TY - JOUR ID - 87710 TI - معضل شر و ارتباط آن با جبر و اختیار از دیدگاه فخر رازی JO - عقل و دین JA - RR LA - fa SN - ۲۵۸۸-۳۸۱X AU - سراج, علی اکبر AU - بهشتی, احمد AU - واله, حسین AD - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات AD - استاد دانشگاه آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات AD - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 19 SP - 7 EP - 24 KW - "فخر رازی" KW - "خیرو شر" KW - "توحید افعالی" KW - "علیت" KW - "سنخیت" KW - "جبر و اختیار" KW - "قضا و قدرالهی" DO - N2 - چکیدهدر میان اندیشمندان اشعری، فخر رازی گاهی همچون فیلسوفان از عدمی بودن شرور دفاع کرده و زمانی همچون متکلمین از وجودی بودن آن خبر داده است؛ جهد فراوان داشته تا نشان دهد آدمی هیچ بهره‌ای از اختیار ندارد و در عالم چیزی به جز جبر نیست.قرائت خاص او از توحید افعالی منجر شده تا مهمترین قواعد فلسفی همچون علیت، نظام اسباب و مسببات، قاعده الشی مالم یجب لم یوجد و قاعده الواحد را باطل اعلام کند و برآیند این کارها به جبر در اعمال آدمی منجر شده است و روابط شرور با انسان به زنجیر کشیده را فقط در انتساب افعال زشت و قبیح انسان به خدا جستجو می‌کند و بدین سان خود را از پرسش‌های کشنده می‌رهاند؛ ولی نه در حل معضل شرور توفیق یافته نه قرائت صحیحی از توحید افعالی داشته است و نه انسان را مسؤل اعمال خود می‌داند و نه پیوند انسان به زنجیر کشیده با شرور را تبیین کرده است و سرنوشت این انسان را از بدو تولد تا فرجامش از« قبل تعیین شده» می-داند که قابل دگرگونی نیست. UR - https://www.aghlodin.ir/article_87710.html L1 - https://www.aghlodin.ir/article_87710_b6fcb0fad3518547b63216191da5be89.pdf ER -