ORIGINAL_ARTICLE
پرسش از معنای زندگی و ارتباط آن با رنج های انسان
پرسش از معنای زندگی قابل تحلیل به چند سؤل عمده است: اول اینکه آیا زندگی معنا دار است و در صورت معناداری، معنای آن ذاتی است؟ در صورت پاسخ مثبت، معنای ذاتی زندگی چیست؟ اما در صورت پاسخ منفی، آیا اموری از سنخ ارزش یا هدف وجود دارند تا به واسطه آنها بتوان زندگی فاقد معنا را معنا دار نمود؟ عمده تکاپوی خداباوران، موحدین و غیر موحدین دیندار و فیلسوفان و غیر فیلسوفان به یکی از این وجوه اختصاص یافته است. در مقاله حاضر امور نامطلوب اینجهانی به دو قسم دردها و رنج ها تفکیک شده است. رنج ها نیز خود به دو قسم رنج های اولیه قابل علاج و رنج های ثانویه غیر قابل علاج تقسیم می شوند. رنج های اولیه مشتمل بر دو نوع رنج های روانشناختی سهل العلاج و رنج های فلسفی صعب العلاج هستند. رنج های اولیه، شرط لازم تحقق رنج های ثانویه ممتنع العلاج هستند. رنج های ثانویه همان رنج هایی هستند که مسئله بی معنایی و پوچی زندگی را به وجود می آورند. بر این اساس اگر شخصی که دچار رنج های ممکن العلاج شده، نتواند به نحو شایسته ای چرایی وجود این گونه رنج ها در زندگی بشر و رنج کشیدن خویش را تحلیل و تبیین نماید، آنگاه رنج های سهمگین و ممتنع العلاج ظهور و بروز خواهند یافت. این رنج ها نتایجی چون پوچ گرایی، احساس ناامیدی و افسردگی و جبر مطلق، بی معنا انگاری زندگی، خودکشی، کفر و الحاد را در پی دارند.
https://www.aghlodin.ir/article_132060_3674aaa298b5fd974367cb825fa19239.pdf
2020-03-20
7
22
رنج اولیه
رنج ثانویه
رنج روانشناختی
رنج فلسفی
بی معنایی زندگی
فاروق
طولی
touli.faroogh@hums.ac.ir
1
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس
AUTHOR
محمد
نجاتی
mnejati1361@yahoo.com
2
استادیارگروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان، بندرعباس
LEAD_AUTHOR
عباس
تقوی
sa.taghavi@staff.nahad.ir
3
مدرس و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
AUTHOR
قرآن مجید
1
نهج البلاغه
2
برنز، امیلی، (1358)، مارکسیسم چیست، ترجمه: محمد تقی صالحی، تهران، کتابخانه فروردین.
3
بهار، مهرداد، (1388)، ادیان آسیایی، تهران، نشر چشمه.
4
بیات، محمد رضا، (1393)، دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
5
پوپر، کارل ریموند، (1350)، فقر تاریخیگری، ترجمه: احمد آرام، تهران، خوارزمی.
6
جهانشاهی، محسن، (1384)، "نانوبیو تکنولوژی و افزایش طول عمر"، خبرنامه انجمن بیوتکنولوژی ایران، شماره 11، صص35-41.
7
داستایوفسکی، فئودور، (1393)، دفتر یادداشت های یک نویسنده، ترجمه: ابراهیم یونسی، تهران، انتشارات معین.
8
زرین کوب، عبدالحسین، (1390)، جستجو در تصوف ایران، تهران، انتشارات امیر کبیر.
9
سارتر، ژان پل، (1386)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه: مصطفی رحیمی، تهران، نیلوفر.
10
سینگر، پیتر، مارکس، (1379)، ترجمه: محمداسکندری، تهران، طرح نو.
11
طباطبائی، محمدحسین، (1370)، المیزان، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، تهران، انتشارات محمدی.
12
علیزمانی، امیر عباس، (1386)، "معنای معنای زندگی"، نامه حکمت، سال پنجم، شماره یک.
13
کاپلستون، فردریک، (1398)، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه: داریوش آشوری، تهران، سروش.
14
کتاب مقدس، انجمن پخش کتب مقدسه، 1975م.
15
کشفی، عبدالرسول، (1386)، "تحلیلی فلسفی از رنج روانشناختی بیماران در آستانه مرگ و جایگاه آن در اخلاق پزشکی"، فصلنامه دیابت و لیپید ایران، صص37-45.
16
کیرکگارد، سورن، (1384)، ترس و لرز، ترجمه: عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
17
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، (1403م)، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
18
مک کواری، جان، (1377)، فلسفه های وجودی، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
19
ملاصدرا، (1382)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح و مقدمه: مصطفی محقق داماد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
20
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد، (1382)، مثنوی معنوی، به کوشش رینولی نیکلسون، تهران، هرمس.
21
ناس، جان بی،(1345)، تاریخ جامع ادیان از آغاز تا به امروز، ترجمه: علی اصغر حکمت، تهران، پیروز.
22
نصری، عبدالله، (پاییز 1395)، "تحلیل معنا در معنای زندگی"، ذهن، شماره 67، صص103-122.
23
نیچه، فردریش، (1387)، فراسوی نیک و بد، ترجمه: داریوش آشوری، تهران، خوارزمی.
24
Elster. J. , (1985), studies in Marxism and social theory, making sense of Marx, Cambridge university Press.
25
James. William, (1907( , “Pragmatism’s Conception of Truth”, The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, Volume 4.
26
Mientka, Matthew, (Sep 2013), “digital immortality for the human” medical daily.
27
-Stanford encyclopedia of philosophy, the definition of death, August 2016, http: //Plato. Stanford. Edu/entries/death-definition/
28
the guardian, 2050 - and immortality is within our grasp, May 2005.
29
Weijers, Dan, (2014), "Optimistic Naturalism: Scientific Advancement and the Meaning of Life," Sophia, 53(1), 1–18
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی رابطه عقل و ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی و ریچارد سوین برن
از چالش برانگیزترین مسأله مورد توجه فیلسوفان و متکلمان رابطه عقل و ایمان است. این جستار در پی آن است که موضوع فوقالذکر را از منظر دو فیلسوف سرشناس و عقلگرای اسلامی و غرب مورد بررسی قرار دهد. هر دو فیلسوف برآنند که باورهای دینی باید مبتنی بر عقل باشد؛ با این تفاوت که عقلی که مورد توجه علامه طباطبایی است عقل استدلالی است، ولی سویینبرن عقلانیت را مبتنی بر احتمال منطقی و عقلانیت استقرایی میداند. سویینبرن همانند علامه ایمان را اعتقاد صرف نمیداند؛ بلکه معتقد است که آثار ایمان باید در عمل هم ظاهر شود و عمل انسان مهمتر از باور اوست. علامه متعلق ایمان را عینی و خارجی یعنی غیرگزارهای میداند ولی سویینبرن ایمان را امری گزارهای میداند که مبتنی بر اعتقاد و معرفت میباشد
https://www.aghlodin.ir/article_132061_0791f9a942dbd73bdf034f9b987ecfea.pdf
2020-03-20
23
38
"
عقل"
ایمان"
طباطبایی"
سوین برن
مرجان
عسگری بابادی
m.askaribabadi@yahoo.com
1
خوزستان. لالی .خیابان تیر.منزل الله یار عسکری
LEAD_AUTHOR
فرج الله
براتی
farajollah.barati@yahoo.com
2
رئیس دانشگاه آزاد.واحد اهواز
AUTHOR
گودرز
شاطری
goodarz58@gmahl.com
3
معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز
AUTHOR
صادق
خوشخو
sadeq.khoshkhoo@gmail.com
4
دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان
AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن رشد، (1964م)، تهافت التهافت، مصر.
2
ابن سینا، حسین بن عبداله، (1390)، الهیات از کتاب شفا، ویرایش و ترجمه: ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات امیرکبیر.
3
_______________، (1388)، اشارات و تنبیهات، ترجمه و شرح: حسن ملکشاهی، تهران، انتشارات سروش.
4
_____________، (1404ق)، الشفاء – الإلهیات، قم، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
5
ابن عربی، (1385)، فصوص الحکم، ترجمه: محمد علی موحد و صمد موحد، تهران، نشر کارنامه.
6
بهشتى، احمد ،(1386)، تجرید شرح نمط هفتم از کتاب الاشارات و التنبیهات، قم، بوستان کتاب.
7
__________، (1391)، زلال حکمت: مجموعه مقالات فلسفی احمد بهشتی، قم، انتشارات دانشگاه قم.
8
__________،(1382)، غایات و مبادی، شرح نمط ششم از کتاب اشارات و تنبیهات، قم، انتشارات بوستان کتاب.
9
بهمنیار بن مرزبان، (1362)، التحصیل، به اهتمام عبدالله نورانی و محمدتقی دانش پژوه، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.
10
خفری، شمس الدین محمد بن احمد، (1382)، تعلیقه بر الهیات شرح تجرید ملا علی قوشچی، مقدمه و تصحیح: فیروزه ساعتچیان، تهران، نشر میراث مکتوب.
11
_______________، (1396)، مجموعه رسائل علوم عقلی، شیراز ، انتشارات ارم شیراز.
12
سهروردی، یحیی بن حبش، (1385)، المشارع و المطارحات، ترجمه صدرالدین طاهری، تهران، مجلس شورای اسلامی.
13
غزالى، محمد بن محمد، (1955م)، تهافت الفلاسفه، تصحیح: سلیمان دینا، چاپ مصر.
14
_____________ ، (1391)، تهافت الفلاسفه، ترجمه: حسن فتحی، تهران، انتشارات حکمت.
15
فخر رازى ، محمد بن عمر ، المطالب العالیه، (1987م)، بیروت.
16
قاضی عبدالجبار، (1965)، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، قاهره، الدار المصریه.
17
کاپلستون، فردریک چارلز،(1388)، تاریخ فلسفه یونان و روم، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات سروش.
18
مطهری، مرتضی، (1392)، مجموعه آثار ، تهران، انتشارات صدرا، هفتم.
19
ملاصدرا (صدرالدین شیرازی)، محمد بن ابراهیم، (1981م)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، (9جلدی)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
20
__________________________، (1389)، الشواهد الربوبیة، ترجمه و شرح: جواد مصلح، تهران، انتشارات سروش.
21
_________________________،(1387)، المبدا و المعاد، مقدمه: سید جلال آشتیانی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
22
___________________________، (1364)، المظاهر الالهیه، ترجمه: سیدحمید طبیبیان، تهران، انتشارات امیرکبیر.
23
___________________________، (1380)، مبدأ و معاد، ترجمه و شرح: محمد ذبیحی، قم، انتشارات اشراق.
24
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادهای علامه خفری بر نظریه علم الهی ابن سینـا
مسئلهی علم باریتعالی قبل و بعد الایجاد اشیاء یکى از عمیق ترین و غامضترین مسائل فلسفى و کلامی در تاریخ تفکر اسلامی بوده است. شیخ الرئیس، علم باریتعالی به ماسوی قبل و بعد الایجاد اشیاء را به واسطهی صور مرتسمه و علم حصولی می داند. علامه خفری با دقت نظر و ارائه دلایل متقن، با رد صور مرتسمه و با مطرح کردن علم کمالی اجمالی و تفصیلی، بیان میکند که علم باریتعالی عین ذات و ذات واجب به اعتبار ذاتش، منشأانکشاف تمامی موجودات بوده و عین آن چیزی است که در خارج ایجاد کرده است؛ پس تمامی ممکنات به اعتباری علم الهی و به اعتباری معلوم الهیاند. خفری اعتقاد به صور مرتسمه را مستلزم محل واقع شدن، منفعل شدن و استکمال ذات به وسیله صور مرتسمه دانسته است. نگارنده معتقد است که صدرالدین شیرازی در مسئلهی علم باریتعالی قبل و بعد الایجاد اشیاء از آراء علامه خفری تاثیر پذیرفته است.
https://www.aghlodin.ir/article_132062_c0f3123eaaef9b4b7e87b0c803760a83.pdf
2020-03-20
39
56
ابنسینا
علامه خفری
علم الهی
صور مرتسمه
علم ذاتی
مصطفی
سامانی
mostafa.samani92@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
LEAD_AUTHOR
احمد
بهشتی
a.beheshti@chmail.com
2
استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات
AUTHOR
حبیب اله
ابراهیمی
h.ebrahimi377@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن رشد، (1964م)، تهافت التهافت، مصر.
2
ابن سینا، حسین بن عبداله، (1390)، الهیات از کتاب شفا، ویرایش و ترجمه: ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات امیرکبیر.
3
_______________، (1388)، اشارات و تنبیهات، ترجمه و شرح: حسن ملکشاهی، تهران، انتشارات سروش.
4
_____________، (1404ق)، الشفاء – الإلهیات، قم، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
5
ابن عربی، (1385)، فصوص الحکم، ترجمه: محمد علی موحد و صمد موحد، تهران، نشر کارنامه.
6
بهشتى، احمد ،(1386)، تجرید شرح نمط هفتم از کتاب الاشارات و التنبیهات، قم، بوستان کتاب.
7
__________، (1391)، زلال حکمت: مجموعه مقالات فلسفی احمد بهشتی، قم، انتشارات دانشگاه قم.
8
__________،(1382)، غایات و مبادی، شرح نمط ششم از کتاب اشارات و تنبیهات، قم، انتشارات بوستان کتاب.
9
بهمنیار بن مرزبان، (1362)، التحصیل، به اهتمام عبدالله نورانی و محمدتقی دانش پژوه، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.
10
خفری، شمس الدین محمد بن احمد، (1382)، تعلیقه بر الهیات شرح تجرید ملا علی قوشچی، مقدمه و تصحیح: فیروزه ساعتچیان، تهران، نشر میراث مکتوب.
11
_______________، (1396)، مجموعه رسائل علوم عقلی، شیراز ، انتشارات ارم شیراز.
12
سهروردی، یحیی بن حبش، (1385)، المشارع و المطارحات، ترجمه صدرالدین طاهری، تهران، مجلس شورای اسلامی.
13
غزالى، محمد بن محمد، (1955م)، تهافت الفلاسفه، تصحیح: سلیمان دینا، چاپ مصر.
14
_____________ ، (1391)، تهافت الفلاسفه، ترجمه: حسن فتحی، تهران، انتشارات حکمت.
15
فخر رازى ، محمد بن عمر ، المطالب العالیه، (1987م)، بیروت.
16
قاضی عبدالجبار، (1965)، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، قاهره، الدار المصریه.
17
کاپلستون، فردریک چارلز،(1388)، تاریخ فلسفه یونان و روم، ترجمه: سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات سروش.
18
مطهری، مرتضی، (1392)، مجموعه آثار ، تهران، انتشارات صدرا، هفتم.
19
ملاصدرا (صدرالدین شیرازی)، محمد بن ابراهیم، (1981م)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، (9جلدی)، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
20
__________________________، (1389)، الشواهد الربوبیة، ترجمه و شرح: جواد مصلح، تهران، انتشارات سروش.
21
_________________________،(1387)، المبدا و المعاد، مقدمه: سید جلال آشتیانی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
22
___________________________، (1364)، المظاهر الالهیه، ترجمه: سیدحمید طبیبیان، تهران، انتشارات امیرکبیر.
23
___________________________، (1380)، مبدأ و معاد، ترجمه و شرح: محمد ذبیحی، قم، انتشارات اشراق.
24
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه عضدالدینایجی
یکی از مسائل مهم وجود شناسی صفات خداوند، مسئله رابطه ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات خداوند متعال به صفات کمال است. پرسش این است که آیا صفات کمال از حیث وجود خارجی، عین ذات الهی هستند یا زائد بر ذات؟ این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی آراء عضدالدینایجی در مسئله مزبور است. ایجی متکلمی اشعری است و در این مسئله از دیدگاه اشاعره که طرفدار زیادت خارجی صفات بر ذات الهی هستند حمایت می کند. با این وجود، وی در کتاب «المواقف» به نقد ادله اشاعره میپردازد، بدون آن که خود استدلال جدیدی را ارائه کند. افزون بر آن، دلایل قائلین به عینیت ذات الهی با صفات کمال را نیز نقد می کند. گویا بسنده کردن به نقد ادله مخالف را دلیلی کافی برای حمایت از دیدگاه مورد قبول خود میداند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که هرچند نقدهای ایجی بر ادلۀ اشاعره وارد است، اما نقدهای وی بر ادلۀ قائلین به عینیت، قابل پاسخگویی است. نتیجه نهایی مقاله آن است که تلاش ایجی برای دفاع از مسلک اشعریان در مسئله زیادت صفات بر ذات، قرین توفیق نبوده است.
https://www.aghlodin.ir/article_132063_0f1de242a20bec220e5561edbf69578f.pdf
2020-03-20
57
75
واجبالوجود
توحید صفاتی
صفات ذات
زیادت
ایجی
مهدی
قلی پور
mahdigholipour186@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
سعیدی مهر
saeedi@modares.ac.ir
2
استادگروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید صدرالدین
طاهری
ss_tahery@yahoo.com
3
استاد گروه فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
آمدى، سیف الدین، (1413)، غایة المرام فی علم الکلام، بیروت، دار الکتب العلمیة.
1
2-ابراهیمیدینانی، غلامحسین،(1366)، قواعد کلی فلسفه اسلامی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
2
3-احمدوند، معروفعلی، (1389)، رابطه ذات و صفات الهی، قم، مؤسسه بوستان کتاب.
3
4-استرآبادی، محمدجعفر، (1382)، البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة، قم، مکتب الأعلامالإسلامی.
4
5-اشعرى، ابوالحسن، (1400)، مقالات الإسلامیین و اختلافالمصلین، آلمان– ویسبادن- فرانس شتاینر.
5
6-اعتصامی، عبدالهادی، (1398)، "وجودشناختی صفات الهی از منظر متکلمان مدرسه بغداد"، شیعه پژوهشی، شماره16.
6
7-ایجی، عبدالرحمن، (1325)، شرحالمواقف، شرح میرسیدشریف، قم، الشریفالرضی.
7
8-ایجی و محققدوانى و افغانی سیدجمالالدین. (1423)، التعلیقات على شرح العقائدالعضدیة، بیجا
8
9-بدوی، عبدالرحمن، (1970)، تاریخ اندیشههای کلامی، ترجمه: حسینصابری، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
9
10-جمیلحمود، محمد، (1421)، الفوائد البهیة فی شرح عقائد الإمامیة، بیروت، مؤسسة الأعلمی.
10
11-حسینى تهرانى، سیدهاشم، (1365)، توضیحالمراد، تهران، انتشارات مفید.
11
12-حلبى، علىاصغر، (1376)، تاریخ علم کلام در ایران و جهان، تهران، انتشارات اساطیر.
12
13-حلی(علامه)، (1363)، انوارالملکوت فی شرحالیاقوت، قم، الشریف الرضی.
13
14-ـــــــــ، (1413)، کشفالمراد فی شرح تجرید، تعلیقیه آیتالله حسنزادهآملى،قم، مؤسسةالنشر.
14
15-رازی، فخرالدین، (1407)، المطالبالعالیة من العلمالإلهی، بیروت، دارالکتابالعربی.
15
16-سبحانى، جعفر، بیتا، بحوث فی الملل و النحل، قم، مؤسسة الإمامالصادق( ع).
16
17-سعیدیمهر، محمد، (1395)، آموزش کلام اسلامی. قم، طه.
17
18-شهرستانی، عبدالکریم، (1364)، الملل والنحل،قم، الشریفالرضی.
18
19- صدرالمتالهین،(1981)، الحکمه المتعالیه،الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء
19
التراث.
20
20-ـــــــــــــ، (1378)، المظاهرالإلهیة فی أسرار العلومالکمالیة، تهران، بنیاد حکمت صدرا.
21
21-طباطبایى(علامه)، محمدحسین، (1387)، مجموعه رسائل علامه طباطبایى، قم، بوستان کتاب.
22
22-عباسیحسینآبادی، حسن، (1395)، رویآورد وجودشناسانه اوصاف الهی در اندیشه کلامی علامه حلی(ره)، پژوهشنامه کلام، دوره 3، شماره 5.
23
23-فاضلمقداد، (1405)، ارشادالطالبین، قم، انتشارات کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی.
24
24-لاهیجى، فیاض، بیتا، شوارقالالهام فی شرح تجریدالکلام، اصفهان، مهدوی.
25
25-ــــــــــــــ، (1383)، گوهر مراد، تهران، نشر سایه.
26
26-مطهری،مرتضی، (1374)، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا.
27
27-ـــــــــــــ، (1372)، مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا.
28
28- مظفر، محمدرضا، (1377)، دلائلالصدق، ترجمه: محمد سپهری، تهران، امیرکبیر.
29
29-ــــــــــــــــ، (1387)، عقائدالإمامیة، تحقیق: دکتر حامد حنفى، قم، انصاریان.
30
30- میردامادی، سیدمجید،(1394)، تحلیل و بررسی رابطه ذات و صفات الهی، پژوهشنامه کلام، شماره2
31
ORIGINAL_ARTICLE
نقش خودشناسی در سبک زندگی اسلامی از منظر عقل و دین
فرهنگهای مختلف، روشهای متفاوتی برای زندگی انسان ارائه میدهند که برخاسته از نگرشهای متفاوت آنها به عالم هستی و انسان است و ارزیابی هر کدام از این سبکهای زندگی، نیازمند تحلیل دقیق و عمیق مبانی آنها است. از بین مبانی سبک زندگی، خودشناسی از مهمترین مبانی محسوب میشود و سؤال مهم در این بحث، تأثیر خودشناسی بر سبک زندگی و تحلیل نحوه این تأثیرگذاری است. بدین منظور در این نوشتار با روش تحلیلی - توصیفی، با تبیین هویت و حقیقت انسان و جایگاه او در عالم هستی و بر اساس ارتباط تنگاتنگ لایههای وجودی انسان، تأثیر خودشناسی بر سبک زندگی اسلامی، و تأثیر سبک زندگی بر تکامل انسان بررسی شدهاست و از منظر عقل و دین نحوه این تأثیرگذاری مورد تبیین و تحلیل قرار گرفتهاست. در آموزههای دینی از یک طرف، باورهای اعتقادی انسان مؤمن در رفتارهای او بروز پیدا میکند که ثمره آن، سبک زندگی خدامحور، آخرتگرا، کرامتخواه و جامعنگراست و از طرف دیگر کوچکترین رفتار در زندگی انسان، در رسیدن به تکامل روحی او تأثیر گذار است. بر اساس براهین عقلی نیز، حرکت استکمالی انسان در همین عالم مادی آغاز میشود و نفس انسان با حرکت جوهری خود به بالاترین درجات کمال روحی و معنوی دست مییابد.
https://www.aghlodin.ir/article_132064_726680570b1c0f5517fbb3174acc248a.pdf
2020-03-20
75
90
خودشناسی
انسانشناسی
سبک زندگی اسلامی
مبانی سبک زندگی
تکامل انسان
رضا
نوروزی
r.noroozi@qom.ac.ir
1
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
ابن شعبه حرانی، ابومحمد حسن بن علی، (1404 ق)، تحف العقول، قم، مؤسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دوم.
2
ابن عربی، محییالدین، (1997م)، نقش الفصوص، (موجود در رسائل ابن عربی، مقدمه: محمود محمود الغراب، تحقیق: محمد شهاب الدین العربی)، بیروت، دار صادر، اول.
3
_______________، (2001 م)، نسخة الحق، (موجود در رسائل ابن عربی، ج 1، تحقیق و تقدیم: سعید عبد الفتاح)، بیروت، مؤسسه انتشار العربی، اول.
4
_______________، (2009م)، فصوص الحکم، تحقیق عاصم ابراهیم الکیانی، بیروت، دار الکتب العلمیه، دوم.
5
_______________، (بیتا)، الفتوحات المکیة، 4 جلدی، بیروت، دار صادر.
6
اردبیلی، عبد الغنی، (1381)، تقریرات فلسفه امام خمینی (قدس سره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
7
ایازی، محمد علی، (1385)، تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی(ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مؤسسه چاپ و نشر عروج.
8
آلوسی، سید محمود، (1415 ق)، روحالمعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: علی عبدالباری عطیه، بیروت، دارالکتب العلمیه، اول.
9
بحرانی، سیدهاشم، (1416 ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، تحقیق: بخش مطالعات اسلامی مؤسسه بعثت، تهران، بنیاد بعثت، اول.
10
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، (1410 ق)، غرر الحکم و درر الکلم، تحقیق: سید مهدی رجائى، قم، دار الکتاب الإسلامی، دوم.
11
جوادی آملی، عبدالله، (1377)، مبادی اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 10)، قم، مرکز نشر اسراء.
12
_______________، (1379)،صورت و سیرت انسان در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 14)، قم، مرکز نشر اسراء.
13
_______________،(1380 الف)، تسنیم، تنظیم: احمد قدسی، ویرایش: علی اسلامی، قم، مرکز نشر اسراء، اول.
14
_______________، (1380 ب)، معاد در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 4)، تنظیم: علی زمانی قمشه ای، قم، مرکز نشر اسراء، اول.
15
الحافظ رجب البرسی، (بیتا)، مشارق انوار الیقین فی اسرار امیرالمؤمنین (ع)؛ بیروت، دارالاندلس.
16
حسینی طهرانی، سید محمد حسین، (1417 ق)، الله شناسی، مشهد، علامه طباطبایی.
17
الدیلمی، حسن بن محمد، (1412 ق)، إرشاد القلوب إلى الصواب، نشر شریف مرتضی، قم، اول.
18
زمخشری، محمود بن عمر، (1407 ق)، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، تصحیح: مصطفی حسین احمد، بیروت، دار الکتب العربی، چاپ سوم.
19
سید رضی، (1379)، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، دفتر نشر الهادی، سوم.
20
سیوطى جلال الدین، (1404 ق)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم، کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
21
شبّر، سید عبدالله، (1412 ق)، تفسیر القرآن الکریم، بیروت، دارالبلاغه للطباعه و النشر، اول.
22
شریفی، احمد حسین و همکاران، (1391)، همیشه بهار: اخلاق و سبک زندگی اسلامی، قم، نشر معارف، اول.
23
شریفی، احمد حسین، (1392)، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تهران، آفتاب توسعه.
24
صدر الدین شیرازی، محمد، (1341)، عرشیه، مصحح و مترجم: غلامحسین آهنی، اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
25
________________، (1354)، المبدا و المعاد، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
26
________________، (1375)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح: جلال الدین آشتیانی، حاشیه: ملا هادی سبزواری، بیروت، موسسه التاریخ العربی.
27
________________، (1360)، اسرار الآیات، تصحیح: محمد خواجوی، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
28
________________، (1363)، مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوی، تهران، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
29
________________، (1366)، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح: محمد خواجوی، قم، بیدار، دوم.
30
________________، (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، قم، مکتبه المصطفوی.
31
صدوق، ابوجعفر محمد بن علی، (1413 ق)، من لا یحضره الفقیه، قم، موسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم، سوم.
32
__________________،( بیتا)، علل الشرایع، قم، مکتبه الداوری.
33
__________________، (1395 ق)، کمال الدین، قم، دارالکتب الاسلامیه، دوم.
34
طباطبائی، سید محمد حسین، (1417 ق)، نهایة الحکمة، تحقیق و تعلیق: عباس علی زارعی سبزواری، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، چهاردهم.
35
________________، (1424 ق)، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی، اول.
36
________________، (بیتا)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی.
37
طبرسی، فضل بن حسن، (1373)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: محمد جواد بلاغی، تهران، انتشارات ناصر خسرو، سوم.
38
______________، (1377)، تفسیر جوامع الجامع، تهران، انتشارات دانشگاه تهران و مدیریت حوزه علیمه قم، اول.
39
عروسی حویزی، عبد العلی بن جمعه، (1415 ق)، تفسیر نور الثقلین؛ تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی، قم، انتشارات اسماعیلیان، چهارم.
40
قمی، علی بن ابراهیم، (1367)، تفسیر القمی، تحقیق: سیدطیب موسوی جزایری، قم دارالکتب، چهارم.
41
الکلینی، محمد بن یعقوب، (1365)، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چهارم.
42
لیثى واسطى، على بن محمد، (1376)، عیون الحکم والمواعظ، تحقیق: حسین حسنى بیرجندى، قم، دار الحدیث، اول.
43
مصباح یزدی، محمد تقی، (1379)، آموزش فلسفه، تهران، شرکت چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی،دوم.
44
__________________، (1380)، به سوی خود سازی، نگارش: کریم سبحانی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
45
__________________، (1387)، خودشناسی برای خود سازی، تدوین و نگارش: کریم سبحانی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، اول.
46
_________________، (1389)، معارف قرآن: خداشناسی، کیهان شناسی، انسانشناسی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، سوم.
47
مصطفوی، حسن، (1380)، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب، اول.
48
مطهری، مرتضی، (1361)، بیست گفتار، دفتر نشر اسلامی، هفتم.
49
___________، (1378)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران، صدرا.
50
مفید، محمد بن محمد، (1424 ق)، تفسیر القرآن المجید، تحقیق: سید محمد علی ایازی، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، اول.
51
________________، (1413 ق)، الارشاد، قم، کنگره جهانی هزارة شیخ مفید، اول.
52
مکارم شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان، (1374)، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیة، اول.
53
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی دینی پاسخگویی در قرآن کریم: راهبردی برای سیستمهای اجتماعی عقلانی
این پژوهش با هدف تبیین مفهوم پاسخگویی از طریق غور و بررسی در مبانی نظری و آیات قرآن کریم و روایات دینی مرتبط و با بهرهگیری از فرایند چرخهای تحلیل کیفی انجام شده است. بخش اول پژوهش نشان دهنده فراگیر بودن مفهوم پاسخگویی در قلمروهای مختلف زمانی، مکانی و موضوعی است؛ از پاسخگویی در برابر خداوند تا پاسخگویی به مردم. در بخش دوم از طریق مطالعه آیات قرآنی و تدبُر بر روی آنها با بهرهگیری از فهرست موضوعی تفاسیر نور و نمونه و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی فرایند چرخهای تحلیل، 59 مفهوم فراگیر احصاء و سپس این مفاهیم در ذیل 20 مفهوم محوری دسته بندی و در نهایت 9 مفهوم سازماندهی شده مشتمل بر حق گرایی، باطل گریزی، اطاعت الهی، عدم تکبر، ایمان، عمل صالح، تقوا، موازین الهی و وعده الهی به عنوان مبانی پاسخگویی در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری به منظور ترویج و توسعه آموزههای قرآنی حکمرانی اسلامی در سیستمهای اجتماعی عقلانی پیشنهاد شده است.
https://www.aghlodin.ir/article_132065_b0960a15beecf20809fbb42b22db0b4f.pdf
2020-03-20
91
112
پاسخگویی
مسئولیت
حکمرانی دینی
جعفر
ترک زاده
djt2891@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مهدی
امیری
mahdiamiri10@gmail.com
2
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
رحمت اله
مرزوقی
rmarzoghi@yahoo.com
3
استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمدجواد
سلمانپور
msalman@rose.shirazu.ac.ir
4
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه شیراز
AUTHOR
جعفر
جهانی
jjahani37@gmail.com
5
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه شیراز
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه، (1384)، ترجمه علی شیروانی،قم، مؤسسه انتشارات دارالعلم.
2
1- ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1376)، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، تهران، طرح نو.
3
2- ابن ابی الحدید، (1387 ق)، شرح نهجالبلاغه، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
4
3- ابنمنظور، محمد بن مکرم، (1414 ق)، لسان العرب، بیروت، دارالفکر.
5
4- اردلان، محمدرضا، بهشتیزاد، رقیه و سلطانزاده، وحید(1395)، «امکان استقرار سازمان های پاسخگوی سریع بر اساس مولفههای یادگیری سازمانی»، پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، سال هشتم، شمارهی پانزدهم.
6
5- السبزواری، (1417 ق)، شرح منظومة، به کوشش حسن حسن زاده آملی، تهران، ناب.
7
6- الوانی، سیدمهدی، امیری، مقصود و احمدی، کیومرث، (1391)، «از اخلاق اجتماعی سازمانی تا پاسخگویی اجتماعی سازمانی؛ رویکردی جهت استقرار نظام پاسخگویی احتماعی سازمانی در سازمانهای دولتی ایرانی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره 1.
8
7- الوانی، سیدمهدی و احمدی، کیومرث(1392)، «مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و ضرورت تبیین مولفه های آن در سازمان های دولتی ایران»، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛ سال اول، شماره 3.
9
8- امید، مسعود، (1373)، «ماهیت ایمان از دیدگاه علامه طباطبائی»، کیهان اندیشه، شماره 57.
10
9- ایجی، قاضی عضدالدین، (بی تا)، المواقف، بی جا، الشریف الرضی.
11
10- تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، (1410 ق)، غررالحکم و دررالکلم، قم، دارالکتاب الاسلامی.
12
11- ترکزاده، جعفر، (1388)، «روش پژوهش فرایند چرخهای تحلیل، روشی برای گردآوری، تحلیل و استنتاج از دادههای کیفی پربعد در مسیر توسعه دانش مدیریت اسلامی»، روششناسی علوم انسانی، س 15، ش 61.
13
12- حسنی، محمد و شاهین مهر، بهار، (1394)، «مدلیابی روابط بین اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی سازمانی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم، شماره 1.
14
13- خسروپناه، عبدالحسین، (1392)، «ترابط عقل و دین و تأثیر آن بر فرهنگ اسلامی»، راهبرد فرهنگ، شماره 23.
15
14- دانشی، غلامرضا، لسانی، مهدی، علوی، سید حمیدرضا و اخلاقی، مسعود ، (1398)، «استنباطهای رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا و انسان در تفسیر المیزان توسط علامه طباطبایی»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره 3، پیاپی 39.
16
15- درایتی، مصطفی، (1413 ق)، معجم الالفاظ غرر الحکم، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
17
16- ذاکری، محمد، اسدی، اسماعیل و لطفی، هادی، (1390)، «تبیین الگوی پاسخگویی و نظارت بر نظام اداری در حکومت علوی از منظر رابطه بوروکراسی و دموکراسی»، رسالت مدیریت دولتی، سال دوم، شماره چهارم.
18
17- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412 ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت، دارالعلم.
19
18- رستمیان، محمدعلی، (1393)، «مسئولیتپذیری و وظیفهشناسی از دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت (ع)»، پژوهشنامه حکمت اهل بیت(ع)، سال اول، شماره 2.
20
19- شریعتی، غلاممحمد و کاظمی، معصومه، (1395)، «بررسی میدان معنایی اطاعت در نظام توحیدی قرآن»، دوفصلنامه قرآن شناخت، سال نهم، شماره اول، پیاپی 16.
21
20- شهرستانی، محمدبن عبدالکریم، (1367)، المِلل و النَّحَل، قم، الشریف الرضی.
22
21- جرجانی، عبدالقاهر بن عبدالرحمن، (1371)، اسرار البلاغه فی علم البیان، نیویورک، اسپرینگر.
23
22- حجاج نیشابوری، مسلم، (1412 ق)، صحیح مسلم، ج 1، مصر، دارالحدیث.
24
23- طریحی، فخرالدین، (1375)، مجمع البحرین، تهران، کتابفروشی مرتضوی.
25
24- طوسی، محمدبن حسن، (1406 ق)، الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد، بیروت، دارالاضواء.
26
25- علیخانی، علی اکبر، (1384)، «نحوه پاسخگویی در حقوق اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، شماره 26.
27
26- عمید، حسن، (1390)، فرهنگ عمید، چاپ سی و هشتم، تهران، امیرکبیر.
28
27- غزالی، ابوحامد، (1412 ق)، احیاءالعلوم الدین، مصر، دارالحدیث.
29
28- فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410 ق)، کتاب العین، قمف هجرت.
30
29- فولادی، حفیظ الله و شفیعی، عباس، (1397)،«پاسخگویی کارگزاران از دیدگاه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نهج البلاغه»، تحقیقات نهج البلاغه، سال 17، شماره 57.
31
30- قرشی، سیدعلی اکبر، (1381)، قاموس قرآن، چاپ شانزدهم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
32
31- قمی، شیخ عباس، (1402ق)، سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، تهران، فراهانی.
33
32- کبیری سرمزده، جعفر، (1395) «مفهوم حق در دو پارادایم فقه مدنی و دموکراسی غربی»، آموزههای فقه مدنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شماره 14.
34
33- کردفیروزجایی، اسدالله، (1398)، «اعتبارسنجی کارکرد معرفتی عقل با تأکید بر دیدگاه شیخ مفید»، دوفصلنامه عقل و دین، سال یازدهم، شماره بیستم.
35
34- کلینی رازی، محمدبن یعقوب، (1381 ق)، اصول کافی، مکتبه الصدوق تهران.
36
35- مجلسی، محمد باقر، (1403ق)، بحار الانوار، بیروت، موسسه الوفاء.
37
36- محاسبی، حارث ابن اسد، (1420ق)، الرعایة لحقوق اللّه، مصر، دارالیقین.
38
37- محدثی، جواد، (1376)، «ایمان چیست؟ مؤمن کیست؟ »، دوماهنامه بشارت، شماره 1.
39
38- مصباح یزدی، محمدتقی، (1379)، راه راهنماشناسی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
40
39- مصطفوی خراسانی، سید جواد، (1377)، الکاشف عن الفاظ نهج البلاغه فی شروحه، لندن، تیندال.
41
40- مطهری، مرتضی، (1395)، ده گفتار، قم، انتشارات صدرا.
42
41- مقداد، فاضل، (1405 ق)، إرشاد الطالبین إلى نهج المسترشدین، به اهتمام محمود مرعشی، قم، کتابخانه عمومی آیتاللهمرعشی نجفی(ره).
43
42- مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
44
43- میدری، احمد و خیرخواهان، جعفر، (1383)، حکمرانی خوب: بنیان توسعه، تهران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
45
44- نبوی، سیدعباس، (1383)، «کالبدشکافی نظری و کاربردی رویکردهای پاسخ گویی در نظام ولایی»، اندیشه حوزه، شماره 49 و 50.
46
45- نراقی، مهدی بن ابی ذر معروف به ملامحمدمهدی، (1383ق)، جامع السعادات، ج۳، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات.
47
46- Basri, Hasan, Nabiha, Siti and Majid, Shabri., (2016), "Ccounting and Accountability in Religious Organizations: An Islamic Contemporary Scholars" Perspective, Gadjah Mada International Journal of Business, Vol. 18. No.2.
48
47- Ferris, Elizabeth, (2005), “Faith-Based and Secular Humanitarian Organizations”, International Review of the Red Cross, Vol. 87, No. 858.
49
48- Hopkins, Michael., (2004). "corporate social responsibility: an issues paper. International Labour Office". Geneva Working Paper, No. 27.
50
49- Iqmal Hisham Kamaruddin, Muhammad & Auzair, Sofiah., (2019), "Integrated Islamic Financial Accountability Model for Islamic Social Enterprise (ISE)", the Journal of Muamalat and Islamic Finance Research, Vol. 16, No. 1.
51
50- Lewis M.K., (2006), “Accountability and Islam”, Paper Presented at the Fourth International Conference on Accounting and Finance in Transition, Australia, Adelaide.
52
51- Maali, Bassam and Napier, Christopher., (2007), “Twenty Five Years of Islamic Accounting Research: A Silver Jubilee Review”, Paper Presented at the 5th Asia Pacific Interdisciplinary Perspectives on Accounting Conference, Australia, Auckland.
53
52- Saad, R. A. J., Aziz, N. M. A. & Sawandi, N., (2014). "Islamic accountability framework in the zakat funds management". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 164.
54
53- Sarantakos, Sotirios, (1998). Social Research, ٢nd Ed, Hampshier & London, Mac Millan Press Ltd.
55
54- Siraj, S. A., (2012). An empirical investigation into the accounting, accountability and effectiveness of waqf management in the State Islamic Religious Councils (SIRCs) in Malaysia (Doctoral dissertation). Cardiff University, United Kingdom.
56
55- Sulaiman, M., (2005), “Islamic Corporate Reporting, Between the Desirable and the Desired, First edition, Malaysia, International Islamic University Malaysia, Research Centre.
57
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین فلسفی عرفانی الگوی انسان کبیر در نظریه ولایت فقیه امام خمینی رضوان الله علیه
امام خمینی در کنار فقاهت خود شخصیت بینظیری در علوم فلسفه و عرفان داشتند لذا نمی توان در منظومه فکری ایشان دیدگاه های فلسفی و عرفانی امام خمینی را نادیده گرفت، در حقیقت اندیشه عرفانی امام بستر و زمینه ساز اندیشه فقه سیاسی ایشان بوده است. از منظر امام خمینی بین ولایت انسان کامل و ولایت فقیه یک نوع تناسب و هماهنگی است که در دوران غیبت امامت سیاسی انسان کامل، در ولایت فقیه تجلی و تبلور یافته است. تشریعات وارد شده در دین اسلام، ریشه در تکوین و عالم حقیقت دارد و رسیدن به سر و باطن حقایق اسلام تنها میسور انسان کامل است. از آنجا که ولایت فقیه شأنی از شئون ولایت مطلقه انسان کامل است؛ اراده های جامعه را در جهت اراده انسان کامل تفسیر نموده است و تئوری ولایت فقیه، ظهور و تجلی ولایت انسان کامل در حوزه اجتماعی و سیاسی در دوران غیبت می باشد. این مقاله در صدد تبیین و اثبات این مسئله میباشد که بنمایههای فلسفی و عرفانی امام زمینهساز و ظهور اندیشه فقهی امام (تئوری اندیشه ولایت فقیه) است.
https://www.aghlodin.ir/article_132066_668157ddda96c27580542a038977c95b.pdf
2020-03-20
113
128
ولایت انسان کامل
امام خمینی
ولایت فقیه
دوره غیبت
حمیدرضا
شب بویی
hamid.shabbooie@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی/ دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
محمد
قمی اویلی
shabbooei2007@gmail.com
2
کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابن عربی، محیالدین، (1370)، فصوص الحکم، تعلیق ابوالعلاء عفیفی، تهران، انتشارات الزهرا(ع) ،دوم.
2
اردبیلی، سید عبدالغنی، (1381)، تقریرات فلسفه امام خمینی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
3
بیضاوی، عبدالله بن عمر، (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل(تفسیر البیضاوى)، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی.
4
جامی، عبدالرحمن، (1370)، نقد النصوص فى شرح نقش الفصوص، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
5
حائری یزدی، مهدی، (1394)، کاوش های عقل عملی، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
6
زمخشری، محمود بن عمر، (۱۴۰۷ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، بیروت، دارالکتاب العربی.
7
سبزواری، ملا هادی، (۱۳۶۹)، شرح المنظومة، تعلیقه: علامه حسن زاده، تهران، نشر ناب.
8
___________، (1374)، شرح مثنوی(سبزواری)، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
9
___________ ، (1382)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تصحیح: مصطفی محقق داماد، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
10
طباطبایی، محمد حسین، (1417)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.
11
عاملی، شیخ بهاء الدین محمد، (1363)، المخلات، ریاض، عالم الکتب.
12
علیخانی، علی اکبر، (1390)، اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
13
مجلسی، محمدباقر، (1403)، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
14
مصباح یزدی، محمدتقی، (1391)، نظریه سیاسی اسلام، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
15
مطهری، مرتضی، (1384)، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، تهران، صدرا، هفتم.
16
موسوی خمینی، سید روح الله، (1386)، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، تهران، انتشارات پاسدار اسلام.
17
__________________، (1382)، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
18
__________________، (1376 الف)، شرح دعاء السحر، ترجمه: احمد فهری، تهران، انتشارات فیض کاشانی.
19
__________________، (1376 ب)، مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
20
__________________، (1360)، مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، تهران، پیام آزادی.
21
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت تحلیلی عوامل آسیب زا در خردورزی مبتنی بر رهیافت های نهج البلاغه
یکی از مهم ترین ویژگی های متمایز کننده انسان از دیگر انواع مخلوقات، خردورزی است. در موارد متعدد این ویژگی که در انسان وجود دارد دچار آسیب های جدی شده و کارایی خود را برای شکل دهی جهان بینی صحیح از دست می دهد. چنین انسانی نمی تواند در راستای خودشکوفایی مناسب و مورد تایید ادیان آسمانی برنامه ریزی کرده و گام بردارد. بنابراین، شناخت عوامل آسیب زا در خردورزی از اهمیت و ضرورت برخوردار می باشد. این جستار با روش توصیفی-تحلیلی در پی واکاوی گزاره های کتاب شریف نهج البلاغه درباره عوامل آسیب زا در عقل می باشد. یافته های تحقیق حاکی از آن است برخی عوامل فردی مانند تاثیرات منفی هوای نفس، شیطان و جذب جهان مادی می تواند در محدودسازی عقل تاثیرگذار باشد. و عوامل اجتماعی مانند عوام زدگی، همنشینی با انسان های نامناسب و انحرافات اجتماعی نیز در این آسیب اهمیت دارند. در نتیجه با برداشتن موانع خردورزی می توان مسیری متعالی در دنیا و آخرت را برنامه ریزی و اجرا نمود.
https://www.aghlodin.ir/article_132067_a327817726fc749dc904b91fefabf1a6.pdf
2020-03-20
129
142
نهج البلاغه
عقل
شکوفایی نفس
آسیب شناسی
عباس
بخشنده بالی
a.bakhshandehbali@gmail.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
نهج البلاغه امیر المؤمنین(ع)، (1414ق)، تصحیح: صبحی صالح، قم، هجرت.
2
آشتیانى، جلال الدین، (1370)، شرح مقدمه قیصرى، تهران، انتشارات امیرکبیر سوم،.
3
ابن فارس، ابوالحسن احمد، (1404ق)، معجم مقابیس اللغه، قم، مکتب الاعلام الاسلامیه.
4
ابن منظور، محمد بن مکرم، (1363)، لسان العرب، قم، انتشارات حوزه علمیه قم.
5
ابنمیثم، میثم بن علی، (1375)، شرح نهج البلاغه ابن میثم، ترجمه: علی اصغر نوابی یحیی زاده، مشهد، انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
6
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، (1378)، غرر الحکم، ترجمه: رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، دوم.
7
حسینی، حسین، (1390)، خرد و خردمندی در نهج البلاغه، قم، انتشارات زائر.
8
جرجانى، علی بن محمد، (1370)، التعریفات، تهران، ناصر خسرو،چهارم.
9
جوادی آملی، عبدالله، (1387)، انتظار بشر از دین، قم، اسراء، چهارم.
10
-----------------، (1394)، حکمت نظرى و عملى در نهج البلاغه، قم، اسرا،، هشتم.
11
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1416 ق)، مفردات الفاظ القرآن الکریم، بیروت، دارالشامیه.
12
خاتمی، احمد، (1389)، رسالت خواص، قم، بوستان کتاب، سیزدهم.
13
رشاد، علی اکبر، (1380)، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
14
روح الامینی، محمود، (1368)، مبانی انسان شناسی، تهران، انتشارات عطار.
15
سلیمی، علی، (1387)، جامعه شناسی کجروی، چاپ چهارم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
16
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1981م)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت، دارالاحیاء التراث.
17
طارمى، صفى الدین محمد، (1377)، انیس العارفین(تحریر فارسى شرح منازل السائرین عبدالرزاق کاشانى)، تهران، انتشارات روزنه.
18
طباطبایی، محمدحسین، (1374)، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، ج 2 و 4، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، چاپ یازدهم، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
19
فراهیدی، خلیل بن محمد، (1383)، العین، قم، انتشارات اسوه، دوم.
20
فیض کاشانى، ملامحسن، (1372)، راه روشن(ترجمه المحجة البیضاء)، ترجمه محمد صادق عارف، مشهد، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوى.
21
فیومى، احمدبن محمد، (1383)، المصباح المنیر، قم، دارالهجره، سوم.
22
قرشی، علی اکبر، (1387)، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، دوازدهم.
23
مدرس وحید، احمد، (بی تا)، شرح نهج البلاغة، قم، بی نا.
24
مطهری، مرتضی، (1365)، روحانیّت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
25
-------------، (1384)، مجموعه آثار شهید مطهری، تهران، صدرا، هفتم.
26
-------------، (1388)، ده گفتار، تهران، صدرا، بیست و هشتم.
27
مکارم شیرازی، ناصر، (1375)، پیام امیرالمؤمنین(ع)، تهران، دار الکتب الإسلامیة.
28
مولوی، جلال الدین محمد، (1373)، مثنوی معنوی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
29
-------------------------، (1384)، دیوان کبیر شمس، تهران، طلایه.
30
ORIGINAL_ARTICLE
روش های فقه الحدیثی ملاصدرا در شرح «اصول کافی»
فهم روایات ، نیازمند روش صحیح علمی است که آن را « فقه الحدیث » مینامیم. بررسی متن، مهمترین راه ارزیابی حدیث است که حتی درصورت صحت سند آن، حکم بطلان حدیث را امضاء می کند. محدثان شیعه تلاشهای فراوانی جهت فهم صحیح کلام معصومین (ع) انجام داده اند . شرح اصول کافی ملاصدرا، از جمله شروحی است که بر این منبع مهم شیعی نگاشته شده است؛ این مقاله با تکیه بر این اثر ارزشمند، تلاش کرده است تا با روش توصیفی– تحلیلی روش های ملاصدرا را در فهم احادیث استخراج کند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ملاصدرا در شرح روایات،از اصولی هم چون توجه به معانی دقیق واژه ها، توجه به علم صرف و نحو، توجه به آرایههای ادبی ، توجه به قرائن ناپیوسته درفهم احادیث، تأویل روایات متشابه، تشکیل خانواده ی حدیث، بیان وجوه معنایی مختلف وبهره گیری از عقل برای بیان حدیث بهره جسته است.
https://www.aghlodin.ir/article_132068_5aed84553c0bdbbbd73bba53f2714574.pdf
2020-03-20
143
162
حدیث
روشهای فهم حدیث
شرح اصول کافی
ملاصدرا
قاسم
فائز
ghfaez@ut.ac.ir
1
استاد دانشکده الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
اعظم
خدامی پور
khodami14@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث و زبان وادبیات عرب، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
سید محمد
رضوی
dsmrazavi@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث و زبان و ادبیات عرب، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
AUTHOR
القرآن کریم، (1396)؛ ترجمه: ابوالفضل بهرام پور، تهران، انتشارات اسوه.
1
نهج البلاغه؛ ترجمه محمد دشتی ،(1379) ، قم ،انتشارات مشهور.
2
آقا بزرگ تهرانی، محمد بن حسن، (1403ق)، الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت، دارالاضواء.
3
ابن بابویه، محمدبن علی ،(1398ق) ، التوحید، قم، جامعه مدرسین.
4
ابن شعبه، حسن بن علی،( 1404 )، تحف العقول عن آل الرسول (ص) ، قم، انتشارات اسلامی، دوم.
5
ابن منظور، محمد بن مکرم، ( بی تا )، لسان العرب، بیروت ، بی تا.
6
ابن مالک، محمد بن عبدالله، (1422ق) ، إیجاز التعریف فی علم التصریف، تحقیق: محمد مهدی عبد الحی عمادر سالم، المدینه المنوره، وزاره التعلیم العالی بالجامعه الاسلامیه.
7
ابن هشام انصاری،یوسف بن احمد،( 1979م)، أوضح المسالک إلی ألقیه إبن مالک ، بیروت، دارالجبل.
8
استرآبادی، رضی الدین محمد بن حسن، (1402ق)، شرح شافیه ابن الحاجب، تحقیق: محمد نور الحسن –محمد الزفزاف –محمد محی الدین، بیروت، دارلکتب العلمیه.
9
اردکانی، محمدعلی، (1388) ،تحفه الاولیاء (ترجمه اصول کافی) ، تهران، انتشارات دارالحدیث.
10
جرجانی، عبد القاهر، (1407ق)، المفتاح فی الصرف، تحقیق: علی التوفیق الحمد، بیروت، موسسه الرساله.
11
10. حرعاملی، محمدبن حسن ،(1409ق)، وسائل الشیعه، قم ،موسسهی آل البیت.
12
11. حویزی، عبد علی بن جمعة،( 1415 ق)، تفسیر نور الثقلین، قم، انتشارات اسماعیلیان، چهارم.
13
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین،(1412ق)، مفردات فی غریب القرآن، دمشق بیروت، دارالعلم دارالشامیه.
14
زبیدی، محمد مرتضی،(بی تا)، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت، مکتبه الحیاه.
15
سبحانی تبریزی، (1420ق)، اصول الحدیث واحکامه فی علم الدرایه، قم ، دفتر موسسه امام صادق(ع).
16
شهید ثانی، زینالدین بن علی، (1409 ق)، منیة المرید، قم، مکتب الإعلام الإسلامی.
17
شیخ طوسی، محمدبن حسن، (1409ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
18
صدر، سیدمحمدباقر، (1410ق)، دروس فی علم الاصول، الحلقه الثالثه، بیروت ، دارالتعارف للمطبوعات.
19
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1389) ،تفسیر القرآن الکریم، تصحیح وتحقیق:محمد خواجوی،تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
20
_______________________،(1366)، شرح الاصول الکافی، تهران، موسسهی مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
21
_______________________،(1383)، شرح الاصول الکافی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
22
_______________________،(1385) ، شرح الاصول الکافی، تصحیح: سید محمد خامنه ای، تحقیق ومقدمه: سید مهدی رجائی، تهران، انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
23
طبرسی، حسن بن فضل، (1385 ق) ، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، نجف، کتابخانه حیدریه.
24
طبری، محمد بن جریر بن یزید، (1412 ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمکتبه.
25
24. غفاری، علی اکبر، (1369)، تلخیص مصباح الهدایة، تهران، نشرصدوق.
26
25. غلایینی،مصطفی، (1378ق)، جامع الدروس العربیه، بیروت، المکتبه المصریه.
27
26. فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، (1406 ق)، الوافی، اصفهان، مکتبة الإمام أمیر المومنین علی (ع).
28
27. قنبری، محمد، (1387)، شناختنامه کلینی وکافی، قم، نشر دارالحدیث.
29
28. قطبالدین راوندی، سعید بن هبة الله، (1409 ق)، الخرائج و الجرائح، قم، مؤسسه امام مهدی (ع).
30
29. کارگر، رحیم، (1388) ،مهدویت (دوران ظهور)، قم، دفترنشرمعارف.
31
30. کلینی، محمد بن یعقوب،(1392 ق)، الکافی، ترجمه وشرح: محمدباقرکمره ای، تهران، مکتبة الإسلامیه.
32
31. ______________،(1362) ،الکافی، مترجم:سیدجوادمصطفوی، تهران، انتشارات اهل بیت(ع).
33
32. کربن، هانری، (1383)، تاریخ فلسفهی اسلامی، ترجمه ی جواد طباطبائی، تهران، انتشارات کویر.
34
33. کراجکی، ابوالفتح محمدبن علی،(1410ق)، کنزالفوائد، قم ،انتشارات دارالذخائر.
35
34. المالکی، زهیر؛ ابوالنور، محمد، (1412ق)، اصول الفقه، قاهره، المکتبة الازهریة للتراث.
36
35. مظفر، محمدرضا، (1370)، اصول الفقه، قم، موسسه النشرالاسلامی التابعة لجماعه المدرسین.
37
مجلسی، محمدباقر، (1403ق)، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
38
37. مسعودی،عبدالهادی، (1389 )، روش فهم حدیث، قم:انتشارات زائر.
39
38. مفید، محمد بن محمد،(1413 ق)، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید.
40
39. معارف، مجید،(1383)، "خانواده حدیث ونقش آن درفقه الحدیث"، پژوهش دینی، شماره8.
41
40. مدیرشانه چی، کاظم ،( 1362)، علم الحدیث ودرایة الحدیث، قم ، دفترانتشارات اسلامی.
42
نوری، حسین بن محمدتقی، ( 1408 ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت، مؤسسة آل البیت (ع).
43
نصیری،علی، (1381)، نگاهی به شرح صدرالمتألهین بر اصول الکافی، علوم حدیث، شماره 24.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مقولههای تفسیری ابومسلم در مجمعالبیان و نقدهای علامه بر آن
این نوشتار بر آن است که بهنقد و بررسی برخی آرای تفسیری ابومسلم مستخرج از مجمعالبیان، با تأکید بر نظرات ارزشمند علامه طباطبایی بپردازد. علامه پس از ذکر نظر خویش گاهی نظر مخالف خود را با بیان نام ابومسلم ارائه کرده و گاهی اشارهای به نام او نکرده و با دلایل متقن به رد نظرات ابومسلم پرداخته است. در این جا آن نظراتی مطرحشده که علامه صرفاً بهنقد آنان پرداخته است. در این پژوهش از روش کتابخانهای و کیفی استفادهشده است. ازجمله موضوعاتی که به آنان پرداختهشده میتوان به موضوعاتی همچون: نظر فقهی- تفسیری ابومسلم، چگونگی دفن هابیل، معاد و رستاخیز، اشاره نمود که منحیثالمجموع نقدهای علامه بر آرای ابومسلم که منجر به رد نظرات او شده شامل این حالتها میگردد که عبارتاند از: 1- آرای ابومسلم که خلاف ظاهر و سیاق آیه بوده؛ 2- مقولاتی که توجیه و دلیل نداشتند؛ 3- مقولاتی که با دلایلی آن ها را نپذیرفته است.
https://www.aghlodin.ir/article_132069_ecf4dc58bf3e49a01216156df407ab0c.pdf
2020-03-20
163
176
تفسیر
مجمعالبیان
طبرسی
ابومسلم
علامه طباطبایی
مسلم
صالحی زاده
moslem.salehizadeh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری تخصصی علوم قرآن و حدیث-دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
AUTHOR
احمد
بهشتی
abeheshti5@yahoo.com
2
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،
LEAD_AUTHOR
علیرضا
مختاری
mokhtaari.ar@gmail.com
3
استادیار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، فسا، ایران
AUTHOR
قرآن کریم
1
1- حسینی شاهعبدالعظیمی، حسین بن احمد، (1363)،تفسیر اثناعشری. تهران، انتشارات میقات.
2
2- رضایی اصفهانی، محمد علی، (1392). منطق تفسیر(2)، قم، پژوهشگاه بین المللی المصطفی.
3
3- سید کریمی حسینی، سید عباس. (1382)، تفسیر علیین، قم، انتشارات اسوه.
4
4- شریف لاهیجی، محمد بن علی، (1373)، تفسیر شریف لاهیجی، تهران، دفتر نشر داد.
5
5- صادقی تهرانی، محمد، (1365)، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، انتشارات فرهنگ اسلامی.
6
6- طباطبایی، سید محمدحسین، (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم.
7
7- طباطبایی، سید محمد حسین،(1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم ،دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
8
8- طبرسی، علی بن فضل طبرسی، (1360)، مجمعالبیان، ترجمه مترجمان، تهران، انتشارات فراهانی.
9
9- فرانکفورد، چاوا و نچمپاس، دیوید، (1381)، ترجمهی فاضل لارجانی و رضا فاضلی، روش های پژوهش در علوم اجتماعی، تهران، سروش.
10
10- فیض کاشانی، ملا محسن، (1415)،تفسیر صافی، تهران، انتشارات الصدر.
11
11- قرائتی، محسن (1388)،تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهای از قرآن.
12
12- قرشی، سید علیاکبر، (1377)، تفسیر احسن الحدیث، تهران، بنیاد بعثت.
13
13- کاشفی سبزواری، حسین بن علی، (1369)، مواهب علیه، تهران، سازمان چاپ و انتشارات اقبال.
14
14- مسعودی،محمدمهدی،(1376)، درپرتوالمیزان(2)؛ روش شناسی تفسیر المیزان، پژوهشهای قرآنی، ش2.
15
15- مصطفوی، حسن، (1380)، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب.
16
16- مغنیه، محمدجواد، (1424)، تفسیر الکاشف، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
17
17- _________، (1425)، تفسیر المبین، قم، بنیاد بعثت.
18
18- مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، (1374)،تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
19
19- نجفی خمینی، محمدجواد، (1398)، تفسیر آسان، تهران، انتشارات اسلامی.
20