@article { author = {}, title = {Who is the best human}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {7-26}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {    Editorial board Abstract Undoubtedly, the final prophet is the best person and lord of all the prophets and apostles. If anybody has attained such position after him or not, and if he has attained, who is he? Mamoon al-Rashid-e Abbasi established a debate gathering consists of some the Kâlam authorities and the narrators and he conversed with them. They have recognized Abubakr as the best human and Mâmoon did Imam Ali (A). This writing, has criticed and studied a part of that long debate, that it is on the base of the verse of the cave, and it also believes Mâmoon’s reasoning that it is decisive and has added some comments to it.  }, keywords = {The best human,Mâmoon al-Rashid,The narrators,The Kâlam authorities,Imam Ali,Abubakr}, title_fa = {خیر البشر کیست ؟}, abstract_fa = {  هیأت تحریریه بدون شک، پیامبر خاتم9 خیرالناس و خیرالبشر و سید و سالار همه انبیاء و رسولان است. آیا بعد از آن حضرت کسی به چنان مقامی رسیده یا نرسیده، و اگر رسیده، کیست؟ مأمون الرشید عباسی مجلس مناظره‌ای با جمعی از محدثان و متکلمان برگزار کرد و با آن‌ها به گفتگو نشست. آن‌ها ابوبکر را خیرالبشر می‌شناختند و مأمون امام علی را  این نوشتار، بخشی از آن مناظره طولانی را که بر محور آیه غار است، مورد نقد و بررسی قرار داده و استدلالات مأمون را محکم دانسته و توضیحاتی نیز بر آن افزوده است.}, keywords_fa = {خیرالبشر,خیرالناس,مأمون الرشید,محدثان,متکلمان,ابوبکر,امام علی}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_38662.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_38662_158bcc49a199d144a32a4144d5c38274.pdf} } @article { author = {Ahmadi Sadi, Abas}, title = {Theism from the Viewpoint of Nahj-al-Balaghe}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {27-46}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {  The sophisticated issues on theism, due to God's glory, have made the Muslim philosophers confess the weakness of intellect and rationality.  These scholars, particularly from the time of Mollasadra untill now, are greatly indebted to Imam Ali for his exalted words and sayings in Nahj-al-Balaghe concerning theism. Among the theistical issues enlightened in Nahj-al-Balaghe are: the levels of pure monotheism, the possibility of knowing God, the levels of the human's knowledge of God, the manner of scribing God to perfection attributes, God's way of talking, God's fate and destiny, etc. It seems that the divine and intellectual sages' efforts together with taking advantage of Imam Ali's ideas and beliefs within the framework of hermeneutics have led to many logically plausible findings. These findings have been in line with the Qur'nic verses and the Islamic mystics' views.          Abbas Ahmadi Sa'di* *. Azad University, Fasa, Iran}, keywords = {Nahj-al-Balaghe,Intellectual Theism,Monotheism,Attributes of God}, title_fa = {خداشناسی عقلی در نهج البلاغه}, abstract_fa = {  هیچ فیلسوفی از اندیشیدن درباره‌ی خدا فارغ نبوده است. خواه خدا را بپرستد یا الحاد بورزد. اهمیت و صعوبت مسایل خداشناسی به علت عظمت و علو مکانت و مرتبه خداوند فلاسفه‌ی مسلمان را واداشته تا به قصور عقل اذعان کنند. آنچه ایشان - به ویژه از روزگار ملاصدرا و پس از وی توسط اتباع حکمت متعالیه تا زمان ما- درحیطه‌ی خداشناسی آورده‌اند، وامدار برخی کلمات و سخنان شامخ حضرت علی 7 است. از جمله مباحثی که در بخش الهیات بالمعنی‌الاخص تنها به مدد آموزه‌های نهج البلاغه تا حدودی روشنی یافته عبارت است از مراتب توحید حقیقی و ناب، امکان معرفت خداوند، مراتب معرفت انسان به حق تعالی، نحوه اتصاف خدا به اوصاف کمالیه، مسأله‌ی کلام (تکلم) الهی، مسأله‌ی اراده الهی و قضا و قدر. به نظر می‌رسد تأملات عقلی و فلسفی حکمای الهی همراه با بهره‌مندی و تأثر از کلمات آن حضرت7 توانسته است نتایج خردپسندی را به ارمغان آورد.  }, keywords_fa = {نهج البلاغه,خداشناسی عقلی,توحید,اوصاف الهی,حکمت متعالی}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_62330.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_62330_bfa1f0e787126a6603edd2ea39b9a337.pdf} } @article { author = {Behshti, mahdi}, title = {The space of God in the philosophy of Hume and Leibniz}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {47-66}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {  Question on God is one of the most important problems of philosophical and theological systems. This writing with choosing Hume and Leibniz from two systems of realism and empiricism studies and compares their views about God. Maybe can be said Hume and Leibniz contrary seriously in the problem, because Hume on the basis of his empirical system refuses the same arguments that Leibniz has used them in the proving of the being of God. The philosophy of Leibniz is a theocentric philosophical system whereas in the Hume’s philosophical system that knowledge is on the basis of sense and experience, faith in God – that it is a metempirical topic- has not a place.    }, keywords = {God,Believe,Argument,Hume,Leibniz}, title_fa = {جایگاه خدا در فلسفه هیوم و لایب‌نیتس}, abstract_fa = {پرسش از خدا، یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسایل نظام‌های فلسفی و کلامی است. این نوشتار با انتخاب هیوم و لایب‌نیتس از دو نظام فلسفی تجربه‌گرا و عقل‌گرا به بررسی و مقایسه نظرات ایشان درباره خدا پرداخته است. می‌توان گفت هیوم و لایب‌نیتس در این موضوع تقابل جدّی دارند چرا که هیوم بر مبنای نظام تجربه‌باورانه خویش، همان براهینی را که لایب‌نیتس برای اثبات وجود خدا به کار می‌برد، مورد اعتراض و نقّادی قرار می‌دهد. فلسفه لایب‌نیتس، فلسفه‌ای خدامحور است در صورتی که در نظام فلسفی هیوم که معرفت آدمی ریشه در حس و تجربه دارد، جایی برای اعتقاد به خدا که موضوعی فراتجربی است، باقی نمی‌ماند. مهدی بهشتی *   * دانشجوی دکتری فلسفه غرب؛ دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات      mbeheshti92@yahoo.com.}, keywords_fa = {خدا,اعتقاد,برهان,هیوم,لایب‌نیتس}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_62323.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_62323_cc8d69ab3d645a11b6f71e96e76f15e6.pdf} } @article { author = {Bahashti, said and Rasidi, Shirin}, title = {Methods of Intellectual Education on the Basis of Imam Reza’s words}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {67-102}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {  Abstract This research, which is an applied research, has been carried out for examining methods of intellectual education on the basis of Imam Reza’s statements. The method of this research is descriptive – analytic, the method of information gathering is documental, the method of analyzing information is content analysis, and it has been tried to respond to this question: What are the methods of intellectual education on the basis of Imam Reza’s statements? Finally, these findings have been obtained: on the basis of Imam Reza’s statements the methods of intellectual education are dividing to two groups: the methods of educating theoretical reason and the methods of educating practical reason. The methods of educating theoretical reason are: thinking, knowledge learning, and experience obtaining. These methods are used to the first aim of intellectual education, namely knowledge. The methods of educating practical reason are purification of the soul. This method is used to actualizing the second and third aims of intellectual education, namely faith and action. The steps of soul purification are: neglect cleaning, penitence, asceticism, attention and accounting, and virtue. Saeed Beheshti* Shirin Rashidi*   *. Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran *. MA in history and philosophy of education, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran}, keywords = {Imam Reza,Intellectual education,Methods of intellectual education}, title_fa = {روش‌های تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا}, abstract_fa = {چکیده این تحقیق، که از نوع تحقیقات کاربردی است، با هدف بررسی روش‌های تربیت عقلانی بر مبنای سخنان حضرت رضا7 انجام شده است، در این تحقیق تلاش شده به روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال پاسخ داده شود: روش‌های تربیت عقلانی برمبنای سخنان امام رضا چیست؟ در پایان پس از گردآوری اطّلاعات به روش کتابخانه‌ای و تجزیه و تحلیل آن‌ها به روش تحلیل محتوا، این نتایج به دست آمده است: به طور کلی بر مبنای سخنان امام رضا7، روش‌های تربیت عقلانی به دو دسته «روش‌های تربیت عقل نظری» و «روش‌های تربیت عقل عملی» قابل تقسیم‌بندی است. روش‌های تربیت عقل نظری عبارت‌اند از: روش تفکّر(اندیشه ورزی)،روش علم‌آموزی(تعلّم) و روش تجربه‌اندوزی که این‌ها برای تربیت عقل نظری و تحقق نخستین هدف تربیت عقلانی(علم) هستند. ولی روش‌های تربیت عقل عملی عبارت‌اند از: روش تزکیۀ نفس(روش خویشتن پالایی) و روش‌های متناظر با مراحل تزکیۀ نفس که برای تأمین دومین و سومین هدف تربیت عقلانی (ایمان و عمل) به کار می‌روند. مراحل روش تزکیۀ نفس عبارت‌اند از: غفلت‌زدایی (که خود شامل روش‌های ذکر، موعظه و عبرت آموزی است)، توبه، زهد، مراقبه و محاسبه و تقوا. سعید بهشتی* شیرین رشیدی**   *.  دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی&  beheshti@atu.ac.ir **. کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی& rashidi.shirin@ymail.com   تاریخ دریافت: 1/3/92،  تاریخ پذیرش: 1/4/92}, keywords_fa = {امام رضا,تربیت عقلانی,روش‌های تربیت عقلانی}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_62325.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_62325_1261bbb64368b241eac82102bbf210c2.pdf} } @article { author = {Shakar, Abdolali}, title = {The Indefinite Power of the Almighty and “Al-Vahed” Axiom}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {119-136}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = {For explaining the genesis of the universe, philosophers has long been believed that from a real simple thing does not appear, just one thing emerges. Because the emanation of a multitude from simple subject, it will require a multitude of modes and combinations in nature of the subject. This is what is incompatible with the unity and simplicity of the universe Creator. This is one of the main reasons of philosophers to prove the “Al-Vahed” Axiom. Some theologians such as Ghazali and Razy, believe that this rule limits the power of God. This could be a blasphemy to God. Because the other arguments prove that the power of God is infinite and absolute. So, they have tried to undermine the arguments of philosophers. But philosophers believe that this argument is not incompatible with God's omnipotence. It is based on the principle of causality and the rule of cognation between cause and effect, all beings - mediated or unmediated- are created by God. Due to issues such as absolute poverty of existence and indivisible entity and ascertainment the first real emanation, this incompatibility can be resolved.   Abdolali Shokr*. Shiraz University, Shiraz, Iran}, keywords = {“Al-Vahed” Axiom,first emanation,indivisible entity,copulative existence,unfolded existence}, title_fa = {قدرت نامتناهی خداوند و قاعده الواحد}, abstract_fa = {چکیده فیلسوفان در تفسیر نحوه پیدایش عالم از دیرباز به این باور رسیده‌اند که از یک امر واحد و بسیط به معنای واقعی، جز یک چیز پدید نمی‌آید؛ زیرا صدور کثرت از یک مصدر بسیط، مستلزم تعدد جهات و نشانه ترکیب در ذات آن خواهد بود که با وحدانیت و بساطت خالق جهان منافات دارد. این یکی از مهم‌ترین دلایل فلاسفه بر اثبات قاعده الواحد است که با عنوان «الواحد لایصدر عنه الا الواحد» بیان می‌شود. برخی از متکلمین مانند غزالی و فخررازی، مفاد این قاعده را موجب محدودیت در قدرت خداوند دانسته‌اند که می‌تواند با کفر برابری کند؛ زیرا براهین دیگری حاکی از قدرت نامحدود و مطلق خداوند است. به همین جهت آنان تلاش کرده‌اند ادله فلاسفه را مخدوش سازند. اما فلاسفه معتقدند این مسئله حاصل برهان است و در عین حال با قدرت مطلق خداوند ناسازگار نمی‌خوانند؛ زیرا مطابق اصل علیت و سنخیت، تمام موجودات با واسطه یا بی واسطه به ذات حق منتسب می‌شوند. به نظر می‌رسد با عنایت به مباحثی مانند بسیط الحقیقه و فقر وجودی ممکنات، و همچنین تعیین مصداق حقیقی صادر اول، ناسازگاری قاعده الواحد با قدرت الهی که مورد ادعای متکلمین است، قابل رفع باشد.   *. اعبدالعلی شکر*ستادیار دانشگاه شیراز alishokr67@gmail.com  }, keywords_fa = {قاعده الواحد,صادر اول,بسیط الحقیقه,وجود رابط,وجود منبسط}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_62327.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_62327_da3f87a3ceb87236f385e55f58432026.pdf} } @article { author = {Yaghobiyan, MOhammadhasan}, title = {Analysis and studying of the holy ghost nature in religion and wisdom point of view}, journal = {Reason and Religion}, volume = {5}, number = {8}, pages = {119-145}, year = {2013}, publisher = {Ahmad Behashti}, issn = {۲۵۸۸-۳۸۱X}, eissn = {2588-431X}, doi = {}, abstract = { The holy ghost is one of debates considered as inter-religion in fluential and koran's discussions and according to intra-religion aspect it's comparative. In this study, we try to analyze it from two views. Most of commentators, point o view is that Rouh- Al-Ghodos is Gabriel and in fact it's from Angels' kind. Philosophical aspect Knows Rouh- Al-Ghodos the same as Gabriel and equal them in active intellect. Narrations point of view knows the holy ghost separated and more bigger than other creations. In Christianity, the holy ghost is one of the triple letters who has divine traits. By criticizing and studying all these aspects, we conclude that Rouh- Al-Ghodos isn't Gabriel and it's apart from philosophical active intellect and of course it doesn't have divine traits. He's nothing except a creation that his job is to knowledge emanate and setting a right to prophets. It has some parts which is one holy ghost common between prophets and saints and the other one is just for Islam prophet and A’eme (peace be upon them). Muhammad hasan Ya'ghoobian* *.The university of Quran and Etrat , Esfahan, Iran}, keywords = {The holy ghost,Gabriel,active intellect}, title_fa = {تحلیل و بررسی ماهیت روح القدس از منظر عقل و دین}, abstract_fa = {  روح القدس یکی از مباحثی است که هم به لحاظ درون دینی در مباحث قرآنی و روایی مورد توجه است و هم به لحاظ برون دینی قابل مقایسه تطبیقی است. در این مقاله، سعی شده است تا ماهیت آن به هر د÷و لحاظ واکاوی شود. در این راستا چهار دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است. دیدگاه غالب مفسران این است که روح القدس همان جبرئیل و در واقع از سنخ فرشتگان است. دیدگاه فلسفی نیز روح القدس را همان جبرئیل می‌داند و این دو را با عقل فعال یکسان می‌انگارد. دیدگاه روایات اما، روح القدس را مخلوقی مغایر و بزرگتر از فرشتگان می‌داند. روح القدس در مسیحیت، یکی از اقانیم ثلاثه است که دارای صفات الوهی است. با نقد و بررسی این دیدگاه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که روح القدس غیر از جبرئیل و عقل فعال فلسفی است و همچنین، فاقد صفات الوهی است. بلکه مخلوقی بیش نیست که کارش افاضه علمی به انبیاء و تسدید عملی آنان است. و اقسامی دارد که یکی روح القدس مشترک میان اولیا و اوصیاء است و دیگری، مخصوص پیامبر اسلام9 و ائمه: می‌باشد.   محمد حسنیعقوبیان*استادیار دانشگاه قرآن و عترت اصفهان}, keywords_fa = {روح القدس,جبرئیل,عقل فعال}, url = {https://www.aghlodin.ir/article_62328.html}, eprint = {https://www.aghlodin.ir/article_62328_8033e24b646c8fb3072fd922e5736a83.pdf} }