TY - JOUR ID - 87719 TI - واکاوی مفهوم بهشت اولیه از منظر آیت‏الله جوادی آملی و علامه مجلسی JO - عقل و دین JA - RR LA - fa SN - ۲۵۸۸-۳۸۱X AU - اکبری, محمدعلی AU - فیاض‏بخش, نفیسه AD - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی AD - استادیار گروه فلسفه دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 19 SP - 235 EP - 254 KW - بهشت حضرت آدم KW - بهشت اولیه KW - بهشت برزخی KW - علامه مجلسی KW - جوادی آملی DO - N2 - این پژوهش به بررسی آراء دو اندیشمند مسلمان، آیت الله جوادی آملی و علامه مجلسی در خصوص «بهشت حضرت آدم×» پرداخته است. پژوهش از نوع استنادی و روش آن تحلیل و تبیین محتوا از نوع مقایسه‏ای است. طی بررسی‏های به عمل آمده از آثار علامه مجلسی، دو گونه اظهار نظر در این خصوص نمایان است. ابتدا با استناد به ظاهر ادله نقلی، بهشت حضرت آدم× را باغی از باغ های دنیا در زمین و کاملا مادی می‏داند، وی هر گونه تفسیری غیر از این را، تاویل در آیات و روایات دانسته است .در بیانی دیگر وی با نقل اقوال مختلف متکلمان و مفسران و با توجه به تنوع روایات در این خصوص، اظهار نظر در خصوص بهشت اولیه را غیرممکن می‏داند. از دیگرسو، آیت الله جوادی آملی معتقد است بهشت آدم می تواند ناظر به جنت برزخی مثالی باشد که میان طبیعت و تجرد تام عقلی قرار دارد ؛ این مرتبه که مرتبه‏ای از مراتب نفس است برای تمام انسان‏ها قبل از ورود به دنیا با سیر از وحدت به کثرت قابل تصور است. لذا از منظر آیت الله جوادی بهشت برزخی، تفصیل مقامات معنوی حضرت آدم بوده و در واقع ایشان ملکوت خود را دیده است. نکته مهم در این بحث نه مکان مادی بلکه مکانت بهشت است که آن چیزی جز تفسیر مقام انسانیت نیست؛ طبق این تفسیر بسیاری از ابهامات موجود در این داستان مانند ورود شیطان به بهشت، هبوط به دنیا و ... بر طرف می‏گردد. UR - https://www.aghlodin.ir/article_87719.html L1 - https://www.aghlodin.ir/article_87719_679c172cc69eb121119a54d7f67a79ee.pdf ER -