محمد محمد رضایی؛ نرگس سادات مرتضوی شاهرودی
دوره 10، شماره 19 ، مهر 1397، ، صفحه 51-69
چکیده
امروزه مسأله اختفای الهی، به عنوان دلیلی بر انکار وجود خداوند مطرح شده است. از نگاه برخی خداناباوران، پنهان بودن الهی، در تضاد با وجود خدای قادر مطلق، عالم و مهربان است. این باور، با نفی وجود و حضور خداوند و نادیده گرفتن وی در هستی، تبعاتی را همچون گرایشات انسانمحور و رواج دیدگاههای غیراخلاقی در جوامع به دنبال خواهد داشت.دلیل مدافعان ...
بیشتر
امروزه مسأله اختفای الهی، به عنوان دلیلی بر انکار وجود خداوند مطرح شده است. از نگاه برخی خداناباوران، پنهان بودن الهی، در تضاد با وجود خدای قادر مطلق، عالم و مهربان است. این باور، با نفی وجود و حضور خداوند و نادیده گرفتن وی در هستی، تبعاتی را همچون گرایشات انسانمحور و رواج دیدگاههای غیراخلاقی در جوامع به دنبال خواهد داشت.دلیل مدافعان برهان، این است که اگر خدا وجود داشت، خود را مخفی نمیکرد و به دنبال آن، بیاعتقادی به وجود نمیآمد. اما خدا پنهان است؛ پس وجود ندارد. نگارندگان، انتقاداتی را در رابطه با خود استدلال و همچنین مبانی آن در نظر گرفتهاند. مانند اینکه برهان اختفا، مبتنی بر مغالطه «من ندیدم، پس نیست.» است. همچنین با بیان این تحلیل که استدلال، به جهت پنهان شمردن خداوند، مبتنی بر حسگرایی است، به نقد مبنای آن پرداخته، برهان مذکور را فاقد اعتبار خواندهاند.واژگان کلیدی: .