فلسفه
هندسه دین در اندیشه ماکس وبر

حسین رهنمایی؛ حسن کرمی محمدآبادی

دوره 13، شماره 25 ، مهر 1400، ، صفحه 130-145

چکیده
  دین در گستره اندیشه ماکس وبر یک پدیده اجتماعی است. وبر با رویکرد کارکردگرایانه به تبیین دین پرداخته است. در نگاه کارکردگرایانه به دین مبدأ فاعلی و غایی هستی کنار گذاشته می‌شود و صرفاً به گزاره‌های دینی بدون در­نظر­گرفتن ابتدا و انتهای آن نگریسته می‌شود، اما ماکس وبر­ برخلاف سایر جامعه­شناسان صرفاً به نگاه کارکردگرایانه اکتفا ...  بیشتر

وحدت وجود و فروع آن در اندیشه مولوی با تاکید بر تجلی و تعالی خدا

نعمت الله بدخشان؛ عزیزالله سالاری

دوره 13، شماره 24 ، فروردین 1400، ، صفحه 46-65

چکیده
     مولانا جلال ­الدّین محمّد بلخی در آثار خود به­ویژه مثنوی معنوی، بر­خلاف دیدگاه فلسفیِ معروف به پانته ­ایسم و معتقدان به حلول و اتّحاد، اعتقاد به وحدت وجود را با تجلّی و تنزّه و تعالی خدا سازگار و قابل جمع می­داند و حتی مدّعی است که از این نگاه، می­توان تصویری مطلوب­تر و نزدیک­تر از هر دیدگاه دیگری نسبت به خدای دین ...  بیشتر

جایگاه خدا در فلسفه هیوم و لایب‌نیتس

مهدی بهشتی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، ، صفحه 47-66

چکیده
  پرسش از خدا، یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسایل نظام‌های فلسفی و کلامی است. این نوشتار با انتخاب هیوم و لایب‌نیتس از دو نظام فلسفی تجربه‌گرا و عقل‌گرا به بررسی و مقایسه نظرات ایشان درباره خدا پرداخته است. می‌توان گفت هیوم و لایب‌نیتس در این موضوع تقابل جدّی دارند چرا که هیوم بر مبنای نظام تجربه‌باورانه خویش، همان براهینی را که ...  بیشتر