ولایت تکوینی و تشریعیِ، از سرچشمه ربوبی به عالم انسانی افاضه میشوند. یکی از نتایج ولایت تکوینی، تصرف آدمی در ماسوی به اذن الهی میباشد که از آثار عبودیت و ریاضات شرعیه است. ولایت تشریعی به معنای خاص آن، ویژه خداوند است که با اراده او به پیامبران و پیامبر گرامی اسلام و فرزندان معصوم ایشان اعطا شده است، تا ایشان نیز نسبت به ابلاغ احکام شرعیه و حکومت بر روابط مردم اعمال ولایت نمایند. بر این اساس میتوان گفت که ولایت تشریعی نیز همانند ولایت تکوینی مبین نوعی تفوق است که منشأ آن همان ولایت تکوینی است. در این مقاله به تبیین این دو نوع ولایت و چگونگی ارتباط آن دو خواهیم پرداخت. * استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه قم. ** دانشآموخته کارشناسی ارشد مبانی نظری اسلام (نویسنده مسئول)