TY - JOUR ID - 34369 TI - حجت ظاهـر و حجت باطـن JO - عقل و دین JA - RR LA - fa SN - ۲۵۸۸-۳۸۱X Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 12 SP - 65 EP - 82 KW - روایت KW - حجت KW - حجت ظاهر KW - حجت باطن DO - N2 - سیدرضا مؤدب[1] مصطفی سامانی قطب آبادی[2] در این نوشتار نخست روایت ارزشمندی از امام کاظم× در رابطه با حجت های خداوند بر مردم بیان شده و محور بحث قرار گرفته است. سپس توضیح می‌دهد که روح پر فتوح اسلام شامل معارف عقلی (رکن درون ذاتی) و سفرای الهی (رکن برون ذاتی) است. در ادامه، ضمن نقد و بررسی دیدگاه قائلین به اصالت حس و تجربه، استدلال خواهد شد که اینان گرچه در ظاهر عقل را بی اعتبار دانسته‌اند؛ اما در نهایت نتوانسته‌اند خود را به طور کامل از قید ادراکات عقلی برهانند. همچنین فلسفه‏ی بعثت سفیران الهی و جانشینی اوصیای آنان ـ که جبران نارسایی عقل انسان ها است ـ بر اساس عقل فهیم عدلی و شیعی و نقش آن در به کمال رساندن نوع انسانی بیان شده است. در پایان نتیجه خواهیم گرفت که همه‏ی عقول، توانایی درک حقانیت حجت ظاهر را دارند و بدین لحاظ راه تعامل حجت ظاهر و باطن باز است و حجت ظاهر نه تنها مؤید عقل است بلکه راهگشای تقویت و تکمیل آن ها نیز می‌باشد. [1] . استاد دانشگاه قم.   Moadab-r114@yahoo.com [2] . کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی mostafa.samani92@gmail.com UR - https://www.aghlodin.ir/article_34369.html L1 - https://www.aghlodin.ir/article_34369_c856a444c82833fe8b42e0f994501520.pdf ER -