَل او شوند، نه مِثل او. اگر اخلاقش معجزه نباشد، ممکن است مِثل او شوند و در این صورت، اسوه آنها نیست.
*. استاد دانشگاه تهران.https://www.aghlodin.ir/article_33986_621abd4a8e97d22de876108e038ae0d4.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001An explicit dialogue with Vahhabiatگفتگویی صریح با وهابیت568233987FAJournal Article20161007
Mohsen Heidari*
This article will answer several claims:
1- Shiite and Qaramites is the same. They were the only damage the Muslim unity and sanctity of Hajj and broke respect of God's home. The answer is that firstly, Shiite renounces from Qaramites. Second, Umayyad destroyed Kabah for repressing of Abdullah Zobeir and Vahhabians killed horribly thousands of Yemenis Haji - except for two who fled – and murdered or arrested and then killed Jahiman with tow thousands persons in the holy mosque. Furthermore, they martyred four hundreds Iranian Haji that they had no crime except the slogan "Allah Akbar".
2- Aims of Hajj are superior to the flag under the pretext of the innocence of the idolaters and political purposes deviation is infected. Prophet (PBUH) and Muslims after him have not done so. Answer is that the flag and declared the innocence of the pagan pilgrimage rituals in the era of the Prophet (PBUH) is located.
3- Arabia in the country who don't worship grave and don't request graves of people and don't sacrifice or prostrate for a shrine. Answer is that the Shiites in their lands are not such things, but people visit graves and resorting to the divine spirits Tayebeh authorities other than worship and prostrating is.
4- The Hajj, the idolaters and innocence slogan raised flags earn is not valid any deviation Vahhabiat no conscience and all Muslims are brothers. The answer is that firstly, monotheism means rejection of arrogance and surrender to Allah, and slogan of innocence strengthens negative aspect of monotheism and fortifies the positive aspect of that and Secondly, Vahhabiat never guiding fraternity and did not move in straight path, but massacre of Muslims in Iraq and the Hejaz and Yemen and anticipate ways excommunication, not Sonian uterus and not the Shiites.
*. The member of parliament of Khobregan, Khoozestan, Iran.<strong style="font-size: 10px;">محسن حیدری</strong><strong>*</strong>
<strong>ترجمه و نگارش: طاهره بهشتی</strong><strong>*</strong><strong>*</strong>
<strong> </strong>
این نوشتار به چند ادعا پاسخ میدهد:
1. شیعه و قرامطه یکی است. تنها اینان بودند که وحدت مسلمانان را خدشهدار کردند و حرمت حج و خانه خدا را شکستند. پاسخ این که اولاً شیعه از قرامطه اعلام برائت میکند. ثانیاً امویان برای سرکوب عبدالله زبیر کعبه را ویران کردند و وهـابیان هـزار حـاجی یمنی را ـ به جز دو تن که فرار کردند ـ به طرز وحشیانهای به قتل رسانیدند و جهیمان را با دوهزار تن که در مسجد الحرام متحصن شده بودند یا کشتند یا دستگیر و سر به نیست کردند. بعلاوه چهارصد حاجی ایرانی را که هیچ جرمی جز سر دادن شعار «الله اکبر» نداشتند به شهادت رساندند.
2. اهداف حج برتر از این است که با برافراشتن پرچم به بهانه برائت از مشرکان به اغراض سیاسی و انحرافی آلوده شود. پیامبر9 و مسلمانان بعد از او چنین کاری نکردهاند. پاسخ این است که برافراشتن پرچم و اعلام برائت از مشرکان در مراسم حج در عصر پیامبر9 واقع شده است.
3. در کشور سعودی کسی قبر نمیپرستد و از اهل قبور حاجت نمیطلبد و بر ضریحی سجده یا قربانی نمیکند. پاسخ این است که شیعیان نیز در سرزمینهای خود چنین کارهایی را نمیکنند، ولی زیارت اهل قبور و توسل به ارواح طیبه اولیای الهی غیر از پرستش و سجده کردن است.
4. در مراسم حج، شعار برائت از مشرکان و به اهتزاز درآوردن پرچمها روا نیست و وهابیت هیچگونه انحراف عقیدتی ندارد و با همه مسلمین برادر است. پاسخ این است که اولاً توحید به معنای نفی استکبار و تسلیم در برابر خدای یگانه است و شعار برائت، بعد سلبی توحید را تحکیم و بعد ایجابی آن را تقویت میکند، و ثانیاً وهابیت، هرگز پرچمدار برادری و حرکت در صراط مستقیم نبوده، بلکه با کشتار مسلمانان حجاز و عراق و یمن و در پیش گرفتن شیوه تکفیر، نه به سنیان رحم کرده و نه به شیعیان.
***
<strong> </strong>
*. آیت الله دکتر محسن حیدری از علماء فرهیخته خوزستان و نماینده مجلس خبرگان رهبری است. او در روز جمعه 18 ذیقعدة الحرام به سال 1430 در مراسم نماز جمعه مسجد نبوی حضور داشته است. آن روز خطیب جمعه شیخ عبدالرحمان حذیفی امام مسجد بوده که با بیان مطالبی انحرافی میکوشد که به طور سربسته شیعیان را به طور اعم و جمهوری اسلامی را به طور اخص محکوم کند. او در خطبههای نماز جمعه مطالبی مطرح میکند که به دور از منطق و عقلانیت و انصاف است. پاسخهای نویسنده جامع و به دور از تعصب و انحراف است.
** . کارشناس ارشد علوم قرآنی.https://www.aghlodin.ir/article_33987_4cbf08a5aaa98c2cc60aea33cad13db2.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001Anticipate and turn away of western philosophies with respect to theory of finalismاقبال و ادبار فیلسوفان غربی نسبت به نظریه غایتانگاری8310733988FAJournal Article20161007Ein-o Allah Khademi*
<strong><em>Abstract</em></strong>
Theory of finalism, among pre Socratics philosophers and even for Plato, has not been on the carpet as a serious and obvious philosophic problem, although we can find a number of confirmers for the theory in their works. Aristotle propounded theory of finalism obviously and seriously, and his theory didn't have approximately any competitors until end of middle ages and the scholastic philosophers particularly Thomas Aquinas supported it seriously. After the Renaissance, Although Francis Bacon as the founder of modern science and Descartes as the founder of modern philosophy didn't deny final cause, but attacked theory of finalism cruelly and prohibited the arrival of that to field of physics and experiential sciences, and leaded it to realm of metaphysics, and they even supposed that metaphysical research about this theory is futile.
<strong><em> </em></strong>
*. ShahidRajaeiUniversity, Tehran, Iran.<strong style="font-size: 10px;">عین الله خادمی</strong><strong>*</strong>
<strong> </strong>از سقراط و حتی در نزد افلاطون به صورت یک مسأله جدی و واضح فلسفی مطرح نبوده است، گرچه میتوان در آثار آنها، برای این نظریه مؤیداتی یافت.
ارسطو به صورت واضح و جدی نظریه غایت انگاری را مطرح کرده و نظریه او تقریباً بلامنازع تا پایان قرون وسطی به حیات خویش ادامه داده و از سوی فیلسوفان مدرسی به ویژه سنت توماس آکوئینی مورد حمایت جدی قرار گرفت.
بعد از رنسانس فرانسیس بیکن به عنوان پایهگذار علم جدید و دکارت به عنوان مؤسس فلسفه مدرن، گرچه اصل علت غایی را انکار نکردند، اما به صورت بیرحمانهای به نظریه غایت انگاری هجمه آوردند و آن را از ورود به عرصه فیزیک و علوم تجربی منع و به حوزه متافیزیک سوق دادند و حتی کندوکاو متافیزیکی دربارهای این نظریه را بیثمر دانستند.
***
*. دانشیار دانشگاه قم.https://www.aghlodin.ir/article_33988_3d6a31263d52f71a2d9505f6621dc1b8.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001The research into dealing of reason and religionجستاری در تعامل عقل و دین10713833989FAJournal Article20161007 Zahra Kheirollahi* This writing wants to express vital methods of the religion and its role in social and individual fate of human; and so studies and analyzes sensitive mechanism of reason in the realm of religion. In the one part, analyses pathology of reason and religion and in another part, studies compact relation of them. So, argues about essential authority of reason and revelation, and religious and hearty obligation introduces as the most valuable motive for morality and human duties. The prophets' method, against the extremist tendencies, isn't antagonist of reason, but on the one hand, it's ultra reason and on the other hand, it's complementary of reason and coordinated with genesis of humans. Also in the end of article, attempts that removes tension between two approaches of rationalism and religious legalism, and reveals possibility of proximity of them. *. Payam-eNoorUniversity, Shahriar, Iran ; www.zkheirolahi@yahoo.com. <strong>زهرا خیراللهی</strong><strong>*</strong> <strong> </strong> این نوشتار، درصدد بیان راهکارهای حیاتی دین ونقش آن در سرنوشت فردی واجتماعی انسان است. وهمچنین مکانیزم حساس عقل در قلمرو دین مورد بررسی وتحلیل قرار میگیرد. در بخشی آسیب شناسی عقل ودین مورد تحلیل قرار گرفته و در بخشی دیگر، به رابطه تنگاتنگ آن دو پرداخته شده است. همچنین حجیّت ذاتی عقل ووحی مورد بحث قرار گرفته و تعهد دینی به عنوان گران سنگ ترین انگیزه در اخلاق ووظایف انسانی معرفی گردیده است. روش انبیاء، بر خلاف گرایشهای افراطی، نه تنها عقل ستیز نیست بلکه از سویی فراعقل و از سوی دیگر مکمل عقل و هماهنگ با فطرت انسانهاست. در پایان مقاله نیز کوشش میشود بین دو رویکرد عقلگرایی و دینگرایی، تنش زدایی نموده و امکان قرابت و نزدیکی آن دو آشکار گردد. *** <br clear="all" /> *. عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، واحد شهریار www.zkheirolahi@yahoo.com.https://www.aghlodin.ir/article_33989_98a7fef21c62efc76c43f9b581cdb18a.pdfآیت الله دکتر احمد بهشتیعقل و دین۲۵۸۸-۳۸۱X2120101001Critic and study of the problem of prayer and some of the challengesنقد و بررسی مسأله دعا و پارهای از چالشها13915633990FAJournal Article20161007
Seyyed Mojtaba Mousavi*
<strong><em>Abstract</em></strong>
This writing, with attention to verse 60 of surah of Momen that in it, prayer is recommended and a positive answer is promised, with accurate analysis of prayer and regard for the Quran verses and tradition of the inerrant men, considers a challenge that it is, why doesn’t answer many of prayers?
The commentators said: condition of the materializatio n of a prayer is presence of expediency and purity of spirit. If a prayer isn’t accepted, it will because of absence one of two conditions or both of them. With attention to absoluteness of the verse in question, the author hasn't known sufficient answer of the commentators and hi has attained the more accurate answer himself.
*. Researcher in the realm of religion.<strong style="font-size: 10px;">سید مجتبی موسوی</strong><strong>*</strong>
این نوشتار با توجه به آیه 60 سوره مؤمن که در آن توصیه به دعا و وعده قطعی استجابت داده شده، با تحلیل دقیق دعا و با عنایت به آیات قرآنی و سنت معصومین، به یک چالش روی میآورد و آن این است که چرا بسیاری از دعاها مستجاب نمیشود؟ مفسران گفتهاند: شرط استجابت دعا وجود مصلحت و پاکی روح است. اگر دعایی مستجاب نمیشود به خاطر فقدان یکی از دو شرط یا هر دوی آنهاست. با توجه به اطلاق آیه مورد بحث، نگارنده پاسخ مفسران را کافی ندانسته و خود به پاسخی دقیق تر دست یافته است.
*. پژوهشگر حوزه معارف دینی.https://www.aghlodin.ir/article_33990_cf8ea2da1d84a420802ce21bcf918d81.pdf