1. بررسی دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی در باب جامعیت قرآن

ابراهیم نوئی؛ مجتبی جلالی

دوره 9، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1396، ، صفحه 119-145

چکیده
  قرآن به عنوان وحی آسمانی مشتمل بر موضوعات متعدد است که در مواردی متصدی تبیین امور و گاه در مقام تفصیل امور متشابه از یکدیگر است. نوشتار پیشِ رو رویکرد ملاصدرا در باب قلمرو و جامعیت قرآن را با روشی نقلی - برهانی بررسی کرده و به این نتایج رسیده است: از دیدگاه ملاصدرا، همه امور به نحوی در قرآن مذکور است؛ حال یا صریحاً و یا اینکه مقوّمات، ...  بیشتر

2. محوریت انسان در نظام تشریع

محمدجواد سلمانپور

دوره 8، شماره 15 ، پاییز و زمستان 1395، ، صفحه 49-70

چکیده
  دانش فقه مبتنی بر نوعی انسان‎شناسی و عقل شناسی است، زیرا موضوع اصلی فقه انسان مکلف و مهم‎ترین منبع آن عقل می‎باشد و اساسا انسان و عقل‌محور و مقوم تشریع اسلامی است. اما از آنجا که شناخت انسان و عقل بحثی کلامی و از مبادی فقه به حساب می‎آید،  به طور متمرکز و مستقیم در دانش فقه و اصول فقه مورد بررسی و تحقیق قرار نمی‎گیرد، از همین ...  بیشتر

3. مبانی و مفروضات پژوهش در پدیده‌های هستی از دیدگاه قرآن کریم
دوره 8، شماره 14 ، بهار و تابستان 1395، ، صفحه 111-140

چکیده
   محمدعلی شکری‌نیا* محمود نوذری** نوع نگرش و باور افراد نسبت به هستی و طبیعت که محصول مبانی و مفروضات فلسفی مورد قبول آنها می‌باشد، در انگیزه‌ی مشاهده و بررسی پدیده‌ها، شکل‌گیری مسأله‌ در ذهن، شیوه‌ی بررسی مسائل، گزینش ملاک‌های ارزیابی، نقد، تفسیر و تدوین نظریه‌ها و بالاخره در کاربرد نظریات علمی نقش تعیین کننده دارد. از این ...  بیشتر

4. جایگاه علوم انسانی
دوره 6، شماره 10 ، بهار و تابستان 1393، ، صفحه 7-22

چکیده
    نویسنده : هیأت تحریریه مجله  این نوشتار، نخست مروری دارد بر دو تقسیم از تقسیمات علوم که یکی میراث ارسطوست که ابن سینا آن را در برخی از آثار خود بازتاب داده است، و دیگری از خود وی. سپس نگاه کوتاهی دارد بر چند تقسیمی که در اروپا و در قرون جدید مطرح شده است. نگارنده علوم را به انسانی و غیرانسانی تقسیم کرده و معتقد است که علوم انسانی ...  بیشتر