@article { author = {Faghihi, Ali Naghi}, title = {Emotional wisdom in the teachings of Islam with an emphasis on educational-psychological functions}, journal = {Reason and Religion}, volume = {9}, number = {17}, pages = {69-94}, year = {2017}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {Emotional wisdom in the teachings of Imam Ali (AS) with an emphasis on pedagogical-psychological functionsAli Naghi Faghihi AbstractThis study examines the pedagogical-psychological conditions and capabilities and functions of its emotional wisdom. This study used qualitative research with descriptive - analytic method, to deal with the problem is how to promote the function of reason? And fostering coordination of both cognitive and emotional intellect Educational Psychological what will work? The results showed that the teachings of Imam Ali (AS), but its source is not reason against emotion, And stressing the need to optimize performance with the help of revelation, wisdom, knowledge and experience, cognitive and emotional harmony, be nurtured Education Coordinator cognitive and emotional aspects of the functions of the intellect, cognitive development trend with the love of God, man, world, universe, life and human virtues The desirable trainee to function properly and lead a life of closeness and pleasure grounds to attain God provides.Keywords: reason, emotion, synchronization, Educational psychological functions}, keywords = {Emotional wisdom,rational abilities,Educational psychological functions}, title_fa = {عقل عاطفی در آموزه های اسلامی با تأکید بر کارکردهای تربیتی-روانشناختی آن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی شرایط و توانمندی های عقل عاطفی و کارکردهای تربیتی-روانشناختی آن است. این پژوهش از تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی – تحلیلی، به این مساله پرداخته است که چگونه می توان کارکرد عقل را ارتقا داد؟ و پرورش هماهنگ دو بعد شناختی و عاطفی عقل چه آثار تربیتی- روانشناختی خواهد داشت؟. نتایج این تحقیق نشان داد که در آموزه های امام علی(ع)، عقل در برابر عاطفه نیست بلکه سرچشمه آن است، و تاکید بر این است که جهت بهینه سازی کارکرد عقل باید با کمک گرفتن از وحی، علم و تجربه، بعد شناختی و عاطفی به صورت هماهنگ، پرورش یابد. از جمله کارکردهای پرورش هماهنگ جنبه های شناختی و عاطفی عقل، رشد شناختی توام با گرایش محبتی به خدا، انسانها، خود، جهان هستی، زندگی و فضائل انسانی است که متربی را به عملکردهای شایسته و مطلوب سوق می‌دهد و زمینه را برای نیل به حیات قرب و رضوان الهی فراهم می آورد.}, keywords_fa = {عقل عاطفی,توانمندی های عقلانی,کارکردهای تربیتی- روانشناختی}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_58048.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_58048_2d2ea9f05e8551e9f9643991de472cfd.pdf} }