@article { author = {Hosseini Shirvani, Seyed Mehdi and Torabi, Farhad}, title = {A Critical Overview of the Type of Allameh Tabatabai's Encounter in Exegesis with an Emphasis on the Infallibility of the Prophets}, journal = {Reason and Religion}, volume = {11}, number = {20}, pages = {231-256}, year = {2019}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = { In the introduction to Tafsir al-Mizan, Allameh Tabataba'i believes that some exegesists of the Holy Quran have imposed their theological beliefs on the Quranic verses and have used interpretation in what has been incompatible with their religious beliefs, yet such an explanation cannot be described as exegesis. The question that is raised is that despite others' warning against falling into the trap of presuppositions, how does Allameh react to the fallacious verses of non-infallibility while encountering with the presupposition of the infallibility of the prophets? Regarding the type of Allameh's encounter with such verses, the author generally maintains that in his explanation, while adhering to the theory of maximal infallibility, Allameh decides on justification and interpretation in lexical analysis of verses that are inconsistent with this theory, or in intellectual rhetoric, or in encrypting the relevant verses, and sometimes overlooks thorough examination of the verses. In dealing with these verses, Allameh attempts to somewhat rectify the apparent divergence between the presupposition of the absolute infallibility of the prophets and the fallacious verses of non-infallibility through rational analysis and the use of exegetic interpretation of the Quran by the Quran. This analytical-critical research collected data though a desk study.   Keywords: Allameh Tabatabai, Theological Presupposition, Infallibility of the Prophets, Interpretation, Exegesis      }, keywords = {Allamah Tabatabaii,effect of the presupposition,immaculacy of the prophets}, title_fa = {مروری انتقادی بر نوع مواجهه علامه طباطبایی در تفسیر با تکیه بر عصمت انبیا}, abstract_fa = {  علامه طباطبایی در مقدمه تفسیرالمیزان بر این باور است که شماری از مفسران قرآن کریم، عقاید کلامی خود را بر آیه­های قرآنی تحمیل کرده، وآن چه که با عقاید مذهبی آنان ناسازگار نموده است، به تأویل برده­اند، و در حقیقت، نمی­توان چنین تبیینی را تفسیر نام نهاد. حال این پرسش مطرح است که آیا علامه، با وجود هشدار دیگر­ان از فرو غلطیدن در دام پیش فرض­ها، خود در مواجهه با پیش انگاره عصمت انبیا، چگونه با آیات موهم عدم عصمت برخورد کرده است؟ نظریه کلی نگارنده در خصوص نوع برخورد علامه با چنین آیاتی، آن است که وی در تبیین خویش، با پایبندی به نظریه عصمت حداکثری، آیات ناسازگار با این نظریه را با تحلیل­های واژه شناختی، یا با کلی­گویی­های عقلانی و یا با رمزانگاری آیات مربوطه، راه توجیه و تأویل را برگزیده، و گاهی نیز، از بررسی دقیق آیه­ها روی برتافته است. علامه در برخورد با این آیات،کوشش کرده است تا با تحلیل­های عقلانی و بهره­گیری از روش تفسیری قرآن به قرآن، تزاحم ظاهری میان پیش فرض عصمت مطلق انبیا و ظواهر آیات موهم عدم عصمت را به گونه­ای علاج کند. روش تحقیق در این رساله، تحلیلی – انتقادی بوده، و از منابع کتابخانه­ای بهره جسته است.                                                                            }, keywords_fa = {علامه طباطبایی,پیش فرض کلامی,عصمت انبیا,تأویل,تفسیر}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_104870.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_104870_fbaa0bbb4af63debeda2668addc56d92.pdf} }